MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea III: Despre mîngîierea lăuntrică

Capitolul XX

SĂ NE RECUNOAȘTEM SLĂBICIUNEA
ÎN FAȚA AMĂRĂCIUNILOR VIEȚII

1. Împotriva mea voi mărturisi nedreptatea mea (Ps 31, 5); voi mărturisi, Doamne, șubrezenia mea înaintea feței tale. De cîte ori un lucru de nimic ajunge să mă descumpănească și să mă întristeze! Iau dîrze hotărîri pentru viitor; dar, de îndată ce se ivește o ispită cît de mică, mă pomenesc la ananghie mare. Uneori dintr-un fleac se naște o ispită dintre cele mai puternice; ajunge, alteori, cea mai mică suflare de vînt, ca - de bine ce m-am socotit la adăpost -, să mă pomenesc ca și răsturnat din picioare.

2. Vezi, Doamne, cît de șubred sînt și lesne de vătămat în slăbiciunea mea. Fie-ți milă și smulge-mă din tină, ca să nu mă cufund (Ps 118, 157), ca să nu rămîn părăsit pînă la urmă. Aceasta mă chinuie și mă face de rușine înaintea ochilor tăi, să mă știu atît de șubred și de neputincios împotriva patimilor. Și chiar dacă nu consimt deplin, lupta asta mă frămîntă și mă sfîrșește, căci istovitor e să-ți duci zilele în luptă fără de oprire. Îmi cunosc cel mai bine slăbiciunea din aceea că gîndurile rele mai des îmi dau tîrcoale, și mult mai rar mă lasă în pace.

3. Atotputernice Doamne, Dumnezeul lui Israel, pavăza sufletelor credincioase, privește la cazna și durerea slujitorului tău, ajută făptura ta în tot ce întreprinde! Întărește-mă cu putere de sus, ca omul cel vechi și șubrezenia cărnii să nu poată birui asupra spiritului, încă nesupus cu desăvîrșire: e lupta de zi cu zi, mereu reîncepută, împotriva aceluiași dușman, pînă la ultima suflare a vieților noastre, țesute din lacrimi și amărăciune. Căci vai și amar de viața aceasta, pururi însoțită de umbra suferinței, de oropsiri și necazuri, la fiece pas pîndită de cursele vrăjmașului! Într-adevăr, nu apucăm să răsuflăm bine după apăsarea unui necaz sau a unei ispite, că altele încep să dea năvală; mai mult chiar, nici nu încetează cu totul un val, că altele se abat fără de veste, mai puternic încă, asupra capului nostru.

4. Te întrebi, cum poate fi îndrăgită o astfel de viață, plină de atîta alean și amărăciune, păscută de atîtea nenorociri și primejdii? Cum poate fi numită viață, ceea ce nu contenește să dea naștere la urgisire și moarte? Dar iată că omul iubește totuși viața aceasta și mulți se străduiesc din răsputeri să afle desfătări în ea. Unii adesea o vorbesc de rău, recunoscînd că e amăgitoare și plină de zădărnicii, dar nu la fel de ușor e gata omul să se despartă de ea, supus încă pintenului preaputernic al poftei și imboldurilor trupului. E drept că unele lucruri stîrnesc plăcere, altele, dezgust și dezamăgire. Pofta trupului, pofta ochilor și trufia vieții (1 In 2, 16) trag omul la iubirea lumii trecătoare; în schimb caznele și amărăciunile venind, pe drept, la urmă, fac să încolțească în inimă sila și lehamitea de viață și de lume.

5. Și totuși - durere! - un fleac de desfătare învinge cît ai clipi din ochi cugetul robit încă lumii, și el vede plăceri în ghimpele cărnii (Iov 30, 7), căci nu mai are nici ochi nici gust pentru dulceața lui Dumnezeu și frumusețea lăuntrică a virtuții. În schimb, cei ce știu să disprețuiască lumea cu totul, cei ce se străduiesc cu sîrguință sfîntă să-și trăiască viața închinînd-o lui Dumnezeu, aceștia cunosc dulceața dumnezeiască, făgăduită tuturor celor ce întorc cu adevărat spatele lumii; ei știu cît de mare este rătăcirea acesteia și cît de felurite chipurile amăgirilor ei.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire