MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea III: Despre mîngîierea lăuntrică

Capitolul XIX

RESEMNAREA FAȚĂ DE NEDREPTĂȚI
ȘI CĂLIREA RĂBDĂRII

1. De ce tot vorbești astfel, fiul meu? Încetează de a fi văităreț și adu-ți aminte de pătimirea mea și de suferințele sfinților. Încă nu te-ai împotrivit pînă la sînge (Evr 12, 4). Ceea ce ai suferit pînă acum nu-i mare lucru, dacă te gîndești la alții, care au îndurat cazne mai grele, trecuți fiind prin ispitiri cumplite, prin amărăciuni nesfîrșite, prin ciur și dîrmon încercați în toate felurile. Iată de ce e bine să te gîndești din cînd în cînd la mai grelele suferințe ale altora, ca să-ți simți sufletul ușurat din ananghie. Iar dacă tot nu ți se va părea lucru neînsemnat amărăciunea ta, întreabă-te dacă nu cumva lucrurile stau astfel datorită lipsei tale de resemnare și răbdare. Mici sau mari, oricum ar fi amărăciunile, încearcă să înduri tot aleanul cu răbdare.

2. Cu cît mai călit sufletește vei fi prin resemnare, cu atît mai înțelepte vor fi și faptele tale, cu atît mai spornice vredniciile tale; obișnuința și călirea lăuntrică îți vor ușura, pe de altă parte, ducerea bărbătească a poverilor. Ferește-te să spui: "Cine sînt eu să înghit atîtea de la cutare sau cutare; și ce-am făcut eu ca să îndur una ca asta? Sînt ponegrit și învinuit de lucruri care nici măcar nu mi-au trecut prin cap; din partea altuia aș mai zice; ba chiar cu toată resemnarea". Asemenea păreri ar fi nerozie curată, căci cu gîndul la oameni și la ponegrire, pierzi din vedere însăși virtutea răbdării, uiți tocmai de Cel ce vine la urmă s-o răsplătească.

3. Nu știe ce-i adevărata resemnare cel care nu înțelege să sufere decît cum și cît crede de cuviință, sau din partea cui socotește că-i cazul. Omul cu adevărat răbdător nu se uită de la cine vine nedreptatea: poate fi chiar mai marele său, sau unul de-o seamă cu sine, sau altul încă și mai mic și mai neînsemnat; pentru el e totuna dacă umilirea vine din partea unui om bun și sfînt, sau, dimpotrivă, din partea unuia ticălos și nevrednic; fără nici o deosebire, fără să țină seama de la cine vine nedreptatea ce i se aduce, orice și ori de cîte ori i s-ar întîmpla, orice lucru potrivnic, el primește cu recunoștință totul din mîna lui Dumnezeu, dobîndind astfel un cîștig uriaș: într-adevăr, nimic din ceea ce suferă omul pentru Dumnezeu, - oricît de mic ar fi lucrul acela - nu rămîne fără vrednicie și răsplată.

4. Fii prin urmare gata de luptă, dacă dorești să te bucuri de izbîndă. Fără luptă nu vei putea niciodată ajunge la cununa biruinței prin răbdare. Cine nu consimte să sufere, respinge încununarea. Dacă dorești încununarea, luptă-te așadar bărbătește, călește-te cu răbdare. Fără caznă n-ai cum să tinzi către odihnă, căci fără măsurare de puteri nu poate ajunge nimeni la biruință.

5. Prin harul tău fă, Doamne, cu putință tot ceea ce firii mele omenești i se pare cu neputință. Tu știi bine cît de slab sînt cînd e vorba de a îndura și suferi și cu cîtă ușurință ultimul fleac ivit în cale mă abate din drum. Fă ca orice încercare și amărăciune să mi se pară, pentru numele tău, plăcută și de dorit; într-adevăr, a fi la ananghie și a suferi pentru tine este tot ce poate fi mai folositor și mai prielnic.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire