MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea III: Despre mîngîierea lăuntrică

Capitolul VII

SUB PAVĂZA SMERENIEI, HARUL PRIMIT
SE CUVINE FERIT DE LA VEDERE

1. Fiul meu, mai folositor și mai sigur pentru tine e să păstrezi ascuns darul evlaviei; să nu te semețești cu el, să nu vorbești prea mult despre el; nu sta să-l cumpănești într-una, ci, mai curînd, cumpănește micimea și netrebnicia ta, cu teamă pentru harul încredințat ție, nevrednicului. Nu te lega prea mult de această simțire, care, pe dată, se poate întoarce pe dos cu totul. Cît timp ai în inimă harul, gîndește-te cît de sărman și de lipsit ești atunci cînd nu-l ai. Propășirea sufletească nu stă numai în gustarea mîngîierilor dăruite de har; ci, dimpotrivă, și în a ști să rabzi cu umilință și resemnare pierderea lor vremelnică; și, chiar în astfel de clipe, să nu te abați de la străduința rugăciunii, să știi să purcezi mai departe cu faptele bune începute, făcînd bucuros tot ceea ce poți, după luminile tale, fără a te lăsa covîrșit de uscăciunea și îngrijorarea ce trag sufletul la lîncezeală și la lene.

2. Mulți sînt aceia care - dacă nu văd toate lucrurile mergîndu-le strună, după socoteala lor - neîntîrziat își pierd răbdarea și se lasă pe tînjeală. Dar nu-i în voia omului calea sa (Ier 10, 23), căci al lui Dumnezeu este harul mîngîierii, el dăruiește cînd vrea, cît vrea, cui vrea, după cum îi este placul, nici mai mult, nici mai puțin decît socotește de cuviință. Lipsiți de săbuință, unii au ajuns să se ducă de rîpă, pornind tocmai de la acest har ales al evlaviei, căci au rîvnit să înfăptuiască mai mult decît îi țineau puterile, nesocotind măsura șubrezeniei lor, lăsîndu-se orbește trași de imboldul inimii lor, nu de dreapta judecată a minții. Și pentru că s-au încumetat să jinduiască mai mult și mai sus decît era pe placul lui Dumnezeu, foarte repede s-au trezit lipsiți cu totul de harul lui. Sărmani și nepricopsiți au ajuns cei care au rîvnit să-și facă singuri cuib în ceruri; golași și umiliți, au învățat să nu-și mai ia zborul pe aripile lor, ci toată nădejdea să și-o pună în aripile mele. Cei încă neînvățați, proaspăt veniți pe calea Domnului, se pot într-adevăr lăsa înșelați și duși cu ușurință de rîpă, dacă nu se lasă cîrmuiți de povețele celor mai înțelepți decît ei.

3. Dacă vor face numai după cum îi taie capul, nesocotind povețele altora - mai încercați și mai destoinici ca ei - primejdios le va fi sfîrșitul, afară doar dacă și-ar înmuia cerbicia. Căci cei ce se socotesc înțelepți sînt rareori smeriți în inima lor, ca să se poată supune îndrumării și sfaturilor altora. Iată de ce mai bine e să nu știi puzderie de lucruri, în inimă păstrînd smerenie și învățătură mai puțină, decît, purtînd în cap comori de știință de carte, să fii plin de fumuri și de mărire deșartă. Mai bine să duci lipsă decît să-ți prisosească, încît să ai pentru ce să te umfli în pene. Nesăbuit e cel ce se lasă cu totul în voia veseliei, uitînd de sărăcia sufletească în care s-a aflat mai înainte, trecînd peste acea sfîntă teamă de Dumnezeu, mereu cutremurată la gîndul că ar putea pierde harul dăruit. La fel, lipsit de săbuință este și cel care, în clipele de alean și de amărăciune, ori în fața celui mai mic neajuns, se pierde iute cu firea, lăsîndu-și gîndul și inima pradă unei neîntemeiate lipse de nădejde în mine.

4. Omul care, la timp de pace, se ține tare și țanțoș, adesea la război se dovedește fricos din cale-afară și lipsit de bărbăție. De-ai ști să-ți păstrezi întotdeauna cuviința și smerenia, ținînd bărbătește în mîini cîrma sufletului tău, n-ai cădea atît de ușor în cursele păcatului. Nu-i lipsită de rost povața ca - în clipele tale de evlavie înflăcărată - să te gîndești la ce va fi atunci cînd farul și lumina se vor stinge. Iar cînd aceasta se întîmplă, să cugeți la clipa cînd aceste daruri se vor întoarce: căci nu le iau decît vremelnic, ca să-ți întăresc chibzuința și prevederea, spre slava mea mai mare.

5. Nu o dată, atare încercare îți este ție mai folositoare decît dacă ți-ar merge toate strună, după placul și buna ta voie. Căci vredniciile nu se socotesc după vedeniile avute, nici după mîngîierile primite, nici după iscusința și priceperea la citirea Sfintelor Scripturi, nici după înălțimea scaunului în care omul se întîmplă să fi fost așezat, ci după adînca întemeiere în smerenia cea adevărată și după dumnezeiasca iubire care-i umple inima; după credința neabătută cu care-l caută pe Dumnezeu singur; după felul în care pe sine însuși se socotește bun de nimic, disprețuindu-se în adevăr; după felul cum mai bucuros știe să primească jignirile și umilințele din partea oamenilor, decît laudele și onorurile lor.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire