MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea I: Îndrumări de folos pentru viața sufletului

Capitolul XX

IUBIREA DE SINGURĂTATE ȘI TĂCERE

1. Caută timpul potrivit pentru a te întoarce în tine însuți și cugetă adeseori la binefacerile lui Dumnezeu. Lasă la o parte lucrurile ce-ți ațîță curiozitatea. Citește lucruri care să-ți stîrnească mai curînd căința decît voia bună în suflet. Dacă ai fugi de pălăvrăgelile de prisos și ai ocoli drumurile zadarnice, dacă ți-ai feri urechile de ascultarea tuturor noutăților și zvonurilor, ai găsi timp din belșug și prilej nimerit pentru a stărui în meditații evlavioase. Cei mai mari sfinți ocoleau, pe cît puteau, adunările oamenilor și alergau mai curînd să-i slujeasă lui Dumnezeu în ascuns.

2. Bine a spus cel ce scria: De cîte ori am fost printre oameni, mai puțin om m-am întors acasă (Seneca, Epist. 7). Același lucru ni se întîmplă deseori, atunci cînd prisosim cu vorba în adunări. Este mai lesne să păstrezi tăcerea cu totul, decît, vorbind, să nu aluneci în vorbirea de prisos. Este mai ușor să stai ascuns la tine, decît să te păzești cum se cuvine în afară. Așadar, acela care vrea să ajungă la o viață lăuntrică și duhovnicească, trebuie să se îndepărteze de mulțime, împreună cu Isus. Nimeni nu se arată fără primejdie în lume, decît dacă îi place singurătatea. Nu poate vorbi nimeni, decît dacă știe să iubească tăcerea. Nimeni nu poate fi mai mare cu siguranță, decît dacă știe să fie mai mic, cu plăcere. Nimeni nu poate porunci cu siguranță, dacă n-a învățat bine virtutea ascultării.

3. Nimeni nu se bucură fără teamă, dacă nu are în sine mărturia bunei conștiințe. Îndrăzneala sfinților era întotdeauna întovărășită de frica lui Dumnezeu. Cu toate că străluceau prin mari virtuți și har, nu erau mai puțin smeriți, și mereu în stare de veghe. Nu așa cei fărădelege: îndrăzneala lor se naște din mîndria lor și din prea mare încredere în ei înșiși și, la sfîrșit, se întoarce în dezamăgire. Oricît de bun călugăr sau pustnic te-ai crede, în viața aceasta nu-ți făgădui niciodată siguranță deplină.

4. Adeseori cei mai buni după socoteala omenească s-au primejduit foarte mult, fiindcă s-au încrezut prea mult în sine. De aceea multora le este mai de folos să nu fie scutiți cu totul de ispite, ci să fie cît mai mult nevoiți să lupte, ca nu cumva, încrezîndu-se prea mult în sine, să se mîndrească și să alunece apoi cu ușurință înspre mîngîieri lumești. O, cît de mare pace și liniște ar avea în suflet acela care ar stîrpi orice grijă deșartă și s-ar gîndi numai la cele mîntuitoare și dumnezeiești, punîndu-și în Dumnezeu toată încrederea!

5. Cine nu s-a deprins cu smerenie în sfînta pocăință, nu este vrednic de mîntuirea cerească. Dacă vrei să te căiești din toată inima, intră în odaia ta și îndepărtează de la tine tot zgomotul lumii, după cum stă scris: Căiți-vă în chiliile voastre (Ps 4, 5). În chilie vei găsi ceea ce afară pierzi adesea. Chilia locuită neîntrerupt se face plăcută; părăsită de multe ori, naște urîtul. Dacă de la începutul întoarcerii tale la Dumnezeu o vei locui și o vei păzi, îți va fi după aceea cea mai dragă prietenă și cea mai scumpă mîngîiere.

6. În tăcere și în tihnă înaintează sufletul evlavios și pătrunde tainele Scripturii. Aici află izvorul lacrimilor cu care să se spele și să se curețe în toate nopțile, pentru a fi cu atît mai aproape de Făcătorul său cu cît a stat mai departe de vîltoarea tuturor celor lumești. Așadar, de acela care se desparte de cunoscuți și de prieteni se va apropia Dumnezeu, împreună cu îngerii săi sfinți. Este mai bine a trăi ascuns și a te îngriji de mîntuirea proprie, decît a face minuni, neglijîndu-te pe tine însuți. Este vrednic de laudă cel consfințit lui Dumnezeu, care iese rareori în lume, care se păzește de a fi văzut și care nu dorește să vadă pe alții.

7. De ce vrei să sorbi cu ochii ceea ce nu-ți este îngăduit să ai? Lumea trece, și împreună cu dînsa și pofta ei (1 Ioan 2, 17). Pofta simțurilor te trage să ieși în lume, dar după ce a trecut ceasul, ce aduci cu tine înapoi, decît o conștiință împovărată și o inimă împărțită? Ieșirea veselă adeseori dă naștere unei întoarceri triste și o seară de veselie aduce după sine o dimineață posomorîtă. Astfel, orice plăcere trupească se furișează pe nesimțite, dar la urmă mușcă și ucide. Ce poți vedea în altă parte ce n-ai putea vedea unde te afli? Iată cerul și pămîntul și toate elementele, căci din acestea sînt făcute toate.

8. Ce ai putea vedea în altă parte și care să stăruie mult sub soare? Dacă îți închipui că vei afla îndestulare, te amăgești. Chiar de-ai vedea toate cîte sînt, ce-ar fi altceva decît o vedere deșartă? Ridică-ți ochii tăi în sus, spre Dumnezeu (Ps 122, 1) și roagă-te pentru păcatele și greșelile tale. Lasă cele zadarnice celor ce-și irosesc viața în zadar, iar tu îngrijește-te de ceea ce ți-a poruncit Dumnezeu. Închide ușa în urma ta (Mt 6, 6) și cheamă la tine pe Isus, iubitul tău. Rămîi cu dînsul în chilia ta, deoarece nicăieri nu vei afla atîta pace. Dacă n-ai fi ieșit și n-ai fi auzit nimic din zvonurile lumii, ai fi rămas într-o liniște și mai mare; dar fiindcă îți place să auzi din cînd în cînd noutăți, ajungi sub jug, purtînd tulburarea inimii tale.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire