MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea I: Îndrumări de folos pentru viața sufletului

Capitolul XIII

LUPTA ÎMPOTRIVA ISPITELOR

1. Cît timp vom fi în viață pe acest pămînt, nu vom putea fi scutiți de amărăciuni și de ispite. De aceea, în cartea înțeleptului Iov stă scris: ispită e viața omului pe pămînt (Iov 7, 1). Iată de ce fiecare ar trebui să fie cu ochii în patru, de veghe asupra ispitelor sale, rugîndu-se ca diavolul, care nu doarme, ci ca un leu răcnind umblă căutînd pe cine să sfîșie (1 Pt 5, 8), să nu găsească nicăieri prilej de înșelăciune. Nimeni, într-adevăr, nu este atît de desăvîrșit și de sfînt încît să nu sufere din cînd în cînd cercetarea ispitei, iar scutit cu desăvîrșire de ispite nu poate fi nimeni.

2. Dar ispitele, deși grele și supărătoare, sînt adesea de mare folos: prin ele sufletul omului se umilește, se curăță, se cumințește. N-a fost sfînt al lui Dumnezeu care să nu fi trecut prin sumedenie de încercări și de ispite, ca biruindu-le să propășească pe calea binelui, pînă la capăt. În schimb cei care n-au fost în stare să le înfrîngă s-au făcut vrednici de osîndă și s-au pierdut pe drum. Nu-i stare atît de sfîntă, nici loc atît de tăinuit unde ispitele și amărăciunile să nu pătrundă cumva.

3. Nimeni dintre cei vii nu poate fi cu totul la adăpost de ispită, căci în noi înșine se află sîmburele ei, născuți fiind cu toții întru pofte. Chiar dacă o ispită sau altă tulburare ne lasă, altele și mereu altele vor veni să le ia locul, și pururi vom avea cîte ceva de înfruntat și îndurat. Căci comoara fericirii noastre am pierdut-o. Sînt mulți care se silesc să fugă de ispite, și mai rău se înfundă în ele. Doar cu fuga nu putem învinge, ci cu răbdare și prin adevărata smerenie: nu-i altă cale pentru a birui cu adevărat puterile vrăjmașe.

4. Cel ce se ferește doar pe dinafară - fără să smulgă răul de la rădăcină - va bate mai mult pasul pe loc: aș spune chiar că valul ispitelor va reveni asupra lui mai grabnic încă, mai puternic încă, făcîndu-l să se simtă vătămat. Puțin cîte puțin, cu binișorul și cu inima răbdătoare, aflînduți reazemul în brațele lui Dumnezeu, mai mare spor în luptă vei simți, decît neînduplecat și bățos, încrîncenîndu-te de unul singur. Fă-ți un obicei din a cere sfat ori de cîte ori ești încercat de ispită; nu fi aspru cu altul ca tine aflat în ispită, ci dă-i îmbărbătare, așa cum ție însuți ți-ar place să primești îmbărbătare atunci cînd ispita îți dă tîrcoale.

5. Toate ispitele care ne vatămă pornesc de la nestatornicia sufletului și lipsa de încredere în Dumnezeu: într-adevăr, precum corabia fără cîrmă, purtată de talazuri cînd încoace cînd încolo, tot astfel și omul molatec și uitător de hotărîrile luate este supus în fel și chip ispitirii. Fierul se încearcă în foc, omul drept e încercat în ispite. De cele mai multe ori ne cunoaștem prea puțin puterile; dar ispita scoate la iveală întocmai ceea ce sîntem. Trebuie însă să stăm de veghe, mai cu seamă atunci cînd ispita mijește, gata-gata să încolțească, căci vrăjmașul poate fi mai lesne înfrînt dacă-i ținut la depărtare de ușă, decît dacă i se iese în întîmpinare, chiar și îndată după ce a ajuns să bată. Iată de ce s-a zis:

Pune piciorul în prag: tîrziu vine leacul
cînd, îndelung cuibărită, meteahna a prins rădăcină.

(Ovidiu, Remed. am. 91, 92).

Într-adevăr, mai întîi trece prin minte un gînd răzleț, apoi închipuirea se aprinde, din plăcere se înfruptă, cugetul lunecă în jos și consimte. Astfel, pe nesimțite, se strecoară în suflet, cu totul, vătămarea vrăjmașă, ori de cîte ori răul nu-i curmat de la bun început. Și cu cît mai mult timp omul se arată molatic față de primejdie, cu atît mai mult, zi de zi, puterile lui sleiesc, iar vrăjmașul devine tot mai puternic.

6. Unii sînt încercați de ispite mai grele la începutul întoarcerii lor la Dumnezeu; alții dimpotrivă, la sfîrșit. Mai sînt și alții care îndură aceleași încercări mai mult sau mai puțin fără oprire, în tot timpul vieții. Dar sînt și unii mai ușor cercetați de ispită, după socotința proniei și dreptății cerești, care știe cumpăni vredniciile și puterile fiecăruia, rînduind totul spre mîntuirea aleșilor săi.

7. Iată de ce nu trebuie să ne pierdem nădejdea atunci cînd trecem prin focul ispitelor, ci, dimpotrivă, să-l rugăm pe Dumnezeu cu rîvnă și mai aprinsă, ca să binevoiască să ne trimită ajutorul său în orice strîmtorare și ananghie; căci El, așa cum mărturisește Sfîntul Apostol Pavel, odată cu ispita, va aduce și scăparea din ea, ca să puteți răbda (1 Cor 10, 13). Să ne smerim, așadar, sufletele sub mîna lui Dumnezeu, în orice ispitire și amărăciune, căci pe cei smeriți cu inima îi va mîntui și îi va înălța.

8. În focul ispitelor și la amărăciune se vede mai bine cît de mult a propășit omul pe calea desăvîrșirii: aici ies cel mai bine la iveală vredniciile fiecăruia, iar virtutea se arată fără putință de tăgadă. Căci n-ar fi mare lucru a te arăta evlavios și plin de rîvnă, stînd la adăpost de strînsoarea ananghiei; la vremea încercării îndurate cu răbdare se vădește chezășia și nădejdea că sufletul va propăși cu adevărat întru desăvîrșire. Unii se păzesc de ispitele cele mari, dar se poticnesc și cad ades în împrejurări mărunte ale vieții de toate zilele, ca astfel, umiliți de șubrezenia puterilor lor, să nu-și mai caute vreun reazem de nădejde în sine.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire