MEDITAȚII 

Imitațiunea lui Cristos
Thomas de Kempis

achizitionare: 23.06.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Inapoi la cuprins Cartea I: Îndrumări de folos pentru viața sufletului

Capitolul III

ÎNVĂȚĂTURA ADEVĂRULUI

1. Ferice de cel luminat nemijlocit de învățătura adevărului însuși, nu de tîlcul întrezărit al unor chipuri și vorbe trecătoare. Părerile și simțurile omenești înșeală într-adevăr adeseori, vederea lor e scurtă. Ce rost poate avea să iscodești cu mintea, pînă în pînzele albe, lucruri ascunse ori învăluite în negura tainei, de vreme ce la ceasul judecății nimeni nu-ți va cere vreodată socoteală de necunoașterea lor? Mare nesăbuință e să ții morțiș la cercetarea și iscodirea fără rost a unor lucruri nefolositoare, ba chiar păgubitoare, lăsînd deoparte tocmai pe cele mai trebuincioase și mai folositoare. Ca, ochi avînd, să nu vedem.

2. De ce ne-ar păsa atît de mult de deosebirea filosofică dintre fire și speță? Cel căruia Cuvîntul etern îi vorbește se poate lipsi de felurimea și sumedenia părerilor omenești. Toate își trag obîrșia dintr-un singur Cuvînt, toate se rostesc într-un glas; e însuși izvorul și începutul care pe noi, acum, ne cheamă ca să ne vorbească. Fără El nimeni nu poate dobîndi înțelegere, fără El nu-i cu putință o judecată dreaptă. Cel pentru care toate sînt una, pe toate la un rost aducînd, și una văzînd întru toate, acela poate fi statornic în sufletul său, întemeiat cu totul pe pacea lui Dumnezeu. O, Dumnezeule, adevărul meu, fă să fiu una cu tine, întru iubire fără sfîrșit! Searbădă e citirea, searbădă ascultarea din cărți: tu singur ești tot ce-mi doresc și tot ceea ce vreau. Învățații să păstreze tăcerea, amuțească gura făpturii înaintea feței tale: vorbește-mi, Doamne, tu singur.

3. Cu cît mai adunat întru sine va fi cineva - cu cît mai limpezite cugetul și inima lui - cu atît mai ușor îi va fi să priceapă lucruri mai multe, mai înalte și mai nepătrunse, căci, pentru el, lumina înțelegerii vine de sus. O minte limpede, curată și statornică nu se risipește în mijlocul îndatoririlor zilnice - oricît de multe ar fi chemată să facă, căci pe toate le săvîrșește cu gîndul la Dumnezeu, străduindu-se să scuture, din lăuntrul său, toată căutarea de sine. Ce anume te stînjenește și-ți aduce mai multe necazuri pe cap, dacă nu tocmai pofta neînfrînată a inimii, lăsată în voia ei? Omul drept și evlavios își lămurește mai întîi pe dinăuntru rostul faptelor sale, abia apoi trece la ceea ce are de săvîrșit și săvîrșește pe din afară; și nu se lasă mînat încotro l-ar îmbia imboldurile stricate ale firii ci, el însuși stăpîn, le ține pe toate cu tărie sub cîrma și îndrumarea dreptei judecăți. Care luptă este mai aprigă decît a aceluia care vrea să se biruiască pe sine? Într-adevăr, aceasta s-ar cuveni să fie grija noastră dintîi: să ne biruim pe noi înșine, zi de zi să sporim în putere, pas cu pas și ceas cu ceas, înaintînd pe calea binelui.

4. Orice desăvîrșire în această viață își are partea ei de nedesăvîrșire și nu-i cunoaștere sau cugetare înaltă nescutită de taine și umbre. Cunoașterea smerită de sine e o cale mai sigură spre Dumnezeu decît iscodirea adîncurilor științei. Nu că știința sau cunoașterea oricărui lucru ca atare nu ar fi bună în sine, rînduită și vrută chiar de Dumnezeu; dar pentru că mai de preț e conștiința curată și o viață cinstită. Și tocmai fiindcă numeroși sînt cei ce se silesc să adune cunoștințe, mai curînd decît să ducă o viață dreaptă și sfîntă, atît de des vedem cum atîția ajung să rătăcească drumul și să aducă la urmă rod puțin sau deloc.

5. O, atîta silință de și-ar da - pentru a plivi și stîrpi viciile și a răsădi în sufletele lor virtutea -, cîtă strădanie irosesc fără oprire în dezbateri, n-ar fi atîtea rele și atîta smintire în rîndul credincioșilor, și nici atîta delăsare în mănăstiri. Căci de un lucru putem fi siguri: în ziua judecății nu vom fi întrebați ce cărți am citit, ci ce fel de fapte am săvîrșit, nimeni nu va cerceta cît de iscusiți am fost în vorbire, ci cît de creștinește ne-am trăit zilele pe pămînt. Spune-mi, unde s-au dus toți cei care, pînă nu de mult, erau socotiți drept mari învățători și domni, cei care, pînă mai ieri, pe cînd trăiau încă, se bucurau de o faimă înfloritoare pentru știința lor de carte? Scaunele lor sînt goale și au fost date altora, și mă întreb dacă cineva își mai amintește de ei. Cît timp au fost în viață, treceau drept bărbați de vază dar iată, nimeni, acum, nu-i mai pomenește.

6. O, cît de repede se stinge și amuțește toată slava lumii! Ce bine ar fi fost dacă viața le-ar fi fost pe potriva științei de carte! Atunci, cu adevărat, citirile și învățătura lor ar fi avut un rost. Și cîți în această viață nu se pierd, cu toată știința lor zadarnică de carte, pentru că prea puțin se sinchisesc de slujirea lui Dumnezeu! Și tocmai pentru că în loc să se smerească pe sine le place mai curînd să treacă drept oameni de vază, în fumurile gîndului lor se mistuie pînă ce pier. Cu adevărat mare e cel ce are în suflet dragoste mare. Cu adevărat mare este cel care se socotește pe sine mic și toată fala și slava lumii o socotește fără preț. Săbuit cu adevărat este acela care toate bunătățile pămîntului le socotește gunoi, ca să cîștige pe Cristos (Fil 3, 8). Și învățat cu adevărat e cel care se leapădă de voința sa, spre a putea face numai voia lui Dumnezeu.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire