MEDITAȚII 

Meditații la Calea Crucii
achizitionare: 26.03.2004

Inapoi la cuprins

Calea Crucii cu Giulgiul Sfânt

Introducere
(Giuseppe Ghiberti și Bruno Barberis)

Isus este singur. Prietenii Săi cei mai de încredere trecuseră de la descurajare la frică, cedaseră panicii și fugiră. În orele petrecute la marii preoți, Isus avertizase prezența lui Petru și reacția sa fricoasă în fața devotamentului care i se va cere. Și Petru se simte singur și preferă să-l ignore pe Isus, să se lepede de El, dar și de sine și să fugă. Se intensifică solitudinea începută în Ghetsimani, când dintr-o dată devenise atât de grea înțelegerea Tatălui.

Îl fac apoi să umble prin întunericul nopții, pentru a ajunge la sediul puterii religioase a poporului său - și drumul este gol; Îl împing să meargă în zorii dimineții către sediul puterii dominatorilor ce trebuie să-l condamne - iar lumea începe să se îngrămădească, răuvoitoare și curioasă. Trebuie să mai străbată încă un pic, poate partea cea mai scurtă a drumului ca să ajungă distrus de bice și plin de suferință în locul celui din urmă chin - iar lumea aleargă și Îl insultă.

Este mereu pe drumuri și tot mai singur, pe măsură ce lumea se înghesuie înapoia Lui. Se oprește doar cu crucea, fiindcă orice mișcare Îi este interzisă, până când va ajunge ca și spasmul să aibă un sfârșit. Urletul dușmanilor și al mulțimii ajunge la paroxism, iar Isus trăiește sfâșierea singurătății în forma cea mai disperată: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, de ce m-ai părăsit?".

Și viața noastră este un drum lung; și drumul nostru se oprește la moarte; și drumul nostru suferă de singurătate, nefiindu-ne destul adesea, ca alții să ne fie aproape. Drumul lui Isus și drumul nostru sunt foarte asemănătoare. Este posibil oare să se întâlnească sau să se desfășoare împreună?

Ne-ar plăcea cu siguranță să-L întâlnim pe Isus pe un altfel de drum: am vrea ca drumul crucii Sale să nu fi existat, am vrea ca drumul nostru de suferință să fie scurtat. Însă nu suntem noi cei care determinăm modalitățile întâlnirii, după cum nu stă în puterea noastră nici anularea istoriei: a istoriei lumii, a propriei istorii, a istoriei lui Isus.

De secole creștinii se roagă "Calea Crucii". Apostolii își urmează Învățătorul, iar apostolii lui Isus avertizează că nu Îl pot lăsa singur în marea sa suferință. De aceea pornesc alături de El, parcurgând același drum: atunci când mulțimea se îndârjește în insulte și în batjocură, ei vor să se facă părtași suferinței Sale. Și sunt siguri că Domnul le este alături chiar atunci când drumul lor devine greu și simt neputința radicală de a se ajuta pe ei înșiși sau pe alții.

Există multe feluri de a face Calea Crucii, dintre care unul s-a remarcat în mod cu totul particular, adică cel în 14 stări, ce poate deveni cu ușurință rugăciune comunitară. Cu câteva secole în urmă se făcea și Calea Crucii în 7 stări. Important este să fixăm atenția asupra aspectelor celor mai dureroase ale patimii lui Isus, ascultând ceea ce ne spune Evanghelia, credința și inima noastră. Calea Crucii este o rugăciune globală și trebuie să fie trăită cu o participare totală a persoanei. Atunci când ne rugăm Calea Crucii retrăim suferința lui Isus și urmărim toate întrebările care simțim că iau naștere: de ce Isus a suferit atât de mult? Răspunsul constă într-un singur cuvânt: din iubire, din infinită iubire, nu putea să ne iubească mai mult. Cine a fost cauza unei atât de mari suferințe? Și acest răspuns este scurt: păcatele lumii, păcatele mele. Ce așteaptă Isus care moare pe cruce pentru mine? Așteaptă ceea ce a cerut încă de la începutul vieții sale publice: "Convertiți-vă!".

Calea Crucii care va urma se sprijină pe un material de o eficacitate cu totul particulară: Giulgiul de la Torino. Acesta este un material unic, întrucât nu există o altă imagine în lume capabilă să prezinte în mod atât de eficient și de elocvent patima și moartea lui Isus. Confruntarea în paralel dintre evanghelii și imaginea Giulgiului oferă o singulară lectură sinoptică ce confruntă textul literar al evangheliilor și cel în imagini de pe Sfântul Giulgiu. Ia naștere o reflecție imediată și foarte sugestivă ce capătă o forță particulară chiar și în epoca modernă caracterizată de o frapantă cultură a imaginii care cu siguranță că a însoțit în secolele trecute meditația în fața Sfântului Giulgiu a multor generații de credincioși.

Meditarea imaginii Sfântului Giulgiu ne ajută să citim în lumina evangheliilor patimii suferința umană de orice tip, epocă sau proveniență, după cum a amintit Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea în predica rostită în Catedrala din Torino în fața Sfântului Giulgiu în data de 24 mai 1998: "amprenta trupului martirizat al Răstignitului, mărturisind înspăimântătoarea capacitate a omului de a provoca durere și moarte semenilor săi, rămâne icoană a suferinței nevinovate din toate timpurile: a nenumăratelor tragedii ce au marcat istoria trecută și a dramelor care continuă să se petreacă în lume. Evocând asemenea situații dramatice, Sfântul Giulgiu nu doar că ne îndeamnă să ieșim din egoismul nostru, dar ne conduce la descoperirea misterului durerii care sfințit de sacrificiul lui Cristos, generează salvare pentru întreaga umanitate. Sfântul Giulgiu ni-l prezintă pe Isus în momentul maximei sale neputințe și ne reamintește că în biruința Sa asupra morții constă salvarea întregii lumi. Giulgiul Sfânt devine astfel o invitație la trăirea oricărei experiențe, inclusiv a suferinței și a supremei neputințe, în situația celui care crede că iubirea îndurătoare a lui Dumnezeu învinge orice sărăcie, orice condiționare, orice ispită de disperare".

Pentru evitarea repetițiilor și pentru focalizarea meditației asupra celor mai importante momente, stările sunt șapte, însă detaliile ce ni se oferă spre meditație și contemplație sunt foarte numeroase și emoționante.

Autorii acestor descrieri (Bruno Barberis) și meditații (Giuseppe Ghiberti) au experimentat formula de față, propunând-o de multe ori în dieceza lor, la Torino, dar și departe de hotarele lor. Oferind-o în scris, dorim ca Domnul să facă rodnică rugăciunea atât a comunităților, în întâlnirile lor de rugăciune, cât și a fiecărui credincios, oriunde s-ar afla. Încredințăm aceste pagini în mâinile Preasfintei Fecioare Îndurerate, ale Aceleia care a participat cel mai de aproape la suferințele Fiului Său, Fiul lui Dumnezeu.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire