LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Joi - Casa pe nisip sau pe stâncă
(Mt 7,21-27)

Nu oricine îmi zice "Doamne! Doamne!" va intra în împărăția cerurilor, ci acela care împlinește voința Tatălui meu, care este în ceruri. Mulți vor spune în ziua aceea: "Doamne! Doamne! Nu am profetizat în numele tău, nu am alungat diavoli în numele tău și nu am făcut atâtea minuni în numele tău?" Atunci le voi declara: "Niciodată nu v-am cunoscut. Îndepărtați-vă de mine, voi care săvârșiți nelegiuirea!" Așadar, oricine ascultă aceste cuvinte ale mele și le împlinește, va fi asemenea cu bărbatul înțelept care și-a construit casa pe stâncă. A căzut ploaia, au venit șuvoaiele, au suflat vânturile, au năvălit peste casa aceea, dar ea n-a căzut, pentru că fusese construită pe stâncă. Însă oricine ascultă aceste cuvinte ale mele și nu le împlinește, va fi asemenea cu bărbatul necugetat care și-a construit casa pe nisip. A căzut ploaia, au venit șuvoaiele, au suflat vânturile, au izbit în casa aceea și ea s-a prăbușit. Iar prăbușirea ei a fost mare.

 

Nu tot cel ce-Mi zice: Doamne, Doamne!, va intra în Împărăția Cerurilor, ci acela care face voia Tatălui Meu

În mod opus față de scolastică, filosofia antică greacă nu făcea o distincție netă între rațiune și voință. Grecii nu concepeau că se poate gândi într-un fel și comporta în altul. Pentru Socrate, păcatul este ignoranța: dacă cineva ar ști ceea ce pentru el e bine, l-ar face. Poetul latin Ovidiu este mai realist: "văd ceea ce e bine și îl aprob, dar fac ceea ce e rău".

Este o contradicție și o absență de unitate tipic omenești; omul modern este afectat de ea, mai ales în raporturile sale cu aproapele.

Aparent nu ne plac certurile, și ne comportăm ca și cum în comunitatea noastră umană ar domni o armonie perfectă. Dar în același timp suntem foarte atenți ca nimeni să nu ne calce pe coadă. Aceeași ipocrizie o transferăm în raportul cu Dumnezeu. Recităm "Tatăl nostru" fără să ne mai gândim; dar pentru a spune din toată inima "facă-se voia Ta", e nevoie de curaj și determinare. Și, totuși, Dumnezeu privește în inima noastră și nu la punerile noastre în scenă.

 

Casa pe nisip

În unele locuri de pe pământ, de exemplu în Congo, casele sunt construite literalmente pe nisip. În timpul anotimpului ploios violența apei ia orice lucru, iar casele fără fundament sunt distruse. Terenul nisipos este simbol al perisabilului, inconstanței, pericolului, instabilității. O instabilitate care în viața morală se manifestă în multe moduri.

O căsătorie bazată numai pe îndrăgostire riscă să sfârșească într-un divorț. De aceea li se recomandă logodnicilor să se păzească de sentimentele ușoare, de primele impulsuri, și mai bine să facă o alegere serioasă, ajutată de rațiune și dusă înainte de o voință fermă și constantă. Dar voința rareori este fermă: sufletul uman este supus schimbărilor, și nu rareori își schimbă până și decizia de a rămâne împreună "pentru eternitate". Voința umană are nevoie de susținere: poruncile lui Dumnezeu sunt chiar asta, niște araci pentru voința omenească.

În anumite cărți vechi de rugăciune se găsea adeseori imaginea lui Isus grădinar, legând un lăstar de un par de susținere. Nu o face pentru a limita creșterea plantei, ci pentru a-i da stabilitate și forța de a se opune vântului, pentru a nu se rupe. Iată sensul poruncilor.

 

Casa pe stâncă

Castelele medievale italiene sunt numite simplu "rocca" (stâncă), pentru că sunt construite, în general, pe o înălțime stâncoase. Sunt castele stabile, ca și fundamentele lor, făcând una cu peisajul și natura. Dar ce este natura? Este tot ceea ce este produs de voința lui Dumnezeu. Deci a face voința lui Dumnezeu este ca și cum ai construi o "stâncă", un castel pe stâncă.

Nefericit este omul a cărui casă cade în ruină și trebuie să construiască alta. Nefericit cel care face o investiție greșită și falimentează. Dar mai rău decât toate este falimentul moral: studentul care devine bătrân tot schimbând facultăți fără a reuși vreodată să-și termine studiile, sau o familie care se destramă. Astăzi oamenii, mai mult ca oricând, au nevoie de sprijinul poruncilor și de stabilitatea stâncii care este Hristos, pentru a putea rămâne nevătămați în cursul violentelor schimbări din lume.

Cardinal Tomas Spidlik
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire