LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Vineri - Liturghia de dimineață: Benedictus
(Lc 1,67-79)

Zaharia, tatăl său, a fost umplut de Duhul Sfânt și a profetizat zicând:
"Binecuvântat este Domnul,
Dumnezeul lui Israel,
pentru că l-a vizitat
și l-a răscumpărat pe poporul său
și a înălțat cornul mântuirii pentru noi
în casa lui David, slujitorul său,
după cum a promis
prin gura sfinților săi profeți,
încă din vechime:
mântuirea de dușmanii noștri
și de mâna tuturor acelora care ne urăsc;
astfel a arătat îndurare față de părinții noștri,
și-a amintit de alianța lui sfântă:
jurământul pe care l-a făcut lui Abraham,
părintele nostru,
să ne dea ca,
eliberați fiind din mâna dușmanilor,
să-i slujim fără teamă,
în sfințenie și dreptate înaintea lui,
în toate zilele noastre.
Iar tu, copile,
vei fi numit profet al Celui Preaînalt,
căci vei merge înaintea Domnului
ca să pregătești căile sale,
să dai poporului său știința mântuirii
spre iertarea păcatelor,
datorită inimii îndurătoare
a Dumnezeului nostru;
pentru aceasta ne va vizita
Cel care Răsare din înălțime,
ca să-i lumineze pe cei ce zac
în întuneric și în umbra morții,
și să îndrepte pașii noștri pe calea păcii".

 

Binecuvântat este Domnul, Dumnezeul lui Israel

Imnul lui Zaharia, numit Benedictus, este o compoziție analoagă Magnificat-ului Mariei. Dar conținutul este puțin diferit. Maica Domnului mulțumește pentru tot ceea ce Dumnezeu a făcut pentru ea. Zaharia, sacerdot al Domnului, reparcurge istoria poporului lui Israel. Se spune, și este adevărat cel puțin simbolic, că Zaharia ar fi ultimul sacerdot al Vechiului Testament, pentru că e tatăl ultimului profet vetero-testamentar, Sfântul Ioan Botezătorul. În fața fiului bătrâneților sale, Zaharia reflectează asupra istoriei salvării și o rezumă într-o frază: "Dumnezeu a cercetat poporul". Este evidentă în această cântare dubla atitudine a oamenilor față de religie. Sistemele păgâne și religiile necreștine se caracterizează prin faptul că omul este în căutarea lui Dumnezeu și vrea să se ridice către El prin propriile forțe (o atitudine care se reflectă în imaginea turnului Babel, Gen 11). În istoria lui Israel se întîmplă contrariul. Dumnezeu îi caută pe oameni, coboară lângă ei, îi vizitează. În acest moment suprem al istoriei mântuirii, Zaharia îl percepe în mod special.

 

Mântuire de vrăjmașii noștri

Bătrânii povestesc bucuroși, poate chiar surâzând, nenorocirile din care au scăpat. Virgiliu îl face pe eroul său, aflat în dificultate, să spună: "Și asta ne va bucura când ne vom aminti". Dacă o persoană ne-a salvat dintr-un pericol oarecare, îi vom fi recunoscători pentru toată viața.

Micuțul stat al lui Israel trăia ca "un stat tampon" între puterile timpului: de-o parte - Egiptul faraonilor, de alta - imperiile asirian și babilonian. Trăia mereu sub amenințarea unei ocupații; dar cu toate acestea a supraviețuit. Când evreii priveau înapoi către istoria lor, se minunau de acest miracol, care pentru ei avea o singură explicație: exista cineva care îi proteja, îi scăpa din mâinile dușmanilor: a fost Dumnezeul lui Avraam, al lui Isaac și al lui Iacob, Domnul cerului și al pământului, cel care ne-a ales.

O descoperire asemănătoare putem face și noi, dacă privim în urmă la desfășurarea vieții noastre.

 

Fără frică în fața lui să-I slujim

În bisericile romanice și gotice figura maiestuoasă a lui Hristos domină din cupola de deasupra altarului. Mântuitorul este reprezentat ca un împărat roman, cu însemnele puterii. Astăzi, această imagine ne pare triumfalistică, inadaptată la persoana umilă a Mielului lui Dumnezeu. Și, totuși, e o imagine care s-a conservat de-a lungul secolelor. Apare deja în primele edificii religioase, după recunoașterea definitivă a libertății de cult pentru Biserică, odată cu edictul din Milano, când creștinii au ieșit din catacombe. Principalii lor persecutori, împărații romani, s-au lăsat botezați. Imaginea lui Hristos așezat pe tron pare să spună: "Aici ședeau cei care, cu puterea lor, credeau că pot distruge noua credință". Însă nu ei erau adevărații guvernatori ai lumii, ci tocmai Acela care, din puterea lor, a fost crucificat. Acum nu mai trebuie să ne temem de nimeni în lume. Totul se află, într-adevăr, în mâinile Atotputernicului (în greacă Pantocrator). Așadar, nici destinul nostru nu depinde de puternicii acestei lumi, ci numai de El.

Cardinal Tomas Spidlik
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire