LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Luni - Plină de har
(Lc 1,26-38)

În luna a șasea, îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea, numită Nazaret, la o fecioară logodită cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David. Iar numele fecioarei era Maria. Și, intrând la ea, i-a spus: "Bucură-te, o, plină de har, Domnul este cu tine!" Ea s-a tulburat la acest cuvânt și cugeta în sine ce fel de salut ar putea fi acesta. Însă îngerul i-a spus: "Nu te teme, Marie, pentru că ai aflat har la Dumnezeu. Vei primi în sân și vei naște un fiu și-l vei numi Isus. Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său; și va domni peste casa lui Iacob pe veci, iar domnia lui nu va avea sfârșit". Maria a spus către înger: "Cum va fi aceasta, din moment ce nu cunosc bărbat?" Răspunzând, îngerul i-a spus: "Duhul Sfânt va veni asupra ta și puterea Celui Preaînalt te va umbri; de aceea, sfântul care se va naște va fi numit Fiul lui Dumnezeu. Iată, Elisabeta, ruda ta, a zămislit și ea un fiu la bătrânețe, și aceasta este luna a șasea pentru ea care era numită sterilă, pentru că la Dumnezeu nimic nu este imposibil. Atunci, Maria a spus: "Iată, slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău". Și îngerul a plecat de la ea.

 

Bucură-te, cea plină de har

În vocabularul nostru cuvântul "har" are un sens prevalent religios. În teologie vorbim despre harul sfințitor, ajutător, sacramental etc. Când îngerul o abordează pe Fecioara Maria cu titlul special de "plină de har", ne gândim de îndată la sanctitatea supremă a Mamei lui Dumnezeu, la a sa concepție imaculată. Pentru cititorii Evangheliei în limba greacă, cuvântul păstra încă o rezonanță din uzul profan. Grecul charis înseamnă, originar, frumusețe, drăgălășenie. Deci, literalmente, îngerul îi declară Mariei că e cea mai frumoasă. În urechile noastre este un apelativ prea profan. Și, totuși, merită să observăm legătura dintre cuvinte. Grație înseamnă, fără îndoială, frumusețe, dar frumusețe eternă, care, în lumea noastră, este mai ales interioară, chiar dacă e destinată să se reveleze în afară. În general oamenii au o cunoaștere superficială asupra frumuseții; o cunosc pe cea exterioară, care dispare repede. Viața spirituală începe cu trezirea sensului pentru frumusețea lăuntrică, eternă. O remarcase, deja, Platon. Creștinismul deschide ochii. Credința ne dezvăluie frumusețea noilor orizonturi.

 

Domnul este cu tine

"Domnul este cu voi", "Domnul este cu tine" erau expresii banale de salut pentru evrei, expresii care, mai apoi, au trecut în liturghia noastră, unde se repetă adesea. Ele au un sens profund: sunt urarea către cel pe care îl salutăm ca Domnul să fie cu el, să-i dea grația sanctificantă. Fecioara Maria este abordată de înger ca plină de grație, deci Domnul era cu ea într-un fel aparte.

Pentru a înțelege sensul acestei expresii ne vine în ajutor Abraham Lincoln. Cineva i-a spus că, în viață, el a combătut mereu de partea lui Dumnezeu. Președintele american i-a răspuns: "Sunteți sigur că și Dumnezeu a fost de partea sa?"

Cine poate fi vreodată absolut sigur? Evreii erau siguri de prezența lui Dumnezeu lângă ei atunci când redepănau istoria poporului lor. Nu ei au fost cei care L-au căutat pe Dumnezeu și s-au luptat pentru El, ci Dumnezeu a fost cel care i-a căutat și cel care a combătut de partea lor. Uneori s-au simțit abandonați. Dar păstrau în inimă promisiunea că, la sfârșitul istoriei, le va fi dat lor Emanuel (Is 7,14), adică Dumnezeu cu noi, fiul Mariei și al lui Dumnezeu.

 

Vei naște Fiu

Maria este apogeul istoriei lui Israel. Dumnezeu a coborât pe pământ, este cu noi și printre noi, dar a venit într-un mod cu totul aparte. Pe Sinai s-a manifestat prin tunete și fulgere. Oamenii se temeau de El; a-L vedea pe Dumnezeu însemna a muri (Is 6,5). Dar nimeni nu se teme de un nou născut; iar Dumnezeu a venit tocmai așa, în slăbiciune. Mai este încă un element foarte important: El nu vine singur: o femeie Îl naște, deci e simultan Fiu al lui Dumnezeu și Fiu al omului.

Acest adevăr fundamental al credinței noastre este programul întregii vieți spirituale creștine. Orice bine pe care îl împlinim își are originea în grația lui Dumnezeu, care ne-a inspirat această faptă bună și ne-a dat putere pentru a o realiza. Dar el este, concomitent, și opera noastră, un act al nostru, ca și cum ar fi un fiu de-al nostru. Vedem asta mai ales în rugăciune. Spiritul Sfânt deschide cerurile pentru rugăciune, dar noi o recităm și o trăim pe pământ. Noi toți luăm parte la misterul Mariei: binele din lume provine de la Dumnezeu care e în noi, pentru că Dumnezeu este cu noi.

Cardinal Tomas Spidlik
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire