LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Miercuri - Întrebarea Sfântului Ioan Botezătorul
(Lc 7,19-23; Mt 11,2-25)

Și i-a trimis la Domnul, spunând: "Tu ești cel care trebuie să vină, sau să așteptăm pe altul?" Când au ajuns la el, bărbații aceia i-au spus: "Ioan Botezătorul ne-a trimis la tine, spunând: «Tu ești acela care trebuie să vină, sau să așteptăm pe altul?»" În ceasul acela îi vindecase pe mulți de boli, de infirmități și de duhuri rele, iar multor orbi le dăruise vederea.Atunci le-a răspuns: "Mergeți și spuneți lui Ioan ceea ce ați văzut și ați auzit: orbii văd, șchiopii umblă, leproșii sunt curățați și surzii aud, morții învie, iar săracilor li se aduce vestea cea bună și fericit este cel care nu se scandalizează de mine".

 

Tu ești Cel ce va să vină?

Așteptarea este semn de viață. Când mă duc să mă culc, sper că mă voi trezi a doua zi dimineața. La începutul unei noi zile ne punem pe lucru și sperăm să ne odihnim seara. Cine nu mai așteaptă nimic, într-un anumit sens nu mai trăiește, e, din punct de vedere psihologic, mort. Desigur, așteptările sunt de diverse tipuri, în funcție de gradul de succes în viață. Cea mai simplă este așteptarea zilei de mâine, speranța că viața va continua, că pentru mine nu e încă terminată. Dar, în sine, acest comportament este fără conținut. De aceea nutrim speranța că mâine se va întâmpla ceva bun. Înaintînd în viață, această speranță devine mai concretă: unii speră să facă o frumoasă carieră, unii să-și construiască o casă, unii să câștige la pronosport, unii să termine de scris cartea la care lucrează. Toate sunt speranțe parțiale, dar dacă nu se împlinesc, ne întristăm, iar dacă se împlinesc avem sentimentul că viața s-a sfârșit și nu mai e nimic de așteptat. Și totuși, viața e mare și mari sunt speranțele ei. Toți evreii își puneau speranțele în aceeași promisiune: venirea lui Mesia. Dar Hristos este, și pentru creștini, singurul conținut deplin al speranței vieții.

 

Sau pe altul să așteptăm?

Evreii așteptau venirea lui Hristos; noi, creștinii, credem că a venit deja. Dar această venire a fost doar începutul istoriei Noului Testament. La sfârșitul veacurilor, El se va întoarce iarăși în slavă. Câteodată teologii se întreabă: "A doua venire va însemna vestirea definitivă a sensului istoriei noastre? Nu s-ar putea, oare, să mai apară încă un Mesia, iar după Vechiul și Noul Testament să urmeze un al treilea testament, o revelare încă și mai completă a lui Dumnezeu?"

Răspunsul la aceste întrebări este negativ. Credem că Isus este cuvântul întrupat al lui Dumnezeu. Cu acest Cuvânt, Dumnezeu a spus tot ce vroia să le reveleze oamenilor. Asta nu înseamnă că ei au și înțeles. În înțelegerea lui Hristos, noi înșine și toată Biserica trebuie să creștem progresiv.

Adesea auzim spunându-se: "Biserica se schimbă, nu mai e ce-a fost". Tot ceea ce crește are două aspecte: se schimbă și rămâne la fel. Și noi suntem mult schimbați față de tinerețea noastră, și totuși rămânem aceeași persoană. La fel e și cu toate schimbările din Biserică. În ea e prezent Hristos viu, Hristos cel de ieri, azi și de totdeauna, Hristos care crește până la deplinătatea Sa.

 

Hristos "stă să vină"

În Crez recităm fraza: "Va veni să judece viii și morții". De obicei o înțelegem într-un mod simplu: la capătul secolelor, Fiul Omului va apărea pe norii cerului (Mt 24,30) pentru a încheia evoluția lumii printr-un act solemn. În icoane, scena e reprezentată cam în acest fel: în înalturi sunt îngerii, care închid cercul bolții cerești cu soarele, luna, stelele. Se sfârșește lumea care a început prin facerea cerului și a pământului (Gen 1,1). E de la sine înțeles că e vorba de o reprezentare imaginară care nu trebuie luată a la lettre, dar nu putem vorbi despre aceste mari mistere altcumva decât prin intermediul imaginilor.

Echivocul se naște din traducerea textului grecesc al Crezului: "va veni", care ne duce într-un viitor foarte îndepărtat. Dimpotrivă, atât termenul originar latin, cât și cel grec au un sens prezent, ne pun în prezența lui Hristos care "vine", care, deci, încet, dar sigur pătrunde în lumea noastră, chiar dacă asta se întâmplă în mod invizibil. Orice faptă bună, orice rugăciune constituie o parte din marea venire a lui Hristos din momentul final al timpului. Zi după zi, Hristos ne e tot mai aproape, iar așteptarea devine, cu fiecare zi, tot mai intensă.

Cardinal Tomas Spidlik
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire