LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Luni - Nu sunt vrednic
(Mt 8,5-11)

Intrând în Cafarnaum, a venit la el un centurion rugându-l: "Doamne, servitorul meu zace în casă, paralizat, suferind groaznic". El i-a spus: "Voi veni eu însumi și-l voi vindeca". Dar centurionul i-a răspuns: "Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu, dar spune numai un cuvânt și servitorul meu va fi vindecat. Căci și eu sunt un om supus autorității; având soldați în subordine, spun unuia: "Du-te!", iar el se duce, și altuia: "Vino!", iar el vine, și servitorului meu: "Fă aceasta!", iar el face". Auzind, Isus a rămas uimit și a spus celor care îl urmau: "Adevăr vă spun că nu am găsit la nimeni în Israel o astfel de credință. De aceea vă spun că vor veni mulți de la răsărit și de la apus și vor sta la masă în împărăția cerurilor împreună cu Abraham, Isaac și Iacob.

 

Doamne, nu sunt vrednic

Din versetul paralel al Evangheliei după Luca (Lc 7,1-10), știm că era vorba despre un păgân simpatizant al evreilor, pentru care el construise chiar o sinagogă la Capernaum. Centuria era o unitate inferioară a infanteriei romane, prin urmare centurionul nu era un ofițer important. Nu întotdeauna centurionii proveneau din Italia; al nostru venea, probabil, din învecinata Sirie și, poate de aceea, vorbea bine limba folosită în Palestina. Romanii nu aveau o prea mare stimă pentru evrei, dar admirau modul lor de a-și trăi religia. În acea vreme în imperiul roman diversele religii erau în decadență, și poate și pentru asta centurionul nostru din armata de ocupație arăta că simte un mare respect pentru legea care le interzicea evreilor să intre în casa vreunui păgân. Din același motiv, în timpul procesului contra lui Isus, Pilat va ieși din pretoriu ca să vorbească poporului (In 18,29). Se prea poate ca atitudinea centurionului să fie datorată prudenței politice, dar Biserica vede în ea un semn de umilință, până într-acolo încât noi și acum repetăm fraza centurionului înainte de a primi Sfânta Împărtășanie.

 

Spune doar un cuvânt

Expresia centurionului este admirabilă: "Spune doar un cuvânt". O justifică el însuși prin parabola care urmează: așa cum el comandă soldaților, tot așa presupune că Isus are sub ordinele Sale o armată invizibilă care acționează în lume. Oricare ar fi gândul care îi dictează comportamentul, el este în mod tipic unul biblic. Dumnezeu a creat lumea cu cuvântul Său și dă puterea cuvântului tuturor celor cărora le încredințează o misiune. În Vechiul Testament era vorba mai ales de profeți, iar printre ei, de exemplu, Ieremia. Dumnezeu l-a asigurat de a-l fi ales deja din sânul matern. "mai înainte de a fi ieșit din pântece te-am sfințit, profet pentru neamuri te-am rânduit" (Ir 1,5), "te-am pus ... ca să smulgi și să arunci la pământ și să nimicești și din nou să zidești și să răsădești" (Ir, 1,10) - și toate acestea cu puterea cuvântului. Ce vom spune atunci despre cuvintele lui Cristos, care este Cuvântul lui Dumnezeu întrupat? Cerul și pământul vor trece, dar cuvintele Sale nu (Mc 13,31); ele își vor păstra forța până la sfârșitul lumii. Dar astăzi? Ce altceva este rugăciunea pe care o spunem prin intermediul Domnului nostru Isus Hristos? Pronunțăm doar niște cuvinte, și, totuși, credem că prin aceste cuvinte se va vindeca mizeria lumii.

 

Mulți de la răsărit și de la apus vor veni

Isus anunță salvarea lumii păgâne, pentru că militarul păgân a pronunțat un cuvânt care are o forță specială: un cuvânt de umilință. Autorii spirituali aseamănă sufletele cu vasele pe care femeia, din porunca profetului Elisei, trebuia să le umple cu untdelemn (4Rg 4,4). Când vasele erau goale, uleiul curgea. Untdelemnul este simbolul grației lui Dumnezeu. Pentru ca ea să ne poată atinge, inima noastră trebuie să se golească de dorințele lumești și să se deschidă pentru glasul Domnului.

Decăderea religiei păgâne crea în suflete un mare gol, un teren potrivit pentru primirea Evangheliei. În fond, era o situație asemănătoare cu cea din zilele noastre: și cultura actuală lasă în inimi un vid - un gol al spiritului, al idealurilor, al frumuseții. Cei ce îl resimt sunt pregătiți să asculte mesajul Împărăției lui Dumnezeu.

Cardinal Tomas Spidlik
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire