LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins IX. Pilat

"Văzând Pilat că nu folosește la nimic, ci mai mare tulburare se face, luând apoi apă, și-a spălat mâinile înaintea mulțimii zicând: nevinovat sunt de sângele acestui drept". (Matei. 27, 24).

Cu această scenă teatralistă se încheie cel mai odios proces din istoria omenirii. Cel care a rostit sentința de condamnare la moarte a Fiului lui Dumnezeu, cu formula prescrisă de dreptul roman: ibis ad crucem - să fii răstignit - a fost Pilat al patrulea procurator - guvernator - roman în Palestina - cel care avea să rămână în istorie drept simbol al omului laș, fără caracter, oportunist, al omului care face carieră vărsând sânge nevinovat, dar și ipocrit pe deasupra, căci își spală mâinile voind să se arate nevinovat în ochii oamenilor.

Unii autori luând în considerație încercările lui Pilat de a-l salva pe Cristos de la moarte i-au pus în jurul capului aureolă de sfânt: l-au considerat pe jumătate creștin: Pilat mișcat, impresionat de figura lui Isus aproape că s-ar fi convertit. Nimic mai greșit. Dacă a încercat să-l salveze pe Cristos de la moarte a făcut-o din răutate și lașitate. Provincia romană Palestina era provincia cea mai săracă și cea mai dificilă din tot imperiul roman. Dacă împăratul de la Roma voia să pedepsească pe cineva îl trimitea guvernator în Palestina. Pilat ura din toată inima pe poporul evreu, îl ura mai ales pe copii acestui popor fiindcă erau nesupuși, scandalagii, reclamagii, îi făcuseră mari necazuri reclamându-l la împărat. Iar când capii poporului aduc la el pe Isus ca să-l condamne la moarte, Pilat simte o mare plăcere să le refuze acest hatâr. Mai mult, în timpul procesului, soția sa îi trimite vorbă să nu-i facă vreun rău lui Cristos, Pilat încearcă să nu iasă din vorba neveste-si ca să aibă după acea neplăceri în casă.

Pentru a înțelege comportarea acestui monstru cu chip uman, trebuie să-i înțelegem filozofia, criteriile care-l călăuzeau în viață. Adus la tribunalul său, Isus, încearcă să-l smulgă pe acest om din întunericul minciunii, falsității în care trăia. Îi spune: "Eu pentru aceasta m-am născut și am, venit în lume ca să dau mărturie pentru adevăr. Oricine iubește adevărul ascultă glasul meu". În timp ce Isus vorbea gândurile lui Pilat trebuie să fi zburat în anii tinereții sale când căutase și el un ideal în viață, când căutase și el adevărul, când fusese și el chinuit de problema binelui și a răului, a dreptății și a nedreptății. Dar voind să-și facă o carieră în viață a trebuit să-și înăbușe toate aceste preocupări. De aceea de pe buze îi scapă această întrebare plină de cinism "Cei adevărul?" ca și cum ar fi voit să spună: adevărul e forța legiunii romane. Adevărul e bogăția Romei. Adevărul e să mănânci și să bei bine, și să ai o slujbă bine plătită de Cezar, cu perspectiva avansării.

Dacă Cristos ar fi căzut în mâinile unui tiran însetat de sânge ar fi fost mai bine: căci l-ar fi condamnat din primul moment la moarte și cu asta s-ar fi terminat totul. Dar Pilat omul fără caracter i-a făcut lui Isus moartea dureroasă. Căci mai înainte de a-l răstigni ia o suită întreagă de măsuri absurde și crude. Mai întâi îl judecă și spune cu glas tare: Nu găsesc nici o vină în el. deci îl voi pune să fie biciuit și apoi îl voi elibera. Dacă-i nevinovat de ce să-l pedepsească, de ce să-l biciuiască. Normal era să spună deci nu găsesc nici o vină în el deci în eliberez. Unde sa mai pomenit în lume ca un judecător să spună: inculpatul e nevinovat, deci îl condamn. De ce la biciuit Pilat pe Isus? Ca să-și descarce asupra lui toată ura pe care o nutrea împotriva poporului evreu? Sau pentru că era indispus pentru că îl sculaseră de dimineață, și îi deranjaseră somnul cei care veniseră la el cu afacerea aceasta? Pilat n-a dat nici o explicație. Tiranii nu dau nimănui socoteală pentru ceea ce fac.

Apoi Pilat laș, caută să-și decline răspunderea. Auzind că Irod, regele din Galileea este la Ierusalim, îl trimite pe Isus la el: ce umilire pentru Isus să străbată străzile ticsite de lume cu coroana de spini pe cap, cu mantia roșie de nebun pe umeri; urmează o nouă umilire pentru Isus, născută din diplomația lașității lui Pilat: e pus alături de un terorist de un criminal, cu numele de Baraba pentru ca poporul să aleagă care din ei să fie eliberat. În sfârșit când capii poporului trec la șantaj îi dau de înțeles că-l vor reclama la împărat dacă nu-l condamnă pe Isus la moarte, Pilat văzând că scaunul lui se clatină, că îi este compromisă cariera, dă sentința de condamnare la moarte pe a unui om la moarte pe care-l declarase nevinovat, după care urmează gestul spălării pe mâini. Carieră nu a mai făcut Pilat. Potrivit mărturiilor istoricilor Iosif Flaviu și Eusebiu, după trei ani împăratul Tiberiu l-a chemat la Roma spre a-l judeca pentru niște abateri comise. Până să ajungă la Roma împăratul murise. Sub urmașul acestuia Caligula, Pilat s-ar fi sinucis. Despre a ceea ce s-ar fi petrecut în conștiința lui Pilat după ce l-a condamnat la moarte pe Cristos nevinovat ne vorbește foarte frumos o legendă elvețiană. Lângă locul celor patru cantoane din Elveția se înalță un munte cu înfățișare stranie, în formă de sarcofag. Se numește muntele lui Pilat. se spune că după moartea domnului Pilat era chinuit de tot felul de vedenii și de stafii. În zadar se ascundea prin încăperile palatului său de marmură, în zadar își ascundea fața în palmă și în perne: mereu vedea chipul plin de sânge al lui Cristos și îi auzea glasul care-l întreba: de ce m-ai condamnat la moarte pe mine nevinovat fiind: Pilat nu a mai putut rezista și a luat lumea în cap. cu mințile pe jumătate pierdute rătăcea din țară-n țară, dar chipul însângerat al lui Cristos îl urmărea pretutindeni. Ajungând pe țărmul lacului celor patru cantoane s-a aruncat în apă și s-a înecat. Doar apele lacului nu l-au suportat, i-au aruncat cadavrul la țărm. Mâini nevăzute de uriași au rostogolit asupra lui un munte întreg: e muntele Pilat.

Tragedia vieții lui Pilat și amintirea lui tristă rămâne permanent pentru creștini un avertisment și o învățătură, și anume: creștinul nu poate fi omul compromisurilor, al conștiinței, a ne călca în picioare convingerile religioase, de dragul carierei, de dragul intereselor și avantajelor pământești, înseamnă a ne distruge pacea și mulțumirea conștiinței, înseamnă a merge pe urmele lui Pilat. Creștini suntem numai în măsura în care îmbrățișăm în viața concretă exigențele severe ale Evangheliei, în măsura în care urmăm glasul conștiinței noastre luminate de Evanghelia lui Cristos. Pe mormântul fiecărei creștin ar trebui scrise cuvintele pe care marele convertit anglican, cardinal Newman le-a rostit la sfârșitul vieții sale, "nu am păcătuit niciodată împotriva luminii".

O viață trăită împotriva conștiinței împotriva convingerilor evanghelice ne aruncă în mod automat în ipocrizia și duplicitatea lui Pilat, căci ne împinge să facem din religie o simplă haină exterioară, o simplă masă de practici exterioare de pietate creștină ceea ce valorează exact cât apa pe mâinile lui Pilat, și mai ales ele nu ne pot aduce pacea, liniștea sufletească. Nimic nu e mai anormal în viața creștinului decât această dublă haină. Doi oameni trăind într-un om: un om interior ascuns, nefericit, chinuit de remușcări și altul exterior fals, aparentă fericit, ca femeia din piesa lui Shakespeare care avea pe conștiință sângele mai multor oameni. Ziua era cea mai fericită femeie, reușea să-și înăbușe orice remușcare și neliniște a conștiinței, noaptea era chinuită în somn. În neștire străbătea camerele palatului, căuta prin dulapuri parfum, căci simțea că mâinile îi miros a sânge.

Pilat n-ar fi ajuns la falimentul la care a ajuns dacă s-ar fi întrebat: ce spune conștiința mea?, și nu ce spun fariseii și arhiereii, ce spune mulțimea, ce va spune șeful meu, împăratul? În viața noastră niciodată să nu ne întrebăm ce vor spune vecinii mei: ce vor spune cunoștințele mele, ce vor spune colegii mei de muncă? Ci întotdeauna să ne întrebăm: ce spune conștiința mea, ce spune Dumnezeu? Și așa să urmăm glasul conștiinței noastre încât la sfârșitul vieții să putem spune ceea ce a spus înainte de muri marele convertit englez cardinalul Newman: "nu am păcătuit niciodată împotriva luminii. Nu am păcătuit niciodată împotriva adevărului, împotriva conștiinței mele.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire