LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins VII. Simon din Cirene

"După ce și-au bătut joc de El, l-au dezbrăcat de haina de purpură, l-au îmbrăcat cu hainele lui și l-au dus să-l răstignească. L-au silit să ducă crucea lui Isus pe un trecător care se întorcea de la câmp, numit Simon din Cirene, tatăl lui Alexandru și al lui Rufus" (Mt 15,21).

În ultima predică spuneam că drumul parcurs de Isus cu crucea în spatele de la fortăreața Antonia până pe colina Calvarului a fost mai puțin de un kilometru. Dar având în vedere că Isus era sfârșit de puteri din cauza nopții nedormite petrecute în batjocuri și maltratări, din cauza sângelui pierdut la biciuire și la încununarea cu spini, soldații din plutonul de execuție și-au dat seama că cel condamnat, prăbușindu-se mereu la pământ, ar putea muri pe cale, înainte de a ajunge la locul de execuție. De altfel și crucea, sau mai exact bara transversală a crucii pe care condamnatul o ducea în spate era grea: potrivit legii romane, trebuia să cântărească 40 de kilograme. În zilele noastre, un cercetător care a studiat Patimile lui Cristos a voit să străbată personal traseul parcurs la Ierusalim cu o cruce de 40 de kilograme în spate. Deși robust și bine odihnit a căzut de mai multe ori până să ajungă la locul răstignirii. Iată pentru ce soldații romani, nu din milă sau compătimire, căci soldatul roman nu cunoștea asemenea sentimente, l-au forțat pe un trecător, pe un țăran mai robust care se întorcea de la câmp să-i ia crucea lui Isus din spate și să o ducă el până pe Calvar. Se numea Simon din Cirene. Cirene era provincie în Africa de Nord, situată între Egipt și Tripolitania. Acolo se născuse Dimon deoarece pe vremea lui Isus în Cirene trăia o colonie foarte numeroasă de evrei. Faptul că evanghelia îi amintește și pe cei doi din fii săi, pe Rufus și Alexandru, e semn că familia acestui om care a purtat o bucată de drum crucea lui Isus era bine cunoscută primei comunități creștine. O tradiție pioasă ne spune că Simon s-a încreștinat, a devenit preot și că a murit ca episcopul unei biserici, din Arabia. Fără îndoială că și copiii lui s-au încreștinat, iar Rufus despre care amintește sfântul Pavel în scrisoarea către Romani, era foarte probabil fiul lui Simon din Cirene.

Simon din Cirene a fost din totdeauna modelul creștinului care își ia crucea în spate și merge pe urmele lui Isus.

"Cine nu-și poartă crucea și nu vine după mine, nu poate fi ucenicul meu" - a spus Isus. Evanghelistul Luca reia cuvintele lui Isus spre a descrie fapta lui Simon: i-au pus crucea în spate ca să o poarte după Isus.

Drama existenței noastre umane și creștine aceasta este: vrem, nu vrem, zilnic avem de purtat în spate ca și Simon din Cirene o cruce sau mai mult chiar. E o lege de la care nimeni nu se poate sustrage. Dar marea noastră șansă este aceea că putem transforma crucea în instrument de mântuire.

În intenția dușmanilor și călăilor lui Isus cruce pe care i-au pus-o pe spate trebuia să fie instrumentul umilirii, al înjosirii și suferinței supreme; dar în realitate a fost instrumentul salvării omului și steagul biruinței asupra păcatului și a morții. Simon din Cirene, purtând crucea pe urmele lui Isus, a colaborat la propria-i mântuire.

Într-o expoziție de pictură ținută cu ani în urmă a impresionat puternic un tablou al lui Maxim Real. E prezent Cristos cu o cruce imensă pe umeri: dar nu un Cristos zdrobit de suferință și cu cununa de spini pe cap cum îl vedem în mod obișnuit în icoane, ci un Cristos cu fața radioasă, victorioasă, purtând crucea cum poartă un ostaș drapelului după o mare biruință, la o paradă militară. Capătul din urmă al crucii e purtat pe umeri de o mulțime uriașă în care se pot vedea bărbați și femei, bătrâni, tineri, copii, preoți și laici, bătrâne, muncitori, țărani, soldați. Cristos îi poartă pe toți după El la biruință și mântuire, la acea biruință, la acea mântuire la care nu se ajunge decât luând parte împreună cu El la purtarea crucii.

Revennd la Simon din Cirene, observăm două lucruri: mai întâi Simon nu a căutat crucea: a venit crucea peste el. Venea omul de la câmp, se îndrepta spre casă, grăbit să se spele, să se schimbe, căci peste câteva ceasuri începe sabatul, sărbătoarea. Când pe neașteptate îi iese în cale convoiul care conducea condamnatul la locul execuției și se trezește cu crucea în spate. Pentru a merge pe urmele lui Cristos nu e nevoie să căutăm noi crucile, să ne-o alegem noi pe aceea pe care o dorim: trebuie să acceptăm acele cruci neașteptate, neprevăzute, obișnuite, de fiecare zi, de fiecare ceas, pe care Dumnezeu ni le trimite. Într-o cunoscută carte franceză (Gingolph l'abandonne) o tânără dornică de eroism, de o cruce celebră, îi spune mamei sale: Ah, cât aș dori ca să mor ca martiră... La care mama îi răspunde: - Fiica mea, acceptă viața; e același lucru.

Și în al doilea rând, Simon duce crucea inițial împotrivindu-se, exact cum ne rugăm la Calea crucii: Simon duce crucea fără de voie și silit. Descriind această scenă, unul din evangheliști scrie că soldați l-au forțat, ceea ce înseamnă că opunea rezistență, iar alt evanghelist scrie, traducând exact cuvântul, că l-au rechiziționat, exact cum se rechiziționează, cum se iau cu forța pe timp de război caii și alte lucruri.

Dar, luând pe umerii săi greutatea zdrobitoare a crucii, după puțin timp, mergând alături de Isus, în prezența lui Isus, se petrece o transformare, o convertire, și din acel moment crucea i se pare ușoară ca o pană, ar fi dus-o până la capătul lumii din iubire față de Isus; cum ne rugăm la Calea crucii: a-l iubi precum și a duce crucea din dragoste către dânsul (S-a inventat acum vreo sută și ceva de ani în urmă un aparat numit ergograf cu care se poate măsura curba oboselii musculare: la diferite persoane, pentru aceeași muncă, aparatul înregistrează curbe diferite).

Greutatea crucii pe care o purtăm în viață nu e pe spate, ci în inimă. Greutatea crucii depinde de dispozițiile sufletești, de credința și de iubirea pe care o avem față de Cristos. Cât timp purtăm crucea forțați, rechiziționați, rezistăm, o respingem, ne agităm, crucea e o povară zdrobitoare și viața ne este o spaimă și o nefericire continuă: când însă ne-am convertit asemenea lui Simon și o purtăm din iubire față de Cristos și cu credință, devine ușoară.

"Dacă vrea cineva să vină după mine să se lepede de sine, să-și ia crucea și să mă urmeze..." Ne-am întrebat vreodată de ce introduce Isus acel "să se lepede de sine" înainte de a lua crucea? Nu poate să-l urmeze pe Cristos cu crucea în spatele acela care nu a renunțat la toate, inclusiv la voința sa proprie, pentru a îmbrățișa voința lui Dumnezeu, pentru a se preda total și irevocabil lui Cristos.

Lanza del Vasto descrie această predare totală în mâinile lui Cristos această predare totală în mâinile lui Cristos printr-o asemănare. "Cădea noaptea, scrie el. Poteca se afunda în pădure mai neagră decât noaptea. Eram singur, dezarmat. Îmi era frică să înaintez, îmi era frică să mă întorc, îmi era frică de proprii mei pași, îmi era frică să adorm. Am auzit un foșnet în pădure și mi-a fost frică. Am văzut strălucind printre copaci ochi de animale și mi-a fost frică. După aceea n-am mai văzut nimic și mi-a fost frică, mai frică decât înainte. În sfârșit din întuneric a ieșit o umbră care mi-a tăiat calea.

Stai... Punga sau viața. M-am simțit cumva ușurat la auzul acelui glas omenesc pentru că în primul moment crezusem că e o stafie sau un diavol. Mi-a zis: dacă te aperi pentru a-ți salva viața, mai întâi îți iau viața și apoi punga. Dar dacă îmi dai punga, întâi îți iau punga și apoi viața. Nu-mi mai puteam stăpâni inima, sufletul mi s-a revoltat, dar încetul inima s-a predat. Am căzut în genunchi și am exclamat: "Domnule, ia-mi tot ce am și tot ce sunt". Dintr-o dată teama m-a părăsit, mi-am ridicat ochii. În fața mea totul era lumină. Iar pădurea învăluită în lumină înverzea".

Eliberarea în viață, eliberarea adevărată, interioară vine numai în momentul în care ne-am lepădat de noi înșine, de viața noastră și ne-am predat viața noastră pentru ca să ne-o ia când voiește. O bună parte din omenire e azi cu nervii la pământ, bântuie bolile psihice provocate de tot felul de spaime. Singurul psihiatru care ne poate vindeca e Cristos, ne vindecăm prin terapia crucii purtate cu resemnare pe urmele lui. Primul vindecat prin această terapie a fost Simon din Cirene. În clipele grele ale agoniei, în Grădina Măslinilor, Isus s-a abandonat total în mâinile Tatălui spunând: "Tată, nu voia mea, ci voia ta să se facă". Din acest moment îl privim înaintând pe drumul crucii scufundat într-o pace inexplicabilă astfel încât e greu de găsit în analele omenirii un spectacol uman învăluit în atâta frumusețe și seninătate. Oamenii de știință care au smuls Giulgiul din Torino, chipul, fața lui Isus, au rămas uimiți de calmul, pacea, seninătatea maiestuoasă și frumusețea acelei fețe deși acoperită de răni, de vânătăi și de sânge. Și așa se comportă în cele mai dramatice situații toți aceia care după ce s-au lepădat de sine, au luat crucea în spate și, asemenea lui Simon din Cirene au mers pe urmele lui Isus. Peste puțină vreme Sfântul Părinte, cu ocazia vizitei pe care o face în Germania Federală, o va declara fericită la Koln pe Edith Stein, sora Tereza Benedicta a Crucii în viața călugărească, mare personalitate în lumea filozofiei. După ce s-a convertit de la iudaism la ateism, a bătut la poarta mănăstirii carmelite din Koln cerând să fie primită. I s-a spus că trebuie să renunțe la activitatea ei intelectuală strălucită de profesoară universitară, de scriitoare. Răspunsul: nu există activitate umană care să ne poată salva afară e Patima lui Cristos, să fiu părtașă la ea, iată aspirația mea". Când a fost arestată de Gestapo își scria ultima carte intitulată "Știința crucii". A uimit pe toată lumea în lagărul de exterminare de la Auschwitz prin calmul și seninătatea ei, dar mai ales a uimit prin calmul și seninătatea cu care a pășit la 9 august 1942 în camera de gazare.

Harul pe care l-a primit Simon din Cirene îl implorăm și noi repetând rugăciunea de la stațiunea a V-a: "O, Isuse, dă-mi și mie harul c prin crucea ce-mi este dată să cunosc cine ești, să învăț a te iubi și a răbda orice suferință din dragoste către tine.

Amin.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire