LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins V. Ave, crux

Unui scriitor ia venit odată în minte un gând ciudat care îl chinuia mereu și nu-i dădea liniște. Ar fi voit să scrie o carte, o carte însă care să aibă o singură pagină, iar această pagină să cuprindă numai o singură propoziție, iar propoziția, să cuprindă numai un singur cuvânt, iar acest singur cuvânt să cuprindă tot ce gândește și simte în inima lui autorul. Mult timp și-a chinuit mintea să găsească acest cuvânt, dar în cele din urmă și-a dat seama că acest cuvânt nu există în limbaj omenesc. Cuvântul pe care acest scriitor nu l-a găsit, îl poseda creștinismul; acest cuvânt este: răstignit. Acest cuvânt cuprinde totul: toată înțelepciunea, iubirea și puterea lui Dumnezeu, tot planul său de mântuire, tot destinul omului, toate speranțele, lucrurile, bucuria și știința creștinului. Iată cel făcea pe sfântul Pavel să le scrie Galatenilor: "În ce mă privește, departe de mine gândul să mă laud cu altceva decât cu crucea Domnului nostru Isus Cristos prin care lumea este răstignită pentru mine și eu pentru lume" (6,14). Iată pentru ce în cimitire pe multe morminte sunt scrise aceste cuvinte: Ave, crux, spes unica - Te salut o cruce, singura mea speranță.

Când sfântul Toma de Aquino l-a întrebat într-o zi pe sfântul Bonaventura de unde scoate atâta știință și înțelepciune pe care o răspândește în lume prin cărțile sale, sfântul Bonaventura drept răspuns i-a arătat un răstignit.

Când primii ucenici ai sfântul Francisc de Assisi au pornit să predice și să convertească lumea, nu aveau altă bibliotecă decât un răstignit mare în jurul căruia se adunau ca să se roage și să mediteze. Răstignitul - înalta catedră cum îl numea sfântul Bernard, de unde se posedă o știință care nu se mai predă de la nici o catedră, care nu mai este prevăzută de nici o programă școlară: știința de a muri, știința cea mai necesară dintre toate, mai necesară decât matematica, decât fizica sau chimia, căci nu poate învăța să trăiască bine decât cel care învață să moară bine. Din înălțimea crucii, Isus cu buzele arse de sete și suferință își adună ultimele puteri și rostește cu glas sfârșit: Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu... O singură propoziție, dar care cuprinde în ea toată speranța inimii omenești. Așadar moartea nu e prăbușirea în neființă, ci aruncarea în brațele Tatălui ceresc; după moarte continuă viața, trupul e sortit descompunerii, dar sufletul își ia zborul spre Dumnezeu.

Marele scriitor Lev Tolstoi scrie undeva aceste cuvinte. Spre viața viitoare se poate privi prin două ferestre: una e jos, la nivelul vieții biologice. Prin această fereastră nu poți vedea decât o beznă înspăimântătoare. Cealaltă fereastră e mai înaltă, la nivelul vieții spirituale și prin ea se vede lumina și pacea.

Pentru cel care privește prin prima fereastră nu există decât o speranță: aceea de a dispărea cât mai curând de pe scena vieții, pentru a pierde conștiința dureroasă a inevitabilei stingeri finale. E ceea ce scria filozoful Seneca unei mame căruia îi murise copilul, spre a o consola: "Dacă fericirea supremă este acea de a nu te naște, ceea ce se apropie tot mai mult de fericirea supremă este să dispari cât mai curând posibil și să te reîntorci rapid în neantul de mai înainte".

Pentru cine privește prin această fereastră viața nu e altceva decât ceea ce era pentru bătrâna pe patul de moarte din romanul lui Duiliu Zamfirescu "Viața la țară": bătrâna și-a întins mâna spre pernă și a suflat în sus. Și urmărind cu privirea pana care plutea în aer a spus: Iată ce suntem noi, nimic mai mult. Apoi lăsându-și capul în piept a adormit pentru totdeauna.

Dar cei care privesc cu ochii credinței, prin fereastra deschisă de Cristos spre lumea de dincolo pot spune ceea ce este scris în cartea înțelepciunii lui Solomon: "Sufletele celor drepți sunt în mâna lui Dumnezeu și suferința nu se va atinge de ele. În ochii celor fără de minte cei drepți sunt morți cu desăvârșire și plecarea lor din lume li se pare o mare nenorocire și plecarea lor dintre noi e un prăpăd, dar ei sunt în pace. Chiar dacă în fața oamenilor au îndurat suferințe, speranța lor este plină de nemurire" (3,1-4).

Cine crede în viața de dincolo păstrează în fața morții seninătatea și calmul păstorului din balada Miorița. Ne amintim de bunicile noastre a căror credință nu era tulburată de nici o îndoială, cum o dată trecut pragul bătrâneții, își pregăteau cu mâna lor lucrurile pentru înmormântare: hainele, ștergarul, pânza: le pregăteau și le păstrau împăturindu-le cu grijă în ladă, cu aceeași seninătate și voie bună cu care își pregătiseră în tinerețe zestrea pentru măritat.

Am înmormântat zilele trecute o creștină care toată viața a trăit la umbra bisericii. Când i s-a spus că are cancer, a început să se pregătească pentru călătoria cea fără încetare, exact cum s-ar fi pregătit pentru o călătorie până la Iași. Și-a pregătit cu mâna ei până și sicriul: l-a împodobit frumos cu mătase albă pe dinăuntru ca și cum și-ar fi pregătit rochia de mireasă.

În sfârșit, Răstignitul este semnul îndurării lui Dumnezeu și în acest semn ne punem speranța că vom fi iertați în ceasul morții. Crucea a devenit simbolul acestei speranțe din momentul în care Isus pe cruce fiind i-a dat dezlegare păcatelor tovarășului său de suferință. Cunoaștem scena emoționantă: doamne adu-ți aminte de mine când vei ajunge în împărăția ta - imploră tâlharul din dreapta: răspunsul vine prompt: - adevăr îți spun, astăzi vei fi cu mine în paradis. Pe mormântul creștinilor, în toate cimitirele din lume străjuiește crucea, pe marginea șoselelor și în toate locurile unde a murit un om se află o cruce. Pădurile de cruci din cimitir exprimă speranță: că morții noștri în pragul intrării în veșnicie au auzit cuvintele lui Isus de pe cruce: Adevăr îți spun: astăzi vei fi cu mine în paradis. Cei mai în vârstă ne amintim cuvintele care se cântau cu ani în urmă la liturghia pentru cei morți: Qui Mariam absolvisti, et latronem exaudisti, mihi quoque spem dedisti - Tu care ai iertat-o pe Maria Magdalena și l-ai ascultat pe tâlhar, tu mi-ai dat și mie speranță.

Lângă insula Helgoland, în mijlocul valurilor zbuciumate ale Mării Nordului se ridică un banc de nisip. Nu locuiește nimeni pe acest petic de pământ. Pe el se află doar un cimitir liniștit unde sunt înmormântate cadavrele aduse de valuri la țărmul insulei. Nu știe nimeni cine sunt cei înmormântați aici: nici ce nume poartă, nici de unde veneau, nici încotro se îndreptau, nici cine îi plânge sau îi așteaptă acasă. Pe poartă la intrare stă scris: Cimitirul celor fără patrie. Doar crucea veghează pe fiecare mormânt; crucea cu brațele ei întinse, voind parcă să-i îmbrățișeze pe cei ce mor fără îmbrățișare și să-i primească în patrie pe cei ce mor fără patrie. Va veni pentru fiecare dintre noi o zi când valurile vieții ne vor arunca pe țărmul veșniciei.

Crucea spre care ne îndreptăm mai des privirile în aceste zile ale Postului Mare, să nu ne apară doar ca un instrument de tortură: e drept că el a fost ucis pe acest instrument de tortură, dar murind el a ucis în noi disperarea și frica de moarte. El a murit cu brațele întinse pentru a ne îmbrățișa pe toți când vom părăsi pragul veșniciei. Contemplarea crucii să ne fie izvor nesecat de speranță și bucurie: Ecce enim propter lignum, venit gaudium in universo mundi, cântă Biserica în Vinerea Mare: căci iată prin lemnul crucii, bucuria a venit în lumea întreagă.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire