LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins IV. Împreună răstigniți

În cursul unei prigoane religioase care a avut loc cu ani în urmă undeva într-o țară străină, un creștin urmărit, știind dacă va fi prins va fi împușcat, s-a spânzurat. Ia lăsat soției un bilețel în care scrisese aceste cuvinte: Mă duc să-i reamintesc lui Dumnezeu de o lume pe care El a uitat-o. Îmi imaginez sufletul acestui om în momentul în care s-a întâlnit cu Dumnezeu pe când trupul îi atârna încă în lațul frânghiei. Dumnezeu trebuie să-i fi spus cam așa:

- Ai venit să-mi aduci aminte că este pe pământ o lume pe care eu aș fi uitat-o, pe care eu am părăsit-o? Sau tu ai uitat cuvintele pe care Fiul meu vi le-a spus și pe care un creștin nu are dreptul să le uite: "Dacă vrea cineva să vină după mine și să mă urmeze, să se lepede de sine, să-și ia cruce zilnic și să mă urmeze"? Și celelalte cuvinte pe care vi le-a spus Fiul meu: "Fericiți veți fi când oamenii din pricina mea vă vor batjocori și vă vor prigoni și mințind vor spune tot felul de lucruri rele împotriva voastră. Bucurați-vă și veseliți-vă pentru că răsplata voastră mare este în ceruri"?

În ultima predică spuneam că războiul pe care Cristos l-a dus cu Satana, toate atacurile și toate ispitele Diavolului sau redus la un singur lucru și anume la încercarea de a face să renunțe de a mântui lumea prin suferințe, prin urmare, așa cum hotărâse Tatăl. La fel de bine putem spune că toate atacurile și ispitele pe care duhul cel rău le îndreaptă împotriva noastră se reduc la același lucru: Să ne facă să credem că putem realiza mântuirea noastră personală, fără cruce, fără suferință.

Sfântul Paul are un cuvânt misterios, spune așa: eu completez în mine ceea ce lipsește pătimirii lui Cristos? Nu are ea o valoare infinită? Ba da, e suficientă pentru a spăla toate păcatele oamenilor (toate păcatele reale), din toate timpurile. Și totuși, pentru mântuirea mea personală, pătimirii lui Cristos îi lipsește ceva: picătura de sânge, puțina mea suferință adăugată la suferințele lui Cristos. De aceea adaugă sfântul Paul: "Eu sunt răstignit pe cruce împreună cu Cristos". În mănăstirile carmelite, crucile de pe păreți nu au pe ele Trupul lui Cristos, ci numai lemnul simplu, pentru a aminti fiecăruia din mănăstire că trebuie să ocupe în viață locul lui Cristos de pe cruce.

Participarea noastră la suferințele lui Cristos este o consecință logică a botezului nostru: Prin botez am devenit o celulă, un mădular al trupului mistic al lui Cristos. În acest trup Cristos e Capul iar noi suntem mădularele, membrele. Ori, scrie atât de frumos sfântul Grignion de Montfort, când capul este încoronat cu spini, membrele pot fi încoronate cu trandafiri? Când capul e lovit și acoperit cu noroi, pot fi membrele stropite cu parfum? Când capul nu are o piatră pe care să se odihnească, pot oare membrele să se culce pe puf și mătase?

Francezii vorbesc și astăzi cu venerație despre un paroh din Paris cu numele de Macchiavelli care a renunțat la luxoasa biserică a sfântului Augustin din centrul Parisului și a mers să se îngrijească de locuitorii cartierului Saint Ouen. Un cartier abandonat, fără nici o biserică, în care bântuia sărăcie, viciul, ateismul. A fost întâmpinat cu pietre. O piatră l-a lovit peste frunte. Preotul a ridicat-o de la pământ și a spus: - Prieteni vă mulțumesc. Voi păstra cu grijă această piatră plină de sânge și vă promit că va fi prima piatră din biserica pe care o voi construi în acest cartier. Biserica s-a construit într-adevăr iar piatra plină de sângele preotului s-a zidit în peretele ei. Atât apostolul Petru cât și apostolul Pavel nu amintesc la tot pasul că noi creștinii, noi cei botezați formăm templul, Biserica lui Cristos. Suntem ca niște pietre vii. Singurul liant, singurul mortar care ține unite aceste pietre e suferința noastră, e picătura noastră de sânge care se adaugă la sângele prețios al lui Cristos, fără de care întreaga construcție s-ar prăbuși.

Problema suferinței în lume, problema suferinței în viața noastră personală, e problema cea mai grea, cea mai misterioasă și cea mai chinuitoare dintre toate. De ce suferim? Are vreun sens suferința? Există vreun remediu împotriva suferinței?

Pregătind această predică am revizuit încă o dată toate sistemele filozofice, toate răspunsurile pe care le-au dat cele mai luminate minți omenești la aceste întrebări: de la optimismul naiv al epicurienilor, pentru care suferința e eliminată dacă atunci când suferim ne gândim la o plăcere pe care am avut-o în trecut în viață, și până la ideologiile moderne care ne rezolvă problema suferinței cu speranța că cei care vor veni după noi vor apuca paradisul pe pământ; de la Epictet, Marc Aureliu și Seneca, care rezolvă problema suferinței prin distrugerea sensibilității, prin transformarea inimii într-o stană de piatră și aceasta printr-un exercițiu de voință - insensibilitatea dusă până acolo încât sclavul Epictet bătut de stăpânul său cu un ciomag peste picior, nu a reacționat altfel decât prin a-i atrage atenția că ar putea să-i rupă piciorul, și i l-a rupt într-adevăr, până la existențialiștii disperați și atei din zilele noastre (J.P. Sartre), pentru care totul e absurd și fără sens: și suferința, și viața, și omul, și lumea.

Toate aceste teorii sunt bune pentru a fi predate la catedrele de filozofie. Îi asculți cu plăcere pe acești filozofi când nu te doare nimic, când nu suferi nimic, dar când ești în suferință, ei devin ceea ce erau cei trei prieteni care veniseră să-l consoleze pe Iob, care zăcea pe grămada de gunoi: niște flecari insuportabili și o suferință în plus.

Nu ne facem iluzii nici cu progresul științei și tehnicii: e drept că medicina a descoperit ceva calmante pentru durerile fizice, dar nu va descoperi niciodată vreun calmant pentru durerile sufletești: pentru situația dureroasă când îți moare tata sau mama, când te vinde sau te abandonează un prieten, când te lovește o nedreptate, încercarea oamenilor de a potoli furtuna suferințelor ce bântuie lumea și viața fiecăruia dintre noi, mi se pare foarte asemănătoare cu încercarea pe care a făcut-o în antichitate regele perșilor Xerxes de a potoli o furtună ce se ivise pe mare. Peste strâmtoarea ce desparte Europa de Asia., regele construise un pod peste care să treacă armatele sale. Dar furtuna i-a rupt podul. Atunci regele a dat poruncă să fie pedepsită marea cu 300 de lovituri de vargă, cu aceste cuvinte: "Tu mare necruțătoare, primește această pedeapsă necruțătoare, pentru necazul pe care ni-l faci. Dar cu toată pedeapsa și amenințarea, furtuna a continuat să bântuie.

Singurul care poate potoli furtuna suferințelor în viața noastră este Cristos. Ca odinioară pe Marea Galileii: el a poruncit furtunii și mării și acestea s-au potolit. Nu că Isus ar fi înlăturat din lume suferințele și ne-ar fi dezlegat misterul suferinței, dar a dat un sens, o valoare, suferințelor noastre și mai ales ne-a învățat cum să suferim cu folos, nu cu pumnii strânși ci cu mâinile împreunate cu Isus: "Tată, facă-se voia ta...".

Cristos - cum se exprimă sfântul Augustin - a pus aripi suferințelor noastre.

Exemplul pe care însuși Isus ni-l dă de urmat în suferință - ne spune sfântul Ioan Gură de Aur, este cea mai înaltă școală filozofică.

Suferința creștină nu e resemnarea fatalistă: trebuie să luptăm împotriva suferinței, putem să cerem lui Dumnezeu să o îndepărteze de la noi, cum a făcut Isus în timpul agoniei. Tată, dacă este cu putință, să se îndepărteze de la mine paharul acesta. Dar știind că avem de băut toată viața din paharul suferinței spunem cu El cu aceeași resemnare: Dar nu voia mea, ci voia ta să se facă. Chiar când ne lasă să suferim, chiar când nu știm pentru ce ne lasă să suferim, credem că Dumnezeu ne este Tată, că ne iubește, că toate le îndreaptă spre binele nostru. Acest gând o făcea pe sfânta Tereza a Pruncului Isus să spună: Eu vreau să fiu în mâinile lui Isus ca o minge în mâinile unui copil; iar un copil face ce vrea cu mingea: o izbește de pământ și sare în aer, o lovește cu piciorul, o sparge, o lasă uitată în praf, sau o strânge în brațe. Sfântul Ciprian îi scria în secolul al III-lea prietenului său Donatus: "Lumea aceasta e rea, Donatus, neînchipuit de rea. Dar în mijlocul ei am descoperit niște oameni liniștiți și sfinți care au aflat un mare secret. Au găsit o bucurie de o mi de ori mai mare decât plăcerile vieții de păcatŒ Acești oameni sunt creștinii, Donatus, și eu sunt unul dintre ei".

Acesta este marele secret pe care-l deținem de la Cristos: de a transforma suferința, de a-i da un sens, o valoare, de a face din ea monedă cu care se cumpără cerul așa cum mâinile pricepute știu să smulgă unei vipere veninul său și să-l transforme în medicamente prețioase prin care se salvează vieți omenești. De aceea, creștinul este omul suferinței, dar nu este omul tristeții, ci este omul bucuriei profunde.

De aceea cu inima largă primim îndemnul pe care sfântul apostol Petru ni-l face în a doua sa scrisoare: "Fraților, întrucât sunteți părtași la suferințele lui Cristos bucurați-vă, pentru ca și la arătarea slavei sale să vă bucurați cu bucurie mare"(1,4,13).

Amin.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire