LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins III. Șarpele și Mielul

Dacă ar fi să dau un titlu predicii din seara aceasta, titlul ar fi: Șarpele și Mielul. Titlul care ar putea să ne ducă cu mintea la vreo fabulă a lui Esop sau a lui Lafontaine, dar în realitate vrea să ne să ne spună cu totul altceva. Este vorba de luptă crâncenă purtată între Satana, ispititorul pe care Sfânta Scriptură îl prezintă sub imaginea unui șarpe și Fiul femeii, Cristos pe care Ioan Botezătorul îl numește Fiul lui Dumnezeu, Mielul de jertfă care a luat asupra sa păcatele lumii spre a le ispăși în trupul său, pe cruce. Lupta dintre șarpe și Miel s-a terminat cu victoria Mielului pe Calvar. Vechile icoane îl reprezentau pe Cristos răstignit la marginea unei grădini: grădina lui Iosif din Arimateea în care Isus avea să fie înmormântat, amintind de grădina paradisului pământesc din care Adam fusese izgonit. Capătul crucii adânc înfipt în pământ atingea țeasta, căpățâna lui Adam. Nu întâmplător colina răstignirii se numea Calvar sau Golgota, ceea ce înseamnă căpățână. Jos la picioarele lui Isus șarpele încolăcit în jurul crucii mort din cauza sângelui supt din trupul lui Isus după ce l-a mușcat provocându-i numeroase răni.

După ce Satana a reușit să-l separe pe om de Dumnezeu, el a reușit în mod misterios să exercite asupra omenirii o pseudo-suveranitate. De aceea Isus avea să-l numească principele, stăpânul acestei lumi, iar sfântul Pavel îl numește Dumnezeu acestei lumi (Și se consideră ca atare: cunoaștem oferta pe care o făcea în evanghelie ispitirilor: Iată, toate împărățiile pământului cu toată strălucirea lor ți le dau ție dacă te închini mie. Căci toate sunt ale mele, îmi aparțin).

Pe cruce, pe Calvar, uzurpatorul a primit lovitura de moarte. "Fiul lui Dumnezeu s-a arătat ca să nimicească lucrările diavolului" (1In 3,8). Autorul scrisorii către Evrei scrie: "El, Cristos, prin moartea sa l-a nimicit pe cel care avea puterea asupra morții adică pe diavol" (2,14).

Dacă după ce am citit evanghelia am vorbi despre Cristos fără a vorbi despre războiul permanent pe care l-a dus cu Satana e ca și cum am vorbi despre Napoleon fără a vorbi ceva despre războiul lui.

Războiul public, deschis, a început în pustiu, după primirea botezului în Iordan, cu cele trei ispitiri:

- Dacă ești Fiul lui Dumnezeu fă cutare și cutare.

Mai pe înțelesul nostru, strategia Satanei era aceasta:

- Dacă ești Fiul lui Dumnezeu și vrei să fii Salvatorul lumii, renunță a ceea ce a hotărât Tatăl; suferința, umilință, cruce, vărsarea sângelui, moartea, și ia în mână armele pe care înțelepciunea omenească ți le recomandă când vrea să învingă și să obțină succese: banul, reputația, forța, armamentele: toate împărățiile lumii și strălucirea lor ți le dau ție.

Într-una din zile Isus le-a spus ucenicilor că El, Fiul Omului, trebuie să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei și de cărturari și să fie omorât. Petru l-a tras deoparte și a început să-l dojenească: "Doamne, ferească Dumnezeu să ți se întâmple așa ceva"; - Cum poți să vorbești în felul acesta? Tu ai toate armele succesului: ai darul vorbirii cu care fascinezi mulțimile, care pentru a te asculta te urmează zile de-a rândul uitând și de mâncare și care e gata orișicând să te proclame rege; ai atâta știință că îi lași fără replică pe fariseii și pe cărturarii care se pretind savanți, ai puterea de a face minuni, de a învia morții? Cine se poate atinge de tine să-ți facă vreun rău? Răspunsul cade ca un fulger: Pleacă de la mine, Satană... Satana îi inspira lui Petru aceste cuvinte. Apoi îndreptându-se către popor: - Dacă vrea cineva să vină după mine, să se lepede de el însuși, să-și ia crucea și să mă urmeze.

Spune evanghelistul că diavolul, după ce a fost respins de Isus în pustiu, după cele trei ispitiri, l-a lăsat pentru un timp în pace. Pentru un timp numai, căci în Vinerea Mare pe Calvar și-a reluat atacul cu forțe reînnoite.

De trei ori repetase în pustiu: dacă ești fiul lui DumnezeuŒ de trei ori repetă pe Calvar prin gura arhiereilor, prin gura soldaților romani, prin gura tâlharului răstignit la stânga: dacă ești Fiul lui Dumnezeu, dă-te jos de cruce. S-ar fi putut da; i-ar fi putut face una cu pământul pe toți... Să-i calce în picioare... Dar nu a făcut-o. Lucru absurd, ridicol, după calculele minții și după criteriile înțelepciunii omenești. Dar Dumnezeu hotărâse să salveze omenirea nu prin demonstrație de forță, ci prin suferință. Corintenilor care ar fi așteptat poate de la sfântul Pavel să le expună un mare tratat de filozofie, vreo nouă născocire a minți omenești, apostolul le scrie: nici nu mi-a trecut prin minte că știu printre voi altceva decât pe Isus Cristos și pe acesta răstignitŒ căci noi îl predicăm pe Isus Cristos cel răstignit: scandal pentru evrei, nebunie pentru păgâni: dar pentru cei chemați la mântuire este puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu (1 Cor. 1-2).

Cărțile de istorie sunt pline de războaie și victorii glorioase; cea mai glorioasă victorie din istoria omenirii a avut loc pe calvar când Mielul a învins șarpele înfăptuindu-se astfel mântuirea lumii. Sfântul Ioan în apocalipsul său ne descrie cântarea de bucurie care se cântă fără încetare în ceruri: "vrednic este Mielul care a fost înjunghiat ca să primească puterea și bogăția, înțelepciunea și tăria, cinste, slava și mărirea" (5,12).

Prin sângele lui Cristos suntem iertați suntem salvați noi cei răniți de atâtea păcate, suntem recuperați pentru viața supranaturală.

Am avut cu toții ocazia să intrăm într-un salon de reanimare și să vedem bolnavii în care abia pâlpâie viața, cu niște ace înfipte în mâini; printr-un furtunaș le vine sânge dintr-un vas de deasupra capului: li se face perfuzie. La sfântul Botez noi cei grav răniți am fost conectați la rănile lui Cristos. E o perfuzie continuă care ni se face. Sângele lui Cristos ni se transmite apoi mereu prin niște conducte, prin sfintele sacramente, mai ales prin sfânta euharistie când mâncăm trupul Domnului și bem sângele lui. Un cunoscut savant din zilele noastre a reușit să realizeze un lucru extraordinar: a reușit să creeze o nouă varietate de garoafe trecându-le prin câmpul radioactiv al unui mare reactor nuclear. Garoafele erau la origine de culoare albă. Au devenit roșii purpurii. Toate celulele au fost modificate, transformate, și în forma aceasta avea să se perpetueze noua varietate de garoafe. Ne învață sfântul Pavel că prin botez noi am fost înmormântați în moartea, în sângele lui Isus, am fost trecuți ca să spun așa, prin câmpul radioactivi al sângelui lui Cristos și am fost complet transformați, ne-am renăscut la o viață nouă, omul cel nou, dator să ducă o viață nouă conform promisiunilor făcute la botez: mă lepăd de satana și de toate faptele lui și de toată mândria lui. Cristos și-a vărsat sângele pentru noi și pentru mântuirea noastră, dar prin aceasta noi nu suntem încă neapărat salvați, căci noi prin păcat putem zădărnici. Sângele lui Cristos; prin păcat distrugem, ca să spun așa, acele furtunașe cu care la botez am fost conectați la rănile lui Cristos; perfuzia, pătrunderea în noi a sângelui salvator al lui Cristos e stopată, e întreruptă. Și în acest caz calitatea noastră de botezați, de creștini, e un motiv în plus de osândă.

O povestire din literatura vechilor anahoreți ai Egiptului ne spune că într-o zi sfântul Macariu a dat peste craniu unui mort. A început un dialog cu el:

- Al cui cap ești?

- Al unui păgân.
- Și unde îți este sufletul?
- În iad.
- Ești la mare adâncime în iad?
- Da, distanța e cea de la cer la pământ.
- Și e cineva acolo mai jos decât tine?
- Da, sunt evreii...
- Și mai la adâncime mai e cineva?
- Da, sunt creștinii cei răi care au fost mântuiți prin sângele lui Isus Cristos dar nu au știut să-l prețuiască. Ei sunt cei mai la fund în iad, mai jos decât toți ceilalți.

Legenda ilustrează cuvântul lui Isus din Evanghelie: "Cui i s-a încredințat mult, mult i se va cere. E ceea ce Biserica ne reamintește prin glasul ultimului Conciliul Ecumenic care ne spune: - Catolicii, e drept, cunosc tot adevărul descoperit de Dumnezeu, dar dacă nu trăiesc conform adevărului pe care îl cunosc, nu numai că nu se mântuiesc dar vor fi trași la răspundere mai greu la judecata lui Dumnezeu. Războiul pe care Cristos l-a purtat împotriva Satanei îl avem de purtat în viață unul fiecare dintre noi: vom învinge dacă vom rămâne alături de Cristos, uniți cu Cristos, întăriți cu Sângele lui Cristos. Luați asupra voastră toate armele lui Dumnezeu ca să puteți ține piept uneltirilor diavolului ne îndeamnă sfântul apostol Paul.

E posibil ca păcatul să-l aducă pe om în stăpânirea sau sub influența celui rău. Dar omul are posibilitatea de a se smulge din ghearele Satanei și să se arunce în brațele lui Cristos.

În zilele noastre, Eva Lavalliere, prima balerină a operei din Paris, după convertire, din tăcerea mănăstirii carmelite în care se retrăsese, scria: "De la Satana am ajuns la Dumnezeu. E drept convertirea ei grea în primele luni și chiar în primii ani. Nu poți trece într-o clipă de la întuneric la lumină; întâlnești ezitări, îndoieli, umbre. Dar în sfârșit când sosește ziua victoriei, a victoriei asupra ta însuți ce bucurie, ce fericire"...

Sfântul apostol Ioan ne spune în Apocalips: "Fericiți cei care își spală hainele în sângele Mielului". E ceea ce am făcut la botez. Biserica ne spune la fiecare liturghie: Iată Mielul lui DumnezeuŒ fericiți cei chemați la ospățul Mielului, la ospățul euharistic unde Cristos ne hrănește cu Trupul și Sângele său.

Păstrând curată haina de la botez, întărindu-ne mereu cu sângele lui Cristos la sfânta Liturghie, avem siguranța că vom fi primiți într-o zi la ospățul veșnic din ceruri.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire