LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins II. Inima Tatălui

Primul personaj din marea dramă care s-a desfășurat pe Calvar a fost Dumnezeu Tatăl.

Dumnezeu Tatăl nu a fost doar un spectator care s-a mulțumit să privească pasiv de departe, din înaltul cerului suferințele, răstignirea, moartea Fiul său, ci a lua parte activă la această dramă suferind în inima sa de Tată tot ce a suferit Fiu în trupul său: căci, Dumnezeu, nu este numai rațiunea supremă și infinită despre care vorbesc filozofii Greciei antice, dar mai mult decât atât, el este inima supremă și infinită de Tată așa cum ni l-a descoperit Cristos. În Iliada, Homer scria aceste cuvinte: Zeii i-au condamnat pe sărmanii muritori să trăiască în suferință. Homer nu cunoștea inima de Tată a lui Dumnezeu, inimă capabilă de suferință.

Când citim primele capitole ale Genezei nu trebuie să vedem în ele doar un Dumnezeu mânios preocupat mai presus de toate să-i pedepsească pe primii noștri părinți căzuți în păcat. E drept că în urma căderii în păcat au urmat pentru primii oameni tot felul de suferințe, dar acestea au fost urmare firească a păcatului, nu a răzbunării lui Dumnezeu. Dumnezeu îl avertizează pe Adam: "Să nu mănânci din pomul cunoașterii binelui și a răului, căci în ziua în care vei mânca vei muri". S-a întâmplat exact ce se întâmplă cu un copil care nu ascultă și ca urmare a neascultării lui cade și își rupe un picior sau o mână, sau moare: s-a pedepsit singur destul, nu mai vine tata să-l lovească, să-l pedepsească: dimpotrivă, tatăl suferă în inima sa pentru suferințele fiului său neascultător. Îmi spunea odată un părinte că atunci când trebuie să-și pedepsească copilul, când îl lovește, își întoarce capul în altă parte să nu-l vadă cum suferă. Când Dumnezeu îi izgonește pe primii noștri părinți din paradisul pământesc, mânându-i din urmă, așa trebuie să ni-l imaginăm: întorcându-și capul îndărăt să nu-i vadă cum suferă pe ei și pe toți urmașii lor. Iar ca semn al iubirii și compătimirii față de omenirea căzută în nenorocire, chiar în momentul izgonirii din paradis, Dumnezeu promite un Mântuitor, un Salvator, pe Fiul unei femei care va zdrobi capul satanei, cel care a inspirat neascultarea și păcatul. Iar când s-a împlinit timpul hotărât, Mântuitorul promis a venit în lume.

"Eu mă jucam în piața publică împreună cu tovarășii mei, spune sfântul Bernard într-o predică a sa, când în palatul regal s-a rostit asupra mea sentința de condamnare la moarte. Dar a auzit aceasta fiul unic al regelui. Imediat și-a luat coroana de pe cap, și-a dezbrăcat hainele de prinț, și-a pus o haină de pocăință și cenușă pe cap și a părăsit palatul desculț, plângând tânguindu-se pentru că servitorul său fusese condamnat la moarte. L-am văzut dintr-odată în această stare stând înaintea mea și adânc impresionat l-am întrebat ce s-a întâmplat și am aflat atunci că vrea să moară pentru mine".

Atât de mult i-a iubit Dumnezeu pe oameni, scrie sfântul Ioan, încât l-a dat pe Fiul său unul născut pentru ca oricine crede în El să nu piară ci să aibă viața veșnică.

Fiul lui Dumnezeu a săvârșit lucrarea de mântuire a lumii printr-un șir neîntrerupt de suferințe, de sacrificii, care au culminat cu sacrificiul suprem, cu moartea pe cruce. Dar în acest șir de suferințe și mai ales în patima lui Cristos trebuie să vedem lucrarea primordială a Tatălui. "Tatăl care rămâne în mine își împlinește lucrările sale, spune Isus în evanghelia sfântului Ioan. Tatăl s-a asociat la suferințele Fiului său, s-a angajat pe calea dureroasă a crucii împreună cu Fiul său.

Când Tatăl a sacrificat tot ce a avut mai scump ca victimă de ispășire pentru păcatele lumii, pe Fiu său, victimă a fost nu numai Fiul, dar și Tatăl.

Vorbind despre acest gest al Tatălui izvorât din iubirea supremă față de oameni, sfântul Pavel spune: "Dumnezeu nu l-a cruțat pe Fiul său unic". Folosește aceeași expresie pe care cartea Genezei o folosește descriind jertfa lui Isaac: Abraham nu l-a cruțat pe fiul său unic. Cel jertfit trebuia să fie Isaac, dar în realitate greutatea jertfei o purta Abraham: a-și jertfi propria sa inimă de tată. La fel inima Tatălui a sângerat de toate suferințele pătimirii lui Cristos. Există persoane atât de legate între ele prin iubire încât simt împreună, simultan, exact aceleași dureri. Sunt mame care atunci când pe copil îl doare o măsea exact aceeași măsea o doare și pe mamă: când copilului i s-a măseaua, i-a trecut și mamei durerea. Am cunoscut undeva două surori gemene: când pe una o dorea capul o dorea și pe cealaltă, când pe una o dorea stomacul o dorea și pe cealaltă încât medicul nu știa care e bolnavă și care suferă din cauza celeilalte: când uneia îi trecea durerea, automat dispărea durerea și celeilalte. Nu ne putem imagina legătura de iubire mai puternică decât aceea dintre Tatăl și Fiul său Isus Cristos. Durerile suportate de Isus în trupul său le-a suportat și Tatăl în inima sa.

În ajunul morții sale, la Cina cea de Taină, Isus prevede singurătatea în care îl vor lăsa ucenicii săi: "Voi toți mă veți părăsi". Dar știind că Tatăl va fi alături de El în ceasurile grele ale Pătimirii adaugă: Dar eu nu sunt singur pentru că Tatăl este cu mine, căci Tatăl este în mine și eu în Tatăl. Cine m-a văzut pe mine l-a văzut și pe Tatăl - îi spuse Isus lui Filip. Într-adevăr, cine a văzut chipul lui Isus desfigurat de suferință în pretoriul lui Pilat, pe drumul Calvarului și pe Calvar, a văzut chipul Tatălui, desfigurat de suferințe. Iar când suferințele lui Isus au ajuns la paroxism smulgându-i strigătul: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce mai părăsit?" inima Tatălui a sângerat cel mai puternic. În mod instinctiv creștinii meditând patimile lui Isus Cristos și-au îndreptat privirile spre Maria, Mama lui Isus, ca spre modelul cel mai mișcător de compătimire, de participare la suferințele Pătimirii lui Cristos.

La statuia lui Michelangelo din bazilica San Pietro din Roma - Piete (pieta-compătimire) e permanent procesiune: vizitatorii contemplă îndelung chipul dezvoltat al Mariei ținând pe genunchi trupul neînsuflețit al Fiului ei. Artiștii Evului Mediu mai cunoșteau o Pieta: îl reprezenta pe Tatăl ținând în brațe cadavrul Fiului Său. Fața îndurerată sugera emoția profundă cu care inima Tatălui a trăit drama acestei morți.

Spunând că Tatăl a împărtășit toate suferințele Fiului său, nu vrem să cădem în greșeala doctrinară numită patripasionism, greșeală cunoscută în trecut, în istoria Bisericii, care susținea că în Dumnezeu nu există decât o singură persoană, astfel încât persoana divină care suferă pe cruce se identifica cu Tatăl. E drept, Dumnezeu Tatăl în natura sa dumnezeiască nu poate fi atins de vreo suferință; este infinit de fericit și totuși suferă în iubirea sa, în inima sa de Tată - care nu e totuși o inimă de carne. Această coexistență a unei fericiri infinite cu o suferință reală e un mister pentru noi, după cum un mister este pentru mintea noastră coexistența unei fericirii infinite ca Dumnezeu și a unei suferințe imens ca om în Cristos în timpul pătimirii și morții sale.

Isus ne-a învățat că Dumnezeu nu este numai Tatăl său, dar în același timp este și Tatăl nostru. Dacă inima lui a sângerat și a suferit împreună cu Fiul său pe Calvar, din iubire și compătimire față de noi, inima lui continuă să sângereze și să sufere pentru toate suferințele copiilor săi de pe pământ. Dumnezeu nu stă izolat în fortăreața inaccesibilă a divinității sale, dar, e alături de omul în suferință. Acest lucru ni-l spune prin gura profetului Isaia: "Așa vorbește cel Preaînalt. Eu locuiesc în locuri înalte și în sfințenie; dar sunt omul zdrobit și smerit ca să dau curaj sufletelor smerite și să îmbărbătez inimile zdrobite" (Is. 57,15).

O povestire africană spune că un beduin obișnuia să se culce la pământ și să-și lipească urechea de nisipul pustiului. Când cineva îl întrebă: - Ce faci acolo? - răspunse: - Ascult pustiul care plânge pentru că ar vrea să devină o grădină.

Lumea aceasta e ca un pustiu în care bântuie răutatea, violența, nedreptatea, răzbunarea, suferințele de tot felul. Ce lucru mângâietor este pentru noi să ne putem lipi urechea de pieptul lui Dumnezeu și să-i auzim bătăile inimii: acea inimă care suferă împreună cu noi și care ar vrea ca pământul acesta să se transforme într-o grădină. Căci într-un fel suferi când suferi de unul singur, abandonat, și altfel suferi când tatăl îți ține mâinile sale. Orice suferință omenească devine în mod misterios suferința lui Dumnezeu. Filozoful J. Maritain are dreptate spunând că ideea unui Dumnezeu insensibil la suferințele oamenilor explică revolta unei mari mase de ne-creștini împotriva lui Dumnezeu. Dacă oamenii, spunea filozoful, ar ști că Dumnezeu suferă cu noi și mai mult mai mult decât noi de tot răul care pustiește pământul, fără îndoială că multe lucruri s-ar schimba și multe suflete s-ar mântui.

În sfârșit iubirea lui Dumnezeu,, iubirea care se sacrifică, iubirea care suferă cu cei ce suferă, e modelul iubirii din noi cei care ne numim copii ai lui Dumnezeu. Iubirea lui Dumnezeu ne arată că nu există iubire fără sacrificiu, fără renunțare, fără dăruire, fără a lua parte la suferințele altora, că iubirea care exclude suferința se cheamă egoism, că ultima expresie a iubirii este suferința.

"Iubirea mea - scrie sfântul Ignațiu, episcop pe la anul o sută - e o iubire răstignită".

"Nu se poate trăi fără a iubi, nu poți iubi fără a suferi" - spune un cunoscut cântec italian.

Iubirea adevărată să o cerem de la Părintele îndurărilor: Tată cu inima atât de simțitoare față de suferințele noastre, fă inima noastră asemenea cu Inima ta.

Amin...
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire