LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins XII. Învingători și învinși

Viața lui Isus pe pământ a fost un război permanent între el și dușmani săi: războiul între bine și rău, între lumină și întuneric, între iubire și ură, între împărăția lui Dumnezeu și împărăția Satanei. Ostilitățile au început chiar de la nașterea lui Isus când părinții nu i-au găsit un loc în hanul din Betleem și când Irod a încercat să-l moare poruncind uciderea pruncilor nevinovați. Sau pus la cale atentate la viața sa cum a fost cel de la Nazaret, când consătenii săi au încercat să-l arunce într-o prăpastie. Lupta a devenit tot mai strânsă, tot mai înverșunată și a atins punctul culminant în anul 30 de sărbătoarea Paștelui, la Ierusalim, unde se afla Isus.

Isus trebuia suprimat cu orice preț, devenise incomod, deranja, amenința interesele multora. Dușmanii lui Isus s-au coalizat, s-au mobilizat, au format o rețea din care Isus nu m-ai puteau să scape. Îi unea în acest ceas al întunericului pe toți ura, setea de sânge: iar pentru ași realiza planul au recurs la toate mijloacele pe care Duhul întunericului le-a pus la dispoziție: minciuna, intriga, calomnia, șantajul, mărturia falsă, trădarea. Intrau în această condiție grupuri de oameni împinși de cele mai diferite și mai meschine interese: rea Irod și partida lui care văzând popularitatea lui Isus și încercarea poporului într-un rând de al face rege își vedea amenințată ambiția lui de a deveni într-o zi rege al întregii Palestine; erau saduceii oportuniști care colaborau cu ocupanții romani, aceștia se temeau ca nu cumva Isus, cu autoritatea de care se bucura să provoace o insurecție, revoltă populară împotriva romanilor care să se termine apoi cu represalii, cu o baie de sânge și o înăsprire a terorii ocupantului: de aici propunerea marelui Preot Caiafa făcută în Sinedriul: "mai bine să moară un singur om pentru tot poporul decât să piară întregul popor". Intrau în coaliție fariseii și cărturarii împinși de invidie: căci Isus cu vorba și cu viața sa, cu învățătura sa fascinase și câștigase poporul, iar ei se vedeau marginalizați, lipsiți de popularitate. Intrau în coaliție arhiereii angajații templului, negustorii care erau amenințați în interesele lor vitale. La templu se realizau venituri enorme iar cu animalele de jertfă se făceau afaceri serioase: ori, Isus prevestise dărâmarea templului.

Cunoșteam deznodământul: în Vinerea Mare pe Calvar toate forțele urii și ale violenței, având în spatele lor tot iadul dezlănțuit și toată puterea armatelor romane sau aflat față în față cu iubirea dezarmată, cu Isus singur, abandonat și de Tatăl său din ceruri. Au învins dușmanii lui Isus. Victoria lor părea totală și definitivă. Dar de fapt ei au fost cei învinși. Victoria lor a fost numai aparentă căci nu știau că după moarte urmează învierea. Ei și-au dat seama că sunt învinși în momentul când Isus și-a dat sufletul: când întreaga natură a reacționat prin minunile care s-au petrecut în acel moment, când mulțimile și-au bătut pieptul spunând: cu adevărat acesta era Fiul lui Dumnezeu. Și fiindcă nu se simțeau învingători au cerut soldați de la Pilat care să păzească mormântul. Au încercat să lupte în continuare cu același arme ale minciunii: I-au mituit pe soldații de pază ca să mintă să spună că pe când ei dormeau au venit ucenicii și au furat trupul lui Isus.

Filozoful Frederic Nietzsche descrie ceea ce s-a petrecut pe Calvar printr-o asemănare: Când Cristos s-a prezentat în adunarea zeilor, cerând să fie primit în rândul lor, aceștia l-au pus la un examen. Rezultatul: mic, slab, fără putere, fără glorie și fără frumusețe. Nu numai că nu i-au primit cererea dar au început să râdă cu poftă de o asemenea pretenție. Și în timp ce râd pier cu toții ca niște aburi care se topesc în văzduh. Se pare că dușmanilor lui Isus care în Vinerea Mare râdeau la picioarele crucii se adresează psalmistul cu cuvintele psalmului 45:4 "Suflarea lor trece și se întorc în țărână și în aceeași zi se destramă și planurile lor"

Cum i-a învins Isus pe dușmanii săi? Prin iubire, renunțând la orice violență, iertându-i, rugându-se pentru ei: "Tată iartă-i căci nu știu ce fac", într-adevăr patima, ura le întunecase mințile și în acel moment nu-și mai dădeau seama ce fac. Petru lovește cu sabia în primul soldat care pune mâna pe Isus: îl lovește în cap, dar cum îi era acoperit cu coiful de metal, sabia a alunecat și i-a retezat urechea. "Bagă-ți sabia în teacă - îi poruncește Isus. Oare crezi că dacă aș voi n-aș putea cere de la Tatăl mai mult de doisprezece legiuni de îngeri care să mă apere? Și plecându-se îi ia urechea de jos și o pune la loc. Aceasta a fost răzbunarea lui Cristos. Îl vindecă, îi alină suferința celui care venise să-l aresteze, să-l lege. Isus pe Calvar ne dă o lecție dumnezeiască pe care mare Gandhi o formulează astfel: "Dușmanul tău se va preda nu atunci când puterile i se vor sfârși ci atunci când inima ta va refuza lupta". Așa s-a obținut toate victoriile în Biserica noastră creștină: Iertând, făcând bine celor care fac rău. Diaconul Ștefan l-a învins pe înverșunatul dușman al creștinilor, Saul, devenit Apostolul Pavel, iertând și rugându-se pentru cei care îl omorau cu pietre. Așa l-a învins și l-a convertit tânără martiră și fecioară sfânta Maria Goretti pe ucigașul ei Alessandro Serenelli care după treizeci de ani de închisoare a trăit într-o mănăstire capucină în pocăință unde a murit ca un sfânt acum câțiva ani în urmă în vârstă de 88 de ani: înainte de ași da sufletul tânăra martiră l-a iertat și s-a rugat pentru el.

Când acum câțiva ani în urmă brigăzile roșii l-au împușcat în Italia pe Vittorio Bechelet, fiul acestuia Vittorio l-a liturghia înmormântării, a făcut la rugăciunea credincioșilor această invocație: "să ne rugăm pentru aceia care l-a împușcat pe tăticul, pentru ca pe buzele noastre să fie întotdeauna iertarea și nu răzbunarea, viața și nu moartea altora. - Te rugăm ascultă-ne".

Iubiți pe dușmanii voștri, binecuvântați pe cei care vă blestemă, rugați-vă pentru cei care vă prigonesc". Ne-ar fi fost greu să acceptăm aceste cuvinte dacă Isus nu le-ar fi pus el însuși în practică pe Calvar. Acum în săptămâna mare când ne apropiem de scaunul de spovadă mai mult ca oricând ne amintim de porunca iertării și de faptul că suntem iertați de Dumnezeu numai în măsura în care noi iertăm pe cei care au greșit. "Și ne iartă nouă greșelile noastre precum și noi iertăm greșiților noștri". Sfânta Tereza cea Mare explică astfel aceste cuvinte: Isus ar fi putut să propună și alte motive astfel încât să putem spune: Și ne iartă nouă greșelile noastre pentru că facem multă pocăință, pentru că ne rugăm mult, pentru că postim mult, pentru că din iubire față de tine am părăsit toate și te-am urmat pe tine. Nu, nimic din toate acestea, ci doar atât: iartă-ne Doamne pentru că și noi iertăm".

Încheiem aici ciclul de predici pe care l-am început la intrarea în Postul Mare. Am retrăit și am meditat împreună câteva momente din drama patimii lui Cristos. Dar istoria patimii lui Cristos nu se încheie cu întunericul din vinerea mare ci cu lumina orbitoare a Paștelui, nu cu falimentul morții pe cruce ci cu victoria totală asupra morții, cu Învierea.

Cuvântul Paști înseamnă trecere. Pentru evreii care au trăit sute de ani în sclavia Egipteană Paștele a însemnat eliberarea prin intervenția lui Dumnezeu: trecerea de la sclavie la libertate iar când, în fiecare an sărbătoreau Paștele se așezau la masă și-și strigau bucuria: suntem un popor liber, suntem poporul lui Dumnezeu, suntem în drum spre lumină. Pentru Cristos Paștele a fost tot o trecere: trecerea de la moarte la viață, de la umilire la glorie. Pentru creștini Paștele a căpătat un alt înțeles: e o nouă eliberare: Isus urcând pe cruce a distrus prin sângele său sclavia interioară a păcatului care ne ținea departe de Dumnezeu. Și dorindu-vă tuturor un Paște fericit, vă urez de fapt o trecere fericită la libertate, bucuria și pacea pe care Cristos ne-a adus-o prin patima și moarte sa.

Amin.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire