LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins XI. Convertiți și împietriți

În drum spre țara făgăduită poporul ales, obosit și descurajat din pricina nenumăratelor greutăți pe care le-a avut de întâmpinat și-a ridicat glasul împotriva lui Dumnezeu și al lui Moise. Atunci, notează cartea Numerilor Dumnezeu a trimis în popor șerpi veninoși care mușcau lumea și un mare număr de Israeliți au murit. Poporul s-a căit, și-a bătut pieptul, și-a recunoscut vina. Moise s-a rugat pentru popor. Domnul i-a zis: "Fă un șarpe de aramă și așază-l pe un stâlp. Oricine va fi mușcat de șarpe, dacă va privi spre șarpele de aramă va trăi". În discuția de noapte cu învățătorul Nicodim Isus și-a atribuit sieși acest episod: "După cum Moise a înălțat șarpele de aramă în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat și Fiul omului pentru că oricine crede în el să aibă viață veșnică" (In 3.13).

În Vinerea Mare, pe colina Calvarului în jurul lui Isus înălțat pe cruce se afla o mulțime de lumi. Toți, în afară de sfânta Fecioară, erau plini de mușcături, de răni mortale. Sufletele tuturor erau mușcate de șerpii păcatelor. Toți l-au privit pe Cristos înălțat pe cruce dar nu toți s-au vindecat de bolile lor sufletești, de mușcăturile păcatelor. Căci așa cum în pustiu nu a fost de ajuns ca Evrei să privească șarpele de aramă pentru a-și salva viața, dar au trebuit să-și bată pieptul, să se căiască ca să-și salveze viața, la fel pe Calvar s-a salvat numai cine a privit la Cristos de pe cruce căindu-se și bătându-și pieptul. N-a beneficiat de Sângele și iertarea lui Cristos Iuda. E drept că El s-a căit de fapta sa, remușcarea la împins la descurajare. Și-a mărturisit păcatul de a fi vândut sânge nevinovat, a restituit banii câștigați în mod necinstit, dar ce păcat că n-a făcut spovada l-a Cristos ci l-a dușmanii lui Cristos cu care făcuse târgul vânzării.

N-a beneficiat de Sângele și iertarea lui Cristos tâlharul răstignit la stânga care a murit blestemând. În zadar și-a vărsat sângele Cristos pentru arhiereii și mai marii poporului care-l priveau zbătându-se pe cruce cu cea mai mare satisfacție, gustând plăcerea sadică de a-l fi răpus în sfârșit.

În schimb s-a convertit și a beneficiat de sângele lui Cristos un păgân: ofițerul care comandase plutonul de execuție, scrie evanghelistul. "Sutașul și cei care îl păzeau pe Isus împreună cu el când au văzut cutremurul de pământ și cele întâmplate s-a înspăimântat foarte tare și au zis: cu adevărat acesta a fost Fiul lui Dumnezeu". Tradiția îi cunoaște numele și l-a așezat în calendar: e sfântul Longinus. Ce l-a condus pe acest păgân la convertire? Fără îndoială că a fost impresionat de blândețea și calmul lui Isus, de vorbele pe care le-a rostit înainte de a muri, de modul în care Isus a suportat suferințele și agonia. Dar a fost ceva mai mult: Isus i-a dat harul convertirii pentru o faptă bună pe care a făcut-o: pentru că văzându-l pe Isus sfârșit de puteri i s-a făcut milă și a luat crucea de pe umeri punând-o pe umerii lui Simon din Cirene, sau pentru că le-a permis femeilor sfinte să vină aproape de crucea lui Isus, lucru neîngăduit la o execuție capitală, sau poate pentru că auzindu-l pe Isus spunând: "Mi-e sete", i s-a făcut milă și a dat dispoziție unui soldat să i-a din plosca sa apă amestecată cu oțet - aceasta era băutura soldatului roman - și să-i umezească buzele arse. Cine ar putea să-i numere pe urmașii acestui ofițer roman, care în decursul istoriei Bisericii au primit harul convertirii pentru o simplă faptă bună... În veacul nostru a avut mare răsunet convertirea părintelui Gemelli, ateu înverșunat în tinerețe, anticlerical, - magiapreti - cum spun Italienii. Povestește el însuși cum s-a întâmplat. Ca medic pe front într-o seară un soldat grav rănit ia spus: "Mor departe de ai mei. Dacă ar fi aici mama mi-ar da un sărut. Vrei să mi-l dai tu în locul meu? I l-a dat, iar marele ateu a devenit sfântul preot, călugăr franciscan Gemeli. Dar mai impresionantă pe Calvar e o altă convertire: Convertirea tâlharului de la dreapta lui Cristos, tâlharul cel bun cum îl numește tradiția creștină. Pe acest om ce l-a salvat, ce l-a dus la convertire? Suferința, suferința cumplită a răstignirii, suferința care îl face înțelept și îl aduce la ordine pe omul care a uitat de Dumnezeu. E pedagogia pe care a aplicat-o Dumnezeu în Vechiul Testament Poporului ales ori de câte ori a voit să-l aducă la căință, la convertire: pedeapsa, exilul, robia la străini. Suferința, rana primită în luptă și prizonieratul l-a convertit pe Francisc de Assisi, făcând dintr-un ușuratic un mare sfânt rănit pe patul suferință s-a convertit Ignațiu de Loyola, dintr-un aventurier devenind un sfânt. Condamnat la o moarte comutată apoi în anii grei de temniță l-a transformat complet pe mare scriitor Dostoevski făcându-l să scrie ca nimeni altul în romanele sale despre valoarea și fecunditatea suferinței. Din Siberia îi scria fratelui său. "Nu blestem. E crucea mea, am meritat-o". Am auzit despre atâția oameni care terminându-și pedeapsa sărutau pereții pușcăriilor pentru că acolo focul suferinței l-au regăsit pe Dumnezeu.

Ceea ce ne lovește în primul rând la tâlharul cel bun este sinceritatea căinței sale. Dintre toate formele de execuție capitală răstignirea era cea mai infamantă. Pe vremea aceea Cicero scria: "Al lega pe un cetățean este o nelegiuire, al lovi e un delict, a-l ucide e un paricidiu, a-l atârna pe cruce încă nu s-a inventat cuvântul pentru a numi o atare crimă". Și iată că tâlharul de la dreapta recunoaște cu sinceritate că merită această pedeapsă: pentru noi este drept, căci primim răsplata cuvenită pentru fără de legile noastre". Nici o scuză, nici o justificare. Nu spune: n-am avut părinți să-mi dea educație, societatea m-a stricat, viața și nevoile m-au împins să ajung un tâlhar. Conștient de vinovăția sa acceptă suferințele răstigniri și moartea ca ispășire pentru păcatele comise. Nu cere lui Isus să-l de-a jos de pe cruce, ci atâta spune: "Isuse adu-ți aminte de mine când vei ajunge în împărăția ta". Parcă la acest tâlhar privea sfântul Augustin când scria: "Doamne fă cu mine ce vrei în viața aceasta: taie-mă, arde-mă, sfâșie-mă, dar curăță-mă în veșnicie". Oare căința noastră în fața lui Dumnezeu când mergem la scaunul de spovadă e la fel de sinceră, e totală? Sau ne scuzăm decât ne acuzăm? Niciodată să dăm vina nici pe temperamentul nostru, nici pe lumea în care trăim, nici pe cei din casă, nici pe colectivul de muncă ci să spunem simplu, fără adaosuri, ca Fiul risipitor: Tată am păcătuit împotriva cerului și împotriva ta, nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău.

Dar privind spre tâlharul din dreapta care să căiește în ultimul ceas și câștigă paradisul un gând periculos ne-ar putea trece prin minte: mă voi căi și eu în ultimul ceas al vieții, până atunci n-are importanță ce fac și cum trăiesc. Să privim cu un ochi la tâlharul din dreapta și cu celălalt la cel din stânga lui Cristos. Primul se căiește, celălalt nu moare blestemând. A văzut și el minunile când Isus și-a dat sufletul: Soarele întunecându-se, pământul cutremurându-se, stâncile despicându-se și totuși nu s-a convertit, nu s-a căit. Spune atât de frumos sfântul Augustin. "Unul dintre tâlhari s-a căit în ceasul morții pentru ca tu să disperi în ceasul morți iar unul dintre tâlhari nu s-a căit în ceasul morții pentru ca tu să nu abuzezi de îndurarea lui Dumnezeu în viață și să nu amâi întoarcerea la Dumnezeu pentru ceasul morții". Sfântul Bernard face această remarcă: în toate cărțile Sfintei Scripturi nu vei mai găsi pe nimeni mântuit în felul acest decât pe acest tâlhar". Sfântul Ieronim era pe patul de moarte. Ucenicii l-au rugat să le spună care era adevărul de care el era cel mai puternic convins. La care a răspuns: "Sunt la un pas de moarte și sufletul stă să mă părăsească. Dar dacă vreți să vă spun ce mă lovește cel mai mult iată ce am învățat dintr-o îndelungată experiență și ce cred cu tărie: Din o sută de mii de oameni a căror viața a fost permanent rea abia sunt câțiva care la urmă merită îndurarea lui Dumnezeu.

În încheiere să aruncăm o ultimă privire spre Calvar și spre cei care asistă la moartea li Cristos și să ne punem întrebarea: noi în care grup ne aflăm? printre cei salvați de Cristos prin sângele său sau printre cei pentru care acest sânge s-a vărsat în zadar? "Într-o duminică, scrie sfânta Tereza a Pruncului Isus, privind o icoană a Domnului pe cruce, am fost impresionată de sângele care curgea din mâna sa dumnezeiască". Continuăm sfânta Liturghie și-l rugăm pe Cristos acum când ne aflăm la picioarele crucii să reverse și asupra noastră sângele său dătător de viață și de mântuire.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire