LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins X. Iuda

În aceeași zi, în Vinerea Mare, poate în același ceas, două ființe omenești atârnau de un lemn. Pe colina calvarului era Isus cel care atârna de lemnul crucii. Iar la capătul văii Gheenei, acolo unde locuitorii Ierusalimului aruncau gunoiul și hoiturile animalelor atârna de creanga unui copac Iuda sinucigașul. Distanța nu era prea mare astfel încât trădătorul atârnând cu gâtul în ștreang ar fi putut să-l vadă pe Isus zvârcolindu-se pe cruce.

Iuda: numele acesta provoacă o rezonanță tulburătoare în inimile noastre ori de câte ori se rostește. Numele acesta de când l-a purtat ucenicul care l-a vândut pe Isus, a rămas discreditat pentru vecii vacilor și ocolit ci grijă. Au existat pe fața pământului oameni stăpâniți de ură împotriva lui Dumnezeu și a credinței, care pentru a batjocură credința au pus câinilor nume de sfinți. Se cunoaște cazul unui om care a pus fiicei sale numele de Satanella, femininul de la Satan. Dar nimeni nu pune la copilul său și nici la câinele sau pisica sa numele de Iuda. A-i spune cuiva diavol nu e întotdeauna o jignire, căci se spune uneori în glumă. Dar a-i spune cuiva: iuda e suprema jignire și nu se îngăduie niciodată nici în glumă.

Ne întrebăm: dacă în istoria omenirii cazul Iuda e atât de cutremurător? De ce simțim o străpungere de inimă ori de câte ori auzim numai rostindu-se acest nume?

Pentru faptul că s-a spânzurat s-a sinucis? Dar auzim mereu că sa sinucis cutare și nu ne mai impresionează: sinuciderea e un simplu fapt divers, ceva mai senzațional decât altele.

Sau pentru faptul că a fost un trădător? Dar lumea e plină de trădători: trădători de țară, soți care se trădează reciproc, prieteni care își trădează, își vând prietenii, colegii de muncă și nu ne mai impresionează, ne-am obișnuit și cu asta.

Sau pentru faptul că Isus a zis într-o zi despre Iuda: "mai bine nu s-ar fi născut omul acesta"., înțelegând prin aceasta că nefericitul s-ar fi osândit la Iad pentru toată veșnicia? Dar de la sfânta Tereza de la Avila și până la Fatima și până în zilele noastre la Medjugorje în Iugoslavia vizionarii ne descriu cum sufletele oamenilor se prăpădesc în iad cum cad fulgii de zăpadă iarna pe pământ, iar lumea nu se impresionează: își vede de viața și de păcatele ei.

Cutremurător cu adevărat la Iuda a fost altceva: Iuda era stăpânit, posedat de diavol. În timpul arestării, procesului, patimii, morții lui Isus, iadul întreg s-a dezlănțuit împotriva lui; a fost ceasul întunericului cum îl numește Isus, iar în acest ceas al întunericului Iuda a fost un instrument orb în mâinile Satanei. În momentul în care Iuda și-a apropiat buzele de obrazul Mântuitorului și l-a sărutat - l-a sărutat îndelung, de mai multe ori la rând, scrie textul grec al Evangheliei, atunci cu buzele de carne ale lui Iuda, Satana l-a sărutat pe Dumnezeu pe obrazul de carne al lui Cristos; atunci întunericul a sărutat lumina, atunci ura a sărutat iubirea.

În capitolul VI al Evangheliei sale sfântul Ioan scrie cum Isus, după ce a vorbit în sinagoga din Cafarnaum despre euharistie se îndreaptă spre ucenicii săi și le spune:

"Dar sunt unii dintre voi care nu cred". Și comentează Evanghelistul: "căci Isus știa de la început cine sunt cei care nu cred și cine era acela care avea să-l vândă. În continuare Isus le-a spus: "Nu v-am ales eu pe voi, cei doisprezece? Și totuși unul dintre voi este un diavol". Din nou comentează evanghelistul: "Vorbea despre Iuda fiul lui Simon Iscarioteanul, cel care avea să-l vândă, el unul din cei doisprezece.

Relatând Cina cea de taină toți Evangheliștii subliniază faptul că Iuda era stăpânit și a acționat ca o marionetă de Satana: "Satana i-a pus în inima lui Iuda ca să-l vândă", spune un Evanghelist. Altul: "după ce a luat îmbucătura din mâinile lui Isus Satana a intrat în Iuda". "Iar după ce a luat îmbucătura, scrie Evanghelistul Ioan, ieșit afară în grabă. Și era noapte". E foarte importantă această precizarea Evanghelistului. Era noapte, era întuneric când Iuda a plecat în grabă să facă cu dușmanii lui Isus târgul murdar al vânzării și să-și încaseze banii trădării. Satana noaptea, pe întuneric își pune în general la treabă uneltele sale. Nu degeaba Isus îl numește duhul întunericului. Așa numitele liturghii negre pe care le țin cei care fac parte din sectele satanice, închinătorii la diavol, se țin la miezul nopții. Am avut ocazia în viață să cunosc o persoană chinuită de diavol: o fetiță de 13 ani. Am auzit zgomotul infernal pe care o făcea duhul cel rău în încăperea unde era această fetiță, oriunde s-ar fi aflat: răgete de animale, bătăi puternice în masă, în dulap, în cutia televizorului: toate acestea se întâmplau spre miezul nopții și când becul era stins.

Auzim adesea în jurul nostru că unuia i-a luat cineva mințile sau i-a luat Dumnezeu mințile. Nu Dumnezeu îi i-a mințile omului ci Satana i le ia celui care ajunge în sfera lui de influență. E ceea ce i s-a întâmplat lui Iuda. Ne dăm seama din faptele inutile și absurde pe care le-a săvârșit Iuda în noaptea trădării. Scrie Evanghelistul Marcu: "Vânzătorul le dăduse semnul acesta: pe care îl voi săruta acela este. Prindeți-l și duceți-l cu băgare de seamă" (Lc 14,44). serviciul lui Iuda a fost inutil căci Isus le-a ieșit în întâmpinare celor veniți cu săbii și ciomege ca să-l prindă și i-a întrebat: "Pe cine căutați? - Pe Isus Nazarineanul. - eu sunt". Isus s-a lăsat prins și a mers la moarte pentru că el însuși a voit din ascultare față de Tatăl. Nu era nevoie de trecerea lui Iuda. "Prindeți-l și duceți-l cu băgare de seamă". Cuvinte absurde. De ce atâta precauție? Îi era frică lui Iuda ca să nu intervină cineva și să-l smulgă din mâinile lor? Cine să intervină? Ucenicii care dispăruseră în întuneric? Mulțimea care dormea și care peste câteva ore avea să strige către Pilat: răstignește-l? Apoi Iuda a asistat la atâtea scene când încercările dușmanilor de a pune mâna pe Isus au eșuat: la Nazaret când au voit să-l arunce în prăpastie, alta când au pus mâna pe pietre ca să-l omoare, și încă o dată când au fost trimise gărzile de la templu să-l aresteze și au venit înapoi cu mâinile goale. Același lucru putea să-l facă Isus și acum dacă voia. Păcatul lui Iuda e inutil și absurd, după cum inutil și absurd este orice păcat fiindcă provine de la Satana care prin definiție se numește cel absurd.

În sfârșit Satana a făcut cu Iuda ceva ce face în general cu cei pe care îi are în stăpânire: îi nimicește total prin cea mai gravă formă de distrugere a omului: împingându-i la sinucidere. Copila aceea despre care v-am amintit îmi spunea cu un glas nespus de trist că mereu e obsedată de gândul de a se sinucide. Un cuțit mare de tăiat porci pe care-l aveau părinții în altă cameră apărea mereu în fața ei trecând prin ușile închise și simțea îndemnul diavolului de a-l înfige în inimă. Ne amintim și de rugămintea acelui tată din Evanghelie care avea un copil stăpânit de diavol "doamne, fă ceva pentru el căci diavolul adesea îl aruncă în foc, în apă", îl împinsese de mai multe ori la sinucidere, dându-și foc sau înecându-se.

Cum s-a petrecut această alunecare, această prăbușire în viața lui Iuda care s-a terminat cu un faliment total? Simplu de tot. Frânghia cu care Satana l-a legat a fost o patimă pe care Iuda a practicat-o: lăcomia de bani, hoția, câștigul necinstit. La început Iuda a crezut în Isus, l-a iubit. Când a fost chemat la apostolat l-a urmat cu tot entuziasmul. Trei ani a stat alături de Isus, zi de zi i-a ascultat învățăturile dumnezeiești. Dar Iuda era un fel de casier în grupul de apostoli, păstra micile economii, pomana pe care o dădeau cei binevoitori. Sfântul Ioan scrie: "iuda era un hoț și ca unul care ținea punga fura ce se punea în ea" Ioan 12,6. iar patima aceasta i-a ros credința ca un cancer: iuda în cele din urmă n-a mai crezut în Cristos deși trei ani de zile îl văzuse făcând minuni, vindecând bolnavi și înviind morți. Necredința lui s-a transformat în ură, nu putea să-l mai suporte pe Isus, nu putea să-l mai asculte glasul și iată-l ajuns în tabăra dușmanilor lui Isus. Impresionante sunt încercările lui Cristos de a-l salva în ultimele clipe pe trădător. La cina cea de taină Isus îi întinde o îmbucătură de pâine: semnul cinstirii și iubirii la ospețele orientalilor, pâinea prieteniei cum o numește Platon. Chiar și astăzi la arabi când stăpânul casei vrea să onoreze pe un musafir îi oferă o bucățică deosebită de friptură la masă. În momentul în care își apropie buzele să-l sărute Isus îl numește cu blândețe prieten: "Prietene cu un sărut îl vinzi tu pe Fiul Omului?" dar nu mai era nimic de făcut. Iuda a plecat spre locul lui, spune apostolul Petru când a propus să fie ales în locul lăsat vacant. Iuda a plecat la locul lui nu în momentul în care și-a pus ștreangul la gât, ci în momentul în care a început să fure din banii celorlalți.

Când la cina cea de taină Isus a spus: "Adevăr vă spun unul dintre voi mă va vinde" ucenicii au fost cuprinși de întristare și tulburați în inima lor au început să întrebe rând pe rând: "Nu cumva sunt eu Doamne?" E întrebarea pe care să ne-o punem și noi în această seară: Nu cumva, Doamne sunt și eu unul din aceea care trădez la tot pasul prin viața, faptele, prin păcatele mele?" Experiența tristă făcută de Iuda ne arată că e de ajuns să ne lăsăm inima stăpânită de o singură patimă ca să ne pierdem credința, să ajungem la trădări grele, să ajungem dușmani ai lui Cristos, să ajungem în sfera de stăpânire a Satanei, și această patimă poate fi ura, mândria, beția, necurăția, alipirea inimii de bani, de lucrurile pământului, sau oricare alta care poate pune stăpânire pe inima și viața noastră. Nu vom lăsa să prindă rădăcini în inima noastră, iar pentru aceasta de cel mai mare ajutor este spovada deasă. Și așa cum Ioan, își lipește capul de pieptul, de inima lui, la fel și noi acum la sfânta Liturghie ne aplecă m capul la pieptului lui Isus și ne asigurăm încă o dată de atașamentul și de dragostea noastră.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire