LITURGIE 

Despre Posturi

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior POSTURILE DIN CURSUL ANULUI BISERICESC

2. Postul în diferite religii și în Vechiul Testament

a) În general, mai toate religiile acordă o mare importanță postului, practicându-l sub diferite forme și din diferite motive. Astfel, egiptenii și babilonienii practicau postul socotindu-l ca un mijloc eficace pentru expierea sau ispășirea păcatelor. Greco-romanii îl practicau dându-i caracter atât igienic cât și religios. De exemplu, în cultul zeiței Ceres (Demeter), postul era socotit ca un mijloc de câștigare a unor puteri spirituale si se practica în riturile de pregătire și de inițiere în misterele cultului respectiv (ca în cultul lui Mitra). Atleților și gimnaștilor li se prescriau anumite zile de post înainte de jocurile olimpice, de întrecerile sau de luptele din circuri, palestre și arene. Celebrul medic al antichității păgâne, Hipocrate, care a ajuns la adânci bătrâneți, atribuia longevitatea sa postului, spunând că niciodată nu s-a ridicat de la masă sătul de tot. De asemenea, filosoful Pitagora propovăduia adepților săi asceză, în cadrul căreia postul și abstinența aveau rol de căpetenie.

Pentru budiștii și brahmanii de azi postul este o regulă de viață. Mahomedanii au și ei un post mare, numit Ramadan (Ramazan), în timpul căruia nu mănâncă nimic, de la răsăritul soarelui până seara.

b) În Vechiul Testament, postul practicat de evrei era prescris prin poruncile pozitive socotite ca date de Dumnezeu prin Moise și profeți, fiind reglementate prin dispoziții precise din Lege, privitoare mai ales la timpurile de post. Astfel, Dumnezeu însuși orânduiește, prin Moise, postul din ziua Curățirii sau Ispășirii (ziua a zecea din luna a șaptea: Lev. XVI, 29 și XXIII, 32).

După captivitate s-au adăugat noi posturi generale, pe lângă cele vechi, din luna a șaptea (sărbătoarea Ispășirii), si anume posturile din lunile a patra, a cincea, a șasea și a zecea, cel din ajunul sărbătorii Purim ș.a. (Zaharia VII,5; VIII,19; Estera IX,31 ș.a.). În general, acestea țineau câte o zi. În vremea Mântuitorului, evreii țineau în fiecare lună a anului câte o zi sau mai multe (izolate) de post; cei mai zeloși, și mai ales fariseii, posteau regulat câte două zile pe săptămână, și anume lunea și joia (Luca XVIII, 12). Se mai instituiau posturi generale speciale (incidentale), în împrejurări triste din viața publică a evreilor (ca moartea regelui) sau pentru înlăturarea unor mari nenorociri, socotite pedepse dumnezeiești (vezi de ex., Judec. XX,26; Estera IV,13; Ieremia XXXVI,9; Ioel II,12).

Cât privește postul particular, practicat de diferite persoane în diverse momente și împrejurări, el este amintit în Cărțile Sfinte ale Vechiului Testament. Astfel, Moise a postit 40 de zile pe muntele Sinai înainte de a primi tablele Legii (Ieșire XXXIV,28); Daniel în Babilon a postit trei săptămâni (Dan. X,2-3); regele David postea adesea cu pocăință (Ps. XXXIV,13; CVIII,24). Vedem de asemenea postind pe regele Ahav (3 Regi XXI,27-29), pe proorocul Ilie (3 Regi XIX,8), pe Ezdra (Ezdra VIII,21 și X,6), pe proorocită Ana (Luca II, 36,37) ș.a.

De obicei, evreii însoțeau postul alimentar (abținerea de la mâncare și băutură) cu rugăciuni de căință și cu frângerea inimii pentru păcatele săvârșite, manifestată prin anumite semne exterioare ale întristării: presărarea cenușii pe cap, plângerea, smolirea feței, uneori îmbrăcarea în sac și sfâșierea veșmintelor ș.a. (cp. Matei VI,16-17). Profeții caută să spiritualizeze postul, accentuând că renunțarea la mâncare și băutură trebuie asociată cu acte de virtute și de dreptate socială (smerenie, pocăință sinceră, milostenie, înlăturarea asupririlor și a nedreptăților etc. - Vezi mai ales: Is. LVIII,3 ș.u.; Ier. XIV,12; Tobie XII,8 ș.a.).
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire