LITURGIE 

Despre Anul liturgic catolic si ortodox, dupa ritul apusean si rasaritean

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior ANUL LITURGIC
curs din 1984

Cap. VI: TIMPUL PASCAL

6. Rusaliile

La evrei, în vremea lui Moise, sărbătoarea Rusaliilor sau a Săptămânilor cum o numește Pentateuchul, deoarece era celebrată exact la șapte săptămâni după Paști, avea drept scop să aducă mulțumiri lui Dumnezeu pentru roadele pământului a căror recoltare tocmai se încheia. Mai târziu tradiția rabinică a adăugat o comemorare a promulgării legii pe muntele Sinai care a avut loc la 50 de zile după ieșirea evreilor din Egipt.

În istoria evanghelică a 50-a zi după Paști a fost marcată de trei evenimente de importanță capitală: revărsarea prodigioasă a Duhului Sfânt asupra apostolilor, întemeierea oficială a Bisericii și începutul răspândirii ei în lume, toate trei fiind, conform promisiunilor Mântuitorului încoronarea operei sale de mântuire.

Când a fost introdusă sărbătoarea Rusaliilor în calendarul creștin? Nu se poate ști precis. Sfântul Pavel amintește de Rusalii în 1 Cor 16, 8: "Voi rămâne totuși la Efes până la Pentecoste, căci mi s-a deschis aici o ușă mare și largă", nu se știe dacă este vorba de Rusaliile creștine sau iudaice. Cele mai vechi documente începând cu "Epistola Apostolorum" menționează Rusaliile, dar cu o încheiere solemnă a quadragesimei pascale. Eusebiu, amintind că în acea zi a murit Constantin cel Mare, numește Rusaliile Omnium festivitatum maximam.

Era natural ca bucuria sfântă a perioadei pascale să se accentueze în mod deosebit în ultima zi. După mărturia Etheriei slujbele religioase se desfășurau aproape fără întrerupere din zori și până către miezul nopții. Din predicile sfântului Augustin aflăm că bisericile deveneau neîncăpătoare în această zi. Sărbătoarea a luat amploare la începutul secolului IV prin practica, ce s-a impus de a se administra în vigilia nocturnă a acestei solemnități botezul celor care nu putuseră să-l primească în noaptea de Paști. Serviciul liturgic din vigilia Rusaliilor era similar cu cel din vigilia pascală; în unele biserici din Galia era inclus și ritul binecuvântării focului și a lumânării pascale.

Una dintre creațiile liturgice cele mai valoroase legată de această solemnitate este imnul "Veni, Creator spiritus" atribuit lui Raban Maur, abate de Fulda (+856), dar care de fapt aparține unui preot necunoscut din timpul său.

Un obicei general în Evul Mediu era acela ca în ziua de Rusalii să facă să cadă de sus în biserică în timp ce se cânta Terția sau secvența la liturghie trandafiri, flori sau chiar fuioare de cânepă aprinsă imitând limbile de foc care au coborât asupra apostolilor. In unele biserici se dădea drumul să zboare la porumbei și alte păsări. Astfel una din rubrici prevedea: "Dum incipitur Veni Creator, projicientur infra chorum folia quercuum, nebulas et stupas ardentes in magna quantitate. Et a "Gloria in excelsis" emittent volare versus chorum aves parvas et mediocres, cum nebulis ligatis ad tibiam in competenti numero". In aceste locuri ca în Liguria și Emilia aceste nebulae (un fel de plăcintuțe colorate) erau atârnate de un arbore care, în ziua de Rusalii, era ridicat sus sub cupola bisericii unde stătea toată octava, după care plăcintuțele erau distribuite credincioșilor.

Între timp s-a adăugat la Rusalii și o octavă; ultima reformă liturgică a suprimat-o.

Secvența a rămas obligatorie pentru toate liturghiile din duminica Rusaliilor.

La sfârșitul liturghiei diaconul sau preotul spune: "Ite missa est, alleluia, alleluia". Iar răspunsul: "Deo gratias, alleluia, alleluia".

Lumânarea pascală care, de la reforma liturgică tridentină se stingea după Evanghelia de la liturghia Inălțării, acum se stinge la terminarea timpului pascal și se recomandă să fie păstrată în baptister cu cinstea cuvenită pentru ca, de la flacăra ei, să se aprindă lumânările noilor botezați la celebrarea botezului.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire