Tu întrebi 

Întrebări și răspunsuri din morală
pr. Ioan Mitrofan

achizitionare: 16.12.2001

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior V. Virtuțile

Virtuțile sunt patrimoniul moral al omului. Ele îl ajută să se comporte bine în orice circumstanță, adică să-l facă bun în sensul cel mai adevărat și complet.

Nici un om nu se naște bun sau rău, după cum nu se naște medic sau manufacturier, dar de la natură primește capacitatea să devină. Avem îndatorirea să devenim virtuoși adică buni și în sens real, aceasta trebuie să fie o preocupare a tuturor pentru că toți trebuie să caute să se înnobileze din punct de vedere moral. Nu există altă posibilitate: ori devenim mai buni ori mai răi Aceasta însemnează că omul ori dobândește virtuțile ori se abandonează influenței viciilor.

Omul se găsește în fața unei răscruci: nu poate să nu aleagă. Dacă alege binele, se îmbunătățește; în caz contrariu se înrăieste. De exemplu, cel care își propune să fie măsurat la mâncare astăzi, mâine, etc., devine sobru și liber de atracțiile mâncării. Dimpotrivă, cel care este nestăpânit, astăzi, mâine, etc., devine vicios și sclavul impulsurilor momentului.

Omul virtuos este o persoană cu adevărat liberă. Fumătorul înrăit este subjugat de fum, băutorul nu este o persoană capabilă să aleagă în materie de băuturi alcoolice, drogatul este o persoană înlănțuită. Toți sunt exemple de sclavie.

Dobândirea virtuților este unicul drum pentru a fi cu adevărat liberi, maturi, stăpâni ai propriilor acțiuni. Se înțelege astfel importanța vitală a poruncii lui Isus: "Fiți desăvârșiți precum desăvârșit este Tatăl vostru cel din ceruri"(Mt.5,48). Aceasta însemnează: să fiți virtuoși, adică buni, să fiți împlinitori ai binelui imitând pe Tatăl vostru din ceruri.

36. Ce este virtutea?

Virtutea este o obișnuință bună care-l face pe om capabil să împlinească binele în mod ușor și meritoriu.

37. Cum se impărțesc virtuțile?

Distincția fundamentală este aceea între virtuți dobândite, adică dobândite prin efortul nostru prin repetarea faptelor bune, și virtuți infuze, adică primite în dar de la Dumnezeu împreună cu harul sfințitor.

38. Care sunt principalele virtuți dobândite?

Virtuțile dobândite, numite și virtuți morale, se grupează în jurul a patru virtuți fundamentale, zise cardinale, care sunt prudența, dreptatea, taria și temperanța (cumpatarea).

39. Ce este prudența?

Prudența este acea virtute care ne dispune să înțelegem în orice împrejurare ceea ce este drept să facem.

40. Ce este dreptatea?

Dreptatea este hotărârea fermă de a da fiecăruia ceea ce i se cuvine.

41. Ce este tăria?

Tăria este consecvența în a urma binele și capacitatea de a depăși obstacolele care i se opun.

42. Ce este temperanța?

Temperanța (sau cumpătarea) este deplina stăpânire de sine care ne pune în posibilitatea de a nu ne lăsa învinși de plăcerea simțurilor.

43. Care este utilitatea virtuților cardinale?

Virtuțile cardinale, și în general toate celelalte virtuți morale legate între ele, permit să împlinim binele moral cu promptitudine, cu naturalețe și bucurie.

44. E posibil să facem binele fără virtuți?

Fără virtuți omul poate să împlinească unele acțiuni bune, dacă vrea, dar de cele mai multe ori o poate face doar cu oboseală și efort, de aceea nu poate fi constant în bine.

45. Care sunt principalele virtuți infuze?

Principalele virtuți infuze sunt credința, speranța și dragostea, care-și iau numele de virtuți teologale pentru că se referă direct la Dumnezeu.

46. Ce este credința?

Credința este acea virtute teologală prin mijlocirea căreia credem cu tărie ceea ce Dumnezeu a descoperit și Sfînta Biserică ne propune ca adevăruri de crezut.

47. Este necesar să credem în toate virtuțile revelate?

Este necesar să credem în toate adevărurile revelate de Dumnezeu și propuse în mod infailibil de Magisterul Bisericii. Dacă se neagă chiar și un singur adevăr de crezut nu mai suntem catolici.

48. Cum se poate ajunge să fii credincios catolic?

Se poate redobândi credinta pierdută și se ajunge astfel a fi credincioși catolici pocăindu-se de păcatele comise și crezînd din nou în tot ceea ce învață Biserica. Trebuie însă ținut seama că cel care a negat în mod expres credința trebuie să ceară de la autoritatea competentă dezlegarea de excomunicarea în care este căzut prin asemenea păcat.

49. Ce înseamnă speranța?

Speranta este acea virtute teologală datorită căreia dorim și așteptăm viața veșnică pe care Dumnezeu ne-a promis-o, și ajutoarele necesare pentru a o obține.

50. Pe ce anume se fundamentează speranța noastră?

Speranța noastră se fondează pe milostivirea lui Dumnezeu și pe meritele lui Isus Cristos, Mântuitorul Nostru.

51. Ce este caritatea?

Caritatea este acea virtute teologală prin care îl iubim pe Dumnezeu mai mult decât orice altceva, El fiind Bunătate infinită care ne cheamă să participăm la propria sa viață prin intermediul harului și să iubim pe aproapele ca pe noi înșine pentru dragostea lui Dumnezeu.

52. În ce măsură trebuie sa-L iubim pe Dumnezeu?

Trebuie să-L iubim pe Dumnezeu din toată inima, din tot sufletul și cu toată puterea, adică iubirea noastra față de El trebuie să fie nemăsurată.

53. Există un grad minim al carității?

Caritatea pretinde ca sarcină minimă să fim dispuși a renunța la orice bine creat pentru a nu ofensa pe Dumnezeu cu păcatul mortal.

54. Caritatea poate să ajungă la perfecțiune în viața aceasta?

Se spune că în această viață caritatea este perfectă atunci când sunt excluse nu numai păcatele mortale sau veniale , ci și tot ceea ce ne poate împiedica să-L iubim pe Dumnezeu cu toată inima. Creștinul ajuns la acest grad de iubire trăiește plinătatea fericirilor evangelice.

55. Care sunt fericirile evangelice?

Fericirile evangelice proclamate de Isus în discursul de pe munte (Mr.5,3-10) sunt:

  1. Fericiți cei săraci cu spiritul că a lor este împărăția cerurilor;
  2. Fericiți cei ce plâng, că aceia se vor mângâia;
  3. Fericiți cei blânzi, că aceia vor moșteni pământul;
  4. Fericiți, cei ce flămânzesc și însetează de dreptate că aceia se vor sătura;
  5. Fericiți cei milostivi, că aceia milă vor afla;
  6. Fericiți cei curați cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu;
  7. Fericiți făcătorii de pace că aceia fii ai lui Dumnezeu se vor chema;
  8. Fericiți cei asupriți pentru dreptate, că a acelora este împărăția cerurilor;
  9. Fericiți sunteți când vă vor batjocori și vă vor prigoni și mințind, vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră, pentru mine;
  10. Bucurați-vă și vă veseliți, că plata voastră multă este în ceruri.
56. La cine se extinde virtutea caritătii?

Virtutea carității se îndreaptă mai întâi asupra lui Dumnezeu, dar apoi se extinde și la noi înșine și la aproapele nostru, adică la toți oamenii în mod nediferențiat cât și la îngerii din cer.

57. Trebuie să-i iubim și pe dușmani?

Trebuie să-i iubim chiar și pe dușmani pentru că Dumnezeu ii iubește și dorește să fie mântuiți. De aici rezultă necesar ca atitudine minimă să nu-i excludem de la acele semne ale bunei educații, pe care o arătăm în general tuturor oamenilor.

58. Cum se poate pierde caritatea?

Caritatea se pierde când se comite vreun păcat mortal.

59. Cum se poate redobândi caritatea pierdută?

Caritatea pierdută se poate redobândi numai prin sacramentul Spovedaniei (Mărturisirii), sau cel puțin printr-un act de părere de rău perfectă unit cu propunerea de a se spovedi.

60. Ce sunt darurile Spiritului Sfânt?

Darurile Spiritului Sfânt sunt atitudini permanente, legate de caritate, care-l fac pe om ascultător în a urma inspirațiile Spiritului Sfânt.

61. Câte și care sunt darurile Spiritului Sfânt?

Darurile Spiritului Sfânt sunt șapte și anume: înțelepciunea, înțelegerea, sfatul, taria, știința, evlavia și frica de Dumnezeu.

62. Cine posedă darurile Spiritului Sfânt?

Darurile Spiritului Sfânt se află în toți cei care au iubire. Iubirea poate fi însă mai mult sau mai puțin intensă. Influența ei determinată, caracterizează viața mistică.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire