Tu întrebi 

Întrebări și răspunsuri din morală
pr. Ioan Mitrofan

achizitionare: 16.12.2001

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior VIII. Legea Divină: Porunca a opta

241. Ce ne pretinde porunca a opta?

Porunca a opta: "Să nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău" ne îndeamnă la veracitate, sau sinceritate, adică acea virtute care constă în a ne arăta adevărați în faptele și cuvintele noastre, respingând duplicitatea, simularea și ipocrizia.

242. Mai sunt și alte obligatii care ne revin în calitate de creștini?

În calitate de creștini trebuie să depunem mărturie despre Evanghelie cu acte și cu cuvinte.

243. Care este suprema mărturie pe care o putem da despre credința noastră?

Mărturia supremă dată pentru adevărul credinței este martiriul, care este și actul suprem al virtuții tăriei (41).

244. Ce ne interzice porunca a opta?

Porunca a opta interzice minciuna, vorbirea de rău și calomnia, judecățile și suspiciunile temerare (sau nefondate).

245. Ce este minciuna?

Minciuna sau neadevărul constă în a spune falsul cu intenție de a înșela. Ea este din natura sa întotdeauna ilicită chiar dacă în mod obișnuit devine gravă numai atunci când lezează în mod considerabil dreptatea sau caritatea.

246. Trebuie să spunem totdeauna întregul adevăr?

Nu este întotdeauna necesar, dimpotrivă, uneori este culpabil să spui întregul adevar, spre exemplu în cazul în care suntem tinuți de secret. Dar una este să nu spui un adevar și altceva este să spui un lucru fals.

247. Ce sunt vorbirile de rău și calomnierile?

Vorbirea de rău sau defăimarea, constă în a pune public fără un motiv valid lipsurile adevarate, dar necunoscute, ale aproapelui, calomnia în schimb constă în referirea unor informații false care lezează bunul nume a cuiva.

248. Vorbirea de rău și calomnia sunt păcate grave?

Calomnia este desigur mai gravă decât simpla vorbire de rău. Atât într-un caz cât și în celălalt gravitatea trebuie să fie măsurată în funcție de paguba produsă bunului nume al aproapelui, ținând seama de asemenea că bunul nume este mai de valoare decât bunurile materiale.

249. Ce trebuie să facă cel care a comis asemenea păcate?

Ca în toate pacatele potrivnice dreptătii, cel ce a defăimat sau a calomniat nu este suficient să se pocăiască și să se mărturisească, ci trebuie să repare și daunele produse bunului nume al aproapelui.

250. Ce sunt suspiciunile și judecățile temerare?

Este vorba de suspiciune sau judecată temerară când fără un motiv rațional se suspectează sau se judecă aproapele ca și cum ar fi comis o oarecare culpă morală.

251. Suspiciunile sau judecățile temerare sunt păcate grave?

Este păcat grav numai atunci când i se atribuie aproapelui cu siguranță și fără fundament o lipsă majoră.

252. Care sunt îndatoririle autoritătii civile în privința acestei porunci?

Autoritatea civilă trebuie să garanteze o informare publică fondată pe adevăr pe libertate și pe dreptate și să prevada că prin mijloacele de comunicare socială să nu rezulte pagube moralitătii publice sau lezarea drepturilor personale ale cetătenilor.

253. Ce obține cel care urmează cu fidelitate porunca a opta?

Cel care observă cu fidelitate porunca a opta ia în sarcină rolul ce îi compete ca creatură înzestrată cu suflet spiritual. Cum deci Dumnezeu guvernează creatura nu subjugându-o, ci atrăgându-o prin splendoarea sa cea mare, astfel omul drept participă la privilegiul de a se îndruma pe sine și pe alții nu cu aservirea ci cu lumina și forța pe care o emană adevărul.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire