Tu întrebi 

Întrebări și răspunsuri din morală
pr. Ioan Mitrofan

achizitionare: 16.12.2001

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior VII. Sacramentele: Pocăința

99. Ce este sacramentul Pocăinței?

Sacramentul Pocăinței, sau al Impăcării, sau al Mărturisirii, este sacramentul instituit de Domnul Nostru Isus Cristos pentru a șterge păcatele comise după Botez. Este deci sacramentul însănătoșirii noastre spirituale, numit și sacramentul convertirii, pentru că realizează din punct de vedere sacramental întoarcerea noastra în brațele Tatălui după ce ne-am îndepartat de acolo prin păcat.

100. Este posibil să se obțină iertarea păcatelor mortale fără Confesiune (spovadă)?

După Botez nu este posibil să se obțină iertarea păcatelor de moarte fără Confesiune, chiar dacă este posibilă anticiparea iertării cu o părere de rău perfectă însoțită de propunerea de a se spovedi.

101. Iar dacă vreunul nu se confesează?

Cel care se comportă în acest fel comite o mare greșală. De fapt toate păcatele mortale comise după Botez trebuie să fie spuse în Confesiune.

102. Care condiții sunt necesare pentru a face o spovadă bună?

Pentru a face o spovadă bună se cere: să se facă un amănunțit examen de conștiință, să aibă o durere pentru păcatele comise și o propunere fermă de a nu le mai face în viitor (contrițiune sau atrițiune) să mărturisească propriile păcate preotului (acuză sau confesiunea), să împlinească penitența sau canonul (satisfacția).

103. Ce este examenul de conștiință?

Examenul de conștiință este atenta cercetare a păcatelor comise după ultima Mărturisire bine făcută.

104. În examenul de conștiință este necesar să se stabilească și numărul păcatelor?

Asupra păcatelor grave sau mortale este necesar să se amintească și numărul pentru că fiecare păcat mortal să fie acuzat în mărturisire.

105. Ce înseamnă durerea pentru păcatele comise?

Durerea pentru păcate este o desprindere sinceră și o detestare a păcatelor comise.

106. De câte feluri este durerea?

Durerea este de două feluri: durerea perfectă (sau contrițiunea) și durerea imperfectă (sau atrițiunea).

107. Când este durerea perfectă sau contrițiunea?

Se manifestă durerea perfectă sau contrițiunea când se pocăiește de propriile păcate pentru că prin ele s-a vătămat Dumnezeu infinit de bun și vrednic de cea mai presus iubire, trădat în iubirea sa; adică atunci când iubirea se naște din iubirea dezinteresată față de Dumnezeu, se poate spune din caritate.

108. Când este durerea imperfectă sau atrițiune?

Se manifestă durerea imperfectă sau atrițiunea când pocăința, inspirată pentru totdeauna de credință, are motivații mai puțin nobile, ca de exemplu când se naște din considerarea dezordinii cauzate de păcat, sau de teama de pedeapsa veșnică (a Iadului) și de alte pedepse pe care păcătosul le vede planând asupra sa.

109. Durerea de păcate obține imediat iertarea?

Durerea perfect unită cu propunerea de a se mărturisi obține imediat iertarea; durerea imperfectă o obține numai în mărturisirea sacramentală.

110. Este necesar să ne pocăim de toate păcatele comise?

Pentru validitatea mărturisirii este suficient a se pocăi de toate păcatele mortale, dar pentru progresul spiritual este necesar să se pocăiască și de păcatele veniale.

111. O pocăință adevărată pretinde și propunerea de a abandona păcatul?

Pocăința privește desigur trecutul, dar implică în mod necesar o atitudine pentru viitor cu voința fermă de a nu mai comite păcatul.

112. Poate exista o adevărată propunere de îndreptare dacă cineva prevede că mai repede sau mai târziu va recădea în păcat?

Prevederea păcatului viitor nu împiedică propunerea sinceră de a nu-l mai comite pentru că propunerea depinde de voință, în timp ce reviziunea depinde numai de conștiința pe care o avem față de slăbiciunea noastră.

113. Ce înseamnă acuza?

Acuza, sau mărturisirea este manifestarea umilă și sinceră asupra propriilor păcate în fața preotului confesor.

114. Care păcate sunt obligatorii a fi mărturisite?

Suntem obligați să mărturisim toate și fiecare păcat grav, sau mortal, comise după ultima mărturisire făcută bine.

115. Care sunt păcatele mortale cele mai frecvente?

Păcatele obiectiv mortale mai frecvente sunt (în ordinea poruncilor): a practica în orice fel magia; a blestema; a lipsi de la Sfânta Liturghie duminicală sau la sărbătorile de poruncă fără un motiv grav; a trata rău în mod grav pe proprii părinți sau superiori; a ucide sau a răni grav o persoană inocentă; a procura direct avortul; a căuta plăcerea sexuală singuri sau cu alte persoane care nu ar fi propriul soț (sau soție); pentru soți a împiedica conceperea în actul conjugal; a fura o sumă importantă chiar și prin sustragerea de la munca proprie; a vorbi de rău pe aproapele sau a-l calomnia; a cultiva în mod voit gânduri sau dorințe necurate; a lipsi grav de la propria îndatorire; a nu se apropia de Sfânta Cuminecătură în perioada de Sfintele Paști; a se apropia de Sfânta Cuminecatură în starea de păcat mortal; a tăcea în mod voit un păcat grav în mărturisire.

116. Dacă cineva uită un păcat de moarte obține totuși iertarea în Confesiune?

Dacă cineva uită un păcat de moarte obține totuși iertarea, dar în următoarea Confesiune trebuie să spună păcatul uitat.

117. Dacă cineva nu spune în mod voit un păcat mortal obține iertarea celorlalte păcatel?

Dacă cineva, din rușine sau alte motive, nu spune un păcat mortal, nu numai că nu obține nici un fel de iertare, dar comite un nou păcat de sacrilegiu, adică profanarea unei realități sacre.

118. Dacă suntem obligați să mărturisim păcatele veniale?

Mărturisirea păcatelor veniale nu este necesară, dar este foarte utilă pentru progresul vieții creștine.

119. Confesorul trebuie să dea întotdeauna dezlegarea?

Confesorul este obligat să dea absoluțiunea dacă penitentul este dispus, adică se pocăiește sincer de toate păcatele sale mortale. Dacă, dimpotrivă, penitentul nu este dispus, neavând durerea sau propunerea, atunci confesorul nu poate și nu trebuie să dea absoluțiunea.

120. Ce trebuie să facă penitentul după absoluțiune?

Penitentul după absoluțiune (dezlegare) trebuie să-și împlinească penitența (canonul) care i s-a impus și să repare daunele pe care păcatele sale le-au produs eventual aproapelui (de exemplu trebuie să restituie lucrurile furate).

121. Care sunt efectele sacramentului Penitenței?

Sunt reîmpăcarea cu Dumnezeu și cu Biserica, redobândirea harului sfințitor, creșterea în forța spirituală pentru a păși spre perfecțiune, pacea și seninătatea conștiinței cu o consolare vie a spiritului.

122. Cum poate fi depășită dificultatea care se încearcă în a se mărturisi?

Cine este în dificultatea de a se mărturisi trebuie să ia în seamă că sacramentul Pocăinței este un mod minunat pe care ni l-a făcut Domnul. In "tribunalul" Pocăinței cel vinovat nu este niciodată condamnat, ci numai absolvit de păcate. Cel care se mărturisește nu se întâlnește doar cu un simplu om, ci cu Isus care, prezent în taina sa, așa cum a făcut odinioară cu leprosul din Evanghelie (Mc.1, 40...) ne mai atinge și astăzi și ne însănătoșește; așa cum a făcut copilei care zăcea moartă, ne ia de mână repetând cuvintele sale: ?Talita kum, copilă, eu îți spun ridică-te!? (Mc.5, 41).

123. Confesiunea ne ajută și pe drumul virtuților?

Confesiunea este un mijloc extraordinar eficace pentru a progresa în viață de perfecțiune. Pe lângă faptul că ne da harul "medicinal" specific sacramentului, ea ne face să exercităm virtuțile fundamentale ale vieții noastre crestine. Umilința, mai întâi, care este baza întregului edificiu spiritual, apoi credinta în Domnul Isus Cristos Mântuitorul și în meritele sale infinite, speranta iertării și a vieții veșnice, iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele, deschiderea inimii noastre la reîmpăcare cu cei cu care ne-am supărat. In sfârșit sinceritatea, desprinderea de păcat și dorința sinceră de a progresa spiritual.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire