Tu întrebi 


 

Nicoleta din București întreabă:

Bună ziua. Care este riscul apariției unei sarcini în ceea ce privește folosirea pilulei de a doua zi? Cât de sigură este o astfel de pilulă folosită corespunzător? În urmă cu o lună 1/2 am folosit o astfel de pilulă și la o săptămână după a apărut menstruația. Există riscul apariției unei sarcini în condițiile acestea? Pentru că a trecut mai mult de o lună (o lună și cam 3 zile) de la ultima menstruație (cea de după pilulă) și nu mi-a mai venit.

Răspunde pr. Tiberiu Sîrbu:

Nicoleta,

aș dori să-ți răspund la întrebarea ta folosind două planuri, cel medical și cel religios. Doresc să fac aceasta deoarece te-ai adresat unui sit catolic și nu unui doctor (ginecolog) sau unui cabinet de planificare a nașterilor. Dacă ai fi apelat la ei, ai fi primit poate un răspuns specializat dar "sec" la întrebarea ta, ceva de genul: pilula de a doua zi este foarte sigură dacă ai luat-o imediat (până a doua zi) și nu există riscul apariției unei sarcini, căci rolul ei este tocmai acela de a o împiedica. Și poate te-ai fi mulțumit cu un răspuns de genul acesta (sau poate nu).

Vreau să cred că mai sunt și alte motive pentru care ai apelat cu această întrebare la situl catolic ProFamilia. Nu știu dacă ești catolică sau nu, și nici dacă ești căsătorită sau nu, de aceea o să încerc să dau un răspuns care să țină seama de ambele cazuri.

Din punct de vedere medical, este valabil ceea ce am scris mai sus, adică luată la timp (în maxim 72 de ore de la raportul sexual, apoi se ia o alta după 12 ore după ce s-a luat prima) nu permite să rămâi însărcinată, deoarece rolul ei este de a opri lipirea eventualului ovul fecundat de peretele uterin. Riscul unei sarcini este deci foarte mic, spun cei care o promovează (anumiți medici, farmaciști și cei care o fabrică). Însă realitatea este alta: nu este doar o simplă pilulă contraceptivă, ci una cu efect abortiv, chiar dacă numele de "pilulă" sau compoziția ei chimică este asemănătoare cu pilula estroprogestinică contraceptivă. Și se poate spune că efectele negative pe care le prezintă această pilulă este că provoacă greață, vomă, un disconfort general și alterații ale ciclului menstrual, din cauza componentelor sale care produc un mare dezechilibru hormonal tocmai pentru a împiedica eventuala sarcină să evolueze.

Aceste date strict medicale și le-am putut da citând din cartea "Sexualitatea umană" a doi medici specialiști italieni, Antonio Lucisano și Maria Luisa di Pietro, care spun și ei că este vorba de o pilulă cu efect abortiv și nu de contracepție. Așa că trebuie să ai mare grijă, căci nu e vorba doar de ceva ce împiedică conceperea, ci împiedică eventualul ovul fecundat (un embrion, o nouă ființă) să se lipească de peretele uterin pentru a se putea dezvolta și apoi să devină un copil care să se poată naște. Și contracepția este un păcat, dar avortul este unul și mai grav și cu consecințe care se pot repercuta mult timp asupra sănătății și psihicului mamei, care de cele mai multe ori realizează târziu ceea ce a făcut, și cât este de grav acel gest de a-l îndepărta de la sine pe propriul copil. Însă din cauza echilibrului hormonal modificat de pilula luată, menstruația ta este în întârziere. Se poate ca până la ora răspunsului această problemă să se fi rezolvat de la sine.

Dacă pentru planul medical nu ar fi prea multe de spus, pe plan moral sunt de spus multe lucruri legate de acest comportament. O să mă rezum însă la ideile principale și datorită faptului că tu nu ai precizat dacă ești căsătorită sau nu.

1. Raportul conjugal este legitim doar între soți și trebuie să exprime iubirea dintre ei și deschiderea lor față de rodnicie (eventuala venire pe lume a unui copil ca fruct al iubirii lor).

Raportul conjugal (și nu sexul) nu trebuie să aibă loc nici înainte de căsătorie, nici în afara ei cu o altă persoană, căsătorită sau nu. Dacă raportul exprimă iubire și deschiderea față de viață, nu se caută doar plăcerea sexuală (de multe ori în mod egoist) și nici nu se încearcă să se oprească eventualul fruct al iubirii, neîmpiedicând nici conceperea, nici venirea lui pe lume. În cazul în care raportul nu are loc între soț și soția sa, se caută din start să se evite conceperea (prin contracepție) sau în cazul în care aceasta a avut loc se încearcă îndepărtarea prin avort a "copilului" care poate aduce probleme și complicații nedorite. Nici cei necăsătoriți și nici adulterii nu doresc din start un copil, ci caută doar plăcerea într-un mod egoist (chiar dacă în doi!!!) fără să se gândească prea mult nici la binele spiritual al celuilalt și nici la consecințele situației în cazul în care s-ar întâmpla ca fata / femeia să rămână însărcinată. Dar dacă acest lucru se întâmplă, atunci vor descoperi că celălalt nu este neapărat cel / cea care o / îl iubește cu adevărat, că apar dificultățile, rușinea, etc... Și toate acestea pot fi evitate "ușor" prin... castitate, rugăciune și post.

2. În cazul în care ești căsătorită, ar trebui să încerci să înveți cum se poate face o reglementare a nașterilor pe cale naturală și nu contraceptivă. Ar fi bine dacă ai învăța metoda Billings sau pe cea simpto-termală, metode naturale, acceptate de Biserică, care respectă demnitatea persoanei iubite, unește cuplul într-o mai mare iubire. Aceasta presupune uneori și înfrânare (dacă din motive obiective nu se poate avea o sarcină - pentru sănătatea mamei, condiții dificile de viață) dar îi ajută pe cei doi să se maturizeze și să se dăruiască printr-o iubire care ține seama și de voia Creatorului. Înfrânarea de la raportul conjugal în timpul când femeia este fertilă presupune sacrificiu, dar este cea mai sigură metodă (100%) că nu se poate vorbi despre o eventuală sarcină, și în plus e "gratis", față de celelate metode contraceptive care costă destul de mult ("distracția" unui chiuretaj costă între 600.000 și 800.000 lei). În plus, abstinența periodică nu are urmări negative asupra sănătății și a echilibrului hormonal al femeii, pe când celelalte au urmări de o mai mică sau mai mare gravitate.

3. "Rodnicia este un dar, un scop al căsătoriei, căci iubirea conjugală tinde în mod firesc să rodească. [...]. Așadar Biserica, 'luând partea vieții', învață că 'Orice act matrimonial trebuie să rămână deschis spre transmiterea vieții'..." spune Catehismul Bisericii Catolice (CBC) la nr. 2366 și continuă: "Salvgardând aceste două aspecte esențiale, unirea și procrearea, actul conjugal își păstrează în mod integral sensul de iubire reciprocă și adevărată și orientarea spre înalta vocație a omului la paternitate" (CBC 2369). "[...] Dimpotrivă, este în mod intrinsec rea (deci un păcat) orice acțiune care, fie în vederea actului conjugal, fie în desfășurarea lui, fie în desfășurarea consecințelor lui naturale, și-ar propune ca scop sau ca mijloc să facă imposibilă procrearea", spune CBC la nr. 2370.

Deoarece răspunsul nu trebuie să fie lung și să încurce mai mult decât să ajute, mă opresc aici, dorindu-ți să reușești să treci cu bine peste această problemă pe care ai pus-o și să poți să-l urmezi cât mai bine pe Isus, adevăratul Maestru, sprijinindu-te pe puterea și adevărata iubire care vine de la Spiritul Sfânt.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire