Tu întrebi 


 

Dorin din Neamț întreabă:

Am auzit că în Catehismul Bisericii Catolice se spune că există condiții când pedeapsa cu moartea poate fi justificată. Și la fel că și războiul în anumite cazuri poate fi justificat. Îmi puteți explica cum? Unde se spune? Care sunt condițiile?

Răspunde fr. Cornel Gabor sdb:

Dragă Dorin,

Mă bucur că te interesează acest subiect și că vrei să reflectezi asupra lui. Uneori mulți fac uz de violență pentru simplul fapt că nu au reflectat la timpul potrivit sau, mai bine zis, pentru că nu au avut curajul, interesul și bunavoința de a-și forma conștiința și cultura personală. Nu trebuie să facem minuni extraordinare pentru a salva lumea, trebuie să o cunoaștem, dar mai ales să cunoaștem oamenii și lucrurile importante care privesc viața sau moartea, așa cum dorești tu să afli.

Pedeapsa cu moartea este un subiect destul de delicat, dar totuși Sf. Biserică este foarte clară sub acest aspect: urmarește-mă cu atenție. A cincea poruncă a lui Dumnezeu spune scurt și foarte clar: "Să nu ucizi" (Ex. 20,13) pentru că viața umană este sacră, și numai Dumnezeu este stăpânul vieții, deci nimeni nu-și poate revendica dreptul să nimicească direct o ființă umană nevinovată. Tot în cartea Exodului (23,7) este scris: "Să nu-l ucizi pe cel nevinovat, nici pe cel drept".

Însuși Isus Cristos reamintește și întărește porunca a cincea : "... să nu ucizi! ... oricine se mânie pe fratele său va fi condamnat la judecată... dacă îți aduci darul la altar și acolo îți amintești că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă darul tău acolo, în fața altarului, du-te împacă-te mai întâi cu fratele tau și apoi vino să-ți oferi darul" (Cf. Mt. 5,21-24). Ba mai mult, "...dacă cineva te lovește peste obrazul drept, întoarce-i-l și pe celălalt" (Mt. 5,39) continuă să ne spună și nouă astăzi Isus.

Totuși Biserica vorbește despre LEGITIMA APĂRARE:

Sfântul Toma de Aquino afirmă: "Acțiunea de apărare atrage un efect dublu: unul este păstrarea propriei vieți, iar celălalt, moartea agresorului (...) Numai primul este voit; celălat, nu". Cine este în legitimă apărare, își apără viața, și este constrâns de fapte sau împrejurări să dea chiar și o lovitură mortală agresorului său, nu se face vinovat de omucidere. Tot Sfântul Toma de Aquino continuă: "... avem obligația de a veghea mai mult la propria viață decât la a altuia". Legitima apărare poate fi nu numai un drept, ci o obligație gravă; apărarea binelui comun al societății cere punerea agresorului în imposibilitatea de a face rău.

Iată că în acest context, pe acest teren, Biserica clarifică foarte bine întrebarea în legătură cu pedeapsa cu moartea, citez: "Învățătura tradițională a Bisericii a recunoscut temeiul dreptului și îndatoririi autorității publice legitime de a aplica pedepse potrivit gravității delictului, fără a exclude în cazuri de gravitate extremă pedeapsa cu moartea".

PEDEAPSA

- are ca efect compensarea dezordinii introduse de greșeală; când această pedeapsă este acceptată de bunăvoie de vinovat, ea are valoare de ispășire.

- are ca efect apărarea ordinii publice și a siguranței persoanelor.

- are o valoare tămăduitoare: în măsura posibilului, ea trebuie să contribuie la îndreptarea vinovatului.

Cât despre război, citez: "Din motive analoage, deținătorii autorității au dreptul să-i respingă cu armele pe agresorii comunității civile pe care o au în grijă". Deci, se vorbește tot într-un context de auto-apărare, de legitimă apărare, având drept scop prevenirea binelui și împiedicarea răului. Oricum este vorba de cazuri extreme, de forță majoră, când uzul forței se face pentru a evita un rău mai mare și mai devastator, îndeosebi atunci când este pusă în pericol viața mai multor persoane.

Daca ai Catehismul Bisericii Catolice, ediția 1993 (Catehismul mare), poți citi cu atenție de la nr. 2258 la nr. 2267, în mod special nr. 2266. Acolo sunt scrise mai detaliat aceste lucruri pe care ți le-am scris sau pe care ți le-am citat. În speranța că acest răspuns a fost pe placul tău, îți doresc succes în viață și... dă mai departe interesul tău pentru Catehism, pentru aceste lucruri importante din viața noastră.

Cu drag, Cornel sdb.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire