Este un text puțin dificil, în stare de a trezi perplexități și contestații. Să încercăm să-l analizăm.
2. Trăiți în iubire, luând exemplu de la Cristos...
Este un îndemn adresat tuturor creștinilor, a trăi după învățătura și exemplul lui Cristos. El a rezumat toată legea în câteva cuvinte simple: iubește pe Dumnezeu cu plinătate și totalitate și deci, iubește-l pe aproapele tău în care se reflectă imaginea lui Dumnezeu.
Cristos nu a iubit numai prin cuvinte. În El măsura iubirii este darul vieții sale. Și ne invită: iubiți-vă unii pe alții așa cum Eu v-am iubit pe voi.
Sf. Paul aplică toate acestea perechii.
21 ... fiți supuși unii altora
Este criteriul fundamental pentru viața perechii.
Nu există un superior și un inferior. Fiecare este în slujirea celuilalt. Nu există loc prin afirmații egoiste, superiorități impuse, jicniri calculate.
Conflictele perechii găsesc în credința în Cristos motiv pentru a se liniști în acceptarea celuilalt ca depășire a orgoliului și a mândriei.
22 Soțiile să asculte de soții lor ca de Domnul.
23 Pentru că soțul este capul soției, așa cum Cristos este Capul Bisericii... care este trupul său.
Acesta este un pasaj de care astăzi ne lovim mult.
Să ținem cont că Paul, fiul timpului său, are înaintea sa modelul familial al antichității: soțul este cap și exercită autoritatea sa indiscutabilă asupra soției și a fiilor.
Paul asumă acel model pentru a explica raporturile lui Cristos cu Biserica care depinde cu totul de El. Biserica este Trupul său care depinde în totul de El. Biserica este Trupul său și este supusă lui Cristos capul său.
Cristos a iubit Biserica sa până la a-și sacrifica viața pentru ea Așa cum fiecare dintre noi hrănește și îngrijește propriul trup, la fel face Cristos cu Biserica, deoarece noi toți formăm trupul său.
Paul, pentru a descrie uniunea profundă a lui Cristos cu Biserica sa folosește modelul de relație soț-soție din timpul său. Astăzi, acest model nu mai este de propus. Însă rămâne valabil în semnificația sa profundă: iubirea până la dăruirea de sine și constantă, dedicarea celuilalt caracterizează starea împreună a celor doi miri creștini, în reciprocă supunere.
Mirii creștini găsesc în iubirea lui Cristos pentru Biserică modelul și idealul comuniunii lor de viață.
|