FAMILIA 

Pregătire la Sacramentul Căsătoriei
achizitionare: 16.05.2004; sursa: Misionarii Verbiți

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior

ISUS CRISTOS

Schemă:

Isus Cristos este o persoană despre care se vorbește și se scrie de secole și care ne interpelează și pe noi astăzi. Aleg între următoarele definiții pe cele care în mare parte corespund gândirii mele și caut să dau o explicație la ceea ce aleg.

- Cristos este un personaj extraordinar.
- Cristos este acela care m-a iubit și și-a dat viața pentru mine.
- El este acela care în Euharistie se oferă devenind în totul una cu mine pentru a mă însoți în drumul meu.
- Isus Cristos este omul-Dumnezeu, venit în mod real între noi, modelul perfect al unei noi vieți, care a dat început reconstruirii familiei fiilor lui Dumnezeu deja împrăștiată din cauza păcatului.
- Cristos este acela care dă sens și valoare la ceea ce fac și trăiesc.
- Cristos este acela care îmi este alături și îmi oferă forța sa în momentele de dificultate, și mă ajută să mă ridic după fiecare cădere.
- Isus Cristos este acela care a format marea comunitate a acelora care cred în El: Biserica.
- Cristos este idealul meu, punctul meu de referire și de verificare.
- El este acela care mă cheamă să iubesc așa cum a iubit El.
- Dacă Cristos ar fi într-adevăr Dumnezeu, ar trebui să oblige toate persoanele să creadă în El.
- Isus Cristos a fost un mare revoluționar, dar era prea idealist: pentru a-i schimba pe oameni este nevoie de moduri puternice.

EVANGHELIA

    

Pentru a înțelege cine este Cristos trebuie să deschidem Evanghelia.

Ne limităm să luăm în considerare unele aspecte care pot interesa doi creștini care se căsătoresc.

Plecăm de la un episod narat de Marcu, Matei și Luca. Lui Isus îi este contestat faptul că discipolii săi nu respectă postul prescris de lege. Isus răspunde: Vi se pare posibil ca invitații la un ospăț de nuntă să stea fără mâncare, în timp ce mirele este cu ei?

ISUS ESTE
MIRELE

    

Isus se prezintă ca Mire, a cărui prezență este izvor de bucurie. O frază de acest fel pentru Evrei era un blestem, pentru că aplicată la sine (Cristos) imaginea folosită de Profeți, pentru a indica pe Dumnezeu în raporturile sale de alianță cu poporul lui Israel. Însemna a se prezenta ca revelație în forma Israelui. Voia să spună să se prezinte ca revelație în forma umană a Dumnezeului alianței.

Ioan folosește și el termenul de Mire referindu-l la Cristos (In 3,27-30): Isus este Mesia, Trimisul lui Dumnezeu, Acela care unește cu sine, cu alianța nupțială, umanitatea salvată și mântuită.

În cuvintele și în misiunea lui Cristos este Dumnezeu însuși care vine în întâmpinarea bărbaților și a femeilor, se pune alături de ei, participă la existența lor, manifestă în mod concret iubirea sa, face să se întrevadă posibilități noi de viață reconciliată și fraternă, deschide orizonturi asupra viitorului distrugând teama de moarte.

Ioan vede începutul vieții publice a lui Isus în minunea Nunții din Cana (In 2,1-11). Semnificația acestui eveniment stă în faptul că Cristos va transforma persoane, familii, grupuri sociale, într-un cuvânt: totul și toți.

Ai păstrat vinul bun până în acest moment: cu Isus a venit timpul atât de așteptat. El este acest vin care înveselește pe toți.

Răspunsul la această ofertă de eliberare și de mântuire făcută de Isus, inițiatorul unui nou mod de a trăi, nu a fost primit și acceptat. Cristos este refuzat de mulți, nu a fost înțeles nici măcar de discipolii săi, cel puțin la început, a fost considerat dușman și persecutat mereu și în sfârșit a fost pus să tacă răstignindu-l pe o cruce pentru că: era considerat periculos pentru conviețuirea civilă cum era organizată atunci și considerat un tulburător al uzanțele religioase, considerate de neatins, mesajul său despre un Dumnezeu care se interesează de oameni și care este alături de cei mai disprețuiți, neapărați și marginalizați, constrângea la a revedea imaginea convențională care se avea despre divinitate și a considera persoana umană mai importantă decât propria legislație religioasă, și despre cult afirma că toate persoanele sunt egale, toți fiii lui Dumnezeu și aceasta afecta la baza o organizație socială fondată pe divizări rigide în clase și considerată dreaptă în punctul de a fi considerată sacră, voită de Dumnezeu.

CRISTOS ESTE
DOMNUL VIEȚII

    

Uciderea sa părea a pune capăt mesajului său și confirmă încă odată că în această lume nu există spațiu pentru planuri de dreptate, fraternitate și pace.

Cristos însă, în mod contrar speranțelor multora, învie demonstrând că este El Domnul vieții, și Dumnezeu cu acest gest proclamă că drumul parcurs de El este drept.

ESTE MEREU
CU NOI

    

Cristos încredințează disicpolilor săi planul pe care îl anunțase și îl inițiase, îi susține și îi urmează cu o prezență personală: Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii (Mt 28,20).

NE OFERĂ
FORȚA SA

    

Isus comunică, dăruiește discipolilor săi pe Duhul Sfânt, adică pe Duhul său, forța sa. Ei se simt transformați și capabili de a duce mai departe planul lui Dumnezeu realizat în Cristos.

FONDEAZĂ
BISERICA

    

Cristos primește pe toți discipolii săi într-o comunitate, Biserica sa, și aici se oferă cu totul pe sine însuși tuturor, printr-o masă comună, în formă de pâine și vin, Euharistia.

SE DĂRUIEȘTE
PE SINE
ÎN EUHARISTIE

    

Această realitate se poate explica numai cu imaginea uniunii conjugale. Cristos în Euharistie se dăruiește, devenind unul cu persoana care îl primește, ca un mire cu mireasa sa când se iubesc.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire