Dumnezeu se declară Dumnezeul poporului său, acela care este fidel, care se ține de cuvânt, care este prieten, care caută, care nu vrea să stea fără acest popor, care nu vrea să facă mai puțin, care are la inimă istoria acestui popor, care vrea să dea totul din sine.
Pentru a ne spune aceasta, Biblia scoate imagini mai sugestive din lumea complexă a relației iubitoare între bărbat și femeie, chiar pentru ca poporul să poată avea un punct de referire pentru a intui cine este Dumnezeu și să poată înțelege ce vrea să spună Dumnezeu când îi spune că îl iubește.
Dumnezeu care se revelează în Vechiul Testament se face cunoscut în evenimentele în care El ia inițiativa: îl cheamă pe Avram și îi promite mulți urmași și un pământ rodnic, în care curge lapte șimiere. Cu Moise eliberează pe poporul său. Cu David oferă pace și siguranță poporului său.
Dumnezeu este cunoscut în mod progresiv ca Dumnezeu care conduce istoria noastră, Dumnezeu care ne eliberează de condiționările care ne supun, Dumnezeu care ne conduce spre pace și fericire.
În Raport cu poporul său Dumnezeu eliberator propune o Alianță, acest termen foarte folosit în acel timp între familii, clanuri, triburi: angajare de a se respecta, de a se ajuta în caz de pericol, a se comporta ca prieteni loiali.
Dumnezeu se angajează cu Israelul: îi promite că îi va fi aproape pentru a-l proteja. Lui îi cere fidelitate față de legea sa: cele zece porunci. Prima și cea mai importantă între acestea: Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, să nu ai alți Dumnezeu în afară de mine.
Păcatul cel mai mare în care poate cădea Israelul este Idolatria, pentru că în acest mod nu mai recunoaște că Domnul care l-a salvat este unicul izvor al vieții sale, unicul fundament al speranței sale, și caută în idoli satisfacția nevoilor sale și garanția de siguranță.
Istoria alianței lui Dumnezeu cu poporul său nu este o istorie liniștită și pacifică, dar suferită și grea, făcută din îndepărtări și de reîntoarceri, din entuziasme și regândiri.
În toată această istorie Dumnezeu domină prin fidelitate.
Dumnezeu alege pe poporul său și odată ales, îl iubește cu iubire infinită, fidelă, iubitoare. Iubirea sa trece dincolo de răspunsul celui iubit: este iubire cu orice preț, în ciuda a toate. Este mereu gata de a încuraja și a ierta.
Dumnezeu este prezentat ca Mire gelos care recaută pe poporul său infidel, pe care îl recuperează cu afecțiune.
Profetul Osea vede poporul lui Israel ca un mire infidel, căzut în adulter și dedat prostituției. Dumnezeu nu rezistă la această viziune și decide să intervină: Iată, îl voi atrage la mine, îl voi conduce în deșert și voi vorbi inimii sale. Acolo va cânta ca în zilele tinereții sale, ca la ieșirea din Egipt. Și va veni ziua în care mă va numi: soțul meu, și nu mă va mai numi stăpân.
"Pentru aceasta, iată Eu o voi atrage și o voi duce în pustiu și voi vorbi inmii ei; Și îi voi da viile ei de acolo și valea Acor o voi preface în poartă de nădejde; și ea va fi voioasă ca în vremea tinereții ei, ca în ziua când tu ai scos-o din pământul Egiptului. Și va fi în vremea aceea - zice Domnul - că ea mă va numi: "Bărbatul meu" și nu-mi va mai zice: "Stăpânul meu".
Și te voi logodi cu Mine pe vecie și te voi logodi Mie după dreptate și bunăcuviință întru bunătate și dragoste; și te voi logodi mie întru credincioșie, ca să cunoști că eu sunt Domnul!"(Os 2,16-18.21-22).
Dumnezeu se declară Mirele poporului său, pe care îl seduce și îl face al său, așa cum un soț atrage la sine pe soția sa umplând-o de atenție și oferindu-i bunuri prețioase.
Darurile căsătoriei pe care Dumnezeu le oferă poporului său sunt:
- Dreptatea și Dreptul, capacitatea de a acționa loial și în mod fidel.
- Bunăvoința și Iubirea, căutarea binelui celuilalt în afecțiunea inimii care se dăruiește.
|