CULTURA VIEȚII 

Omul între "a fi" și "a nu fi"
Probleme fundamentale de bioetică
pr. Claudiu Dumea

achizitionare: 29.10.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

Cuprinscapitolul anterior

CONTRACEPȚIA

Definiția

Termenul provine din două cuvinte latine "contra" și "conceptio" și indică împiedicarea pătrunderii unui spermatozoid într-un ovul în trompa lui Fallopiu, și prin aceasta, împiedicarea fecundării și formării zigotului.

Mecanismul contraceptiv poate funcționa în două feluri. Fie prin interpunerea unei bariere mecanice (prezervativ, diafragmă) sau chimice (spermicide) care distruge spermatozoizii sau îi împiedică să vină în contact cu ovulul, fie prin alterarea corpului bărbatului sau femeii astfel încât după un act sexual să nu poată urma conceperea (contracepția hormonală).

Pe lângă contraceptivele propriu-zise, mai există o serie de alte mijloace tehnice, prezentate în general cu eticheta de contracepție, dar care nu împiedică conceperea și care nu acționează asupra începutului sarcinii, ci asupra evoluției normale a acesteia, odată începută. Este vorba de tehnicile avortive prin care se întrerupe sarcina până în săptămâna a 24-a. Pentru a face mai acceptabile aceste tehnici și pentru a masca realitatea, adică faptul că este vorba de avort, tehnicile prin care se interceptează și se distruge embrionul înainte de nidare sunt numite tehnici "interceptive". Printre acestea se numără: dispozitivele intrauterine (steriletul sau IUD), așa-zisa pilulă de a doua zi și progestinele. Tehnicile care elimină embrionul după nidare sunt numite "contragestive". În această categorie intră vaccinul anti-hGC (antigonadotrofină corionică), pilula RU486 și prostaglandinele. Prof. francez Etienne-Emile Beaulieu care a inventat pilula RU486, în 1980, a inventat și conceptul și expresia de "contragestive" pentru a tăinui caracterul avortiv al produsului său. Este un concept ideologic menit să inducă în eroare, mai exact, menit să nu trezească simțul moral al femeii care instinctiv se sperie când aude cuvântul avort.

Evident, nu intră în categoria contraceptivelor sau anticoncepționalelor metodele naturale de control ale fertilității, bazate pe continența sexuală.

 

Istoricul

Antichitatea

E cunoscut faptul că omul, dintotdeauna, a încercat să-și controleze fertilitatea și să planifice nașterile. Popoarele antice, - chinezii, indienii, egiptenii - cu două mii de ani înainte de Cristos utilizau diferite tehnici contraceptive.

În Egipt, cinci papirusuri datând între anii 1.900-1.100 a.Ch. prezintă rețete de preparare a contraceptivelor. Cel mai recomandat este cel preparat din excremente de crocodil pulverizate într-un mucilagiu fermentat, miere și carbonat de sodiu.

La evrei, Biblia nu amintește decât de "coitus interruptus", păcatul lui Onan, de unde și numele de onanism atribuit acestei metode de evitare a conceperii. "Ce făcea el n-a plăcut Domnului, care l-a omorât" (Gen 38,10).

În tradiția evreiască sunt menționate și alte metode care nu sunt amintite în Sfânta Scriptură: prezervative, sterilizarea prin poțiuni sau intervenții chirurgicale. Toate aceste metode s-au datorat, probabil, influenței eleniste și erau utilizate în special de curtezane, de sclavii pe punctul de a fi eliberați și de prizonierii de război.

Istoria contracepției din lumea antică greco-romană o cunoaștem din cele două tratate: "Natura femeilor" și "Bolile femeilor", aparținând Școlii lui Hippocrate (sec. al V-lea a. Ch.), din "Istoria animalelor" a lui Aristotel (sec. al IV-lea a. Ch.), din "Istoria naturală" a lui Pliniu cel Bătrân (23-79 p. Ch.), din "Historia Medica" a lui Dioscoride din Cilicia (75 p. Ch.) și din alți numeroși autori. Dar autorul cel mai important a fost Soranos din Efes, medic grec care a practicat medicina la Roma între anii 98-138 p.Ch. El a scris tratatul intitulat "Ginecologia" în care prezintă toate cunoștințele în acest domeniu la vremea aceea. Soranos este primul autor din antichitate care face o clasificare a diferitelor metode contraceptive pe care le descrie, deosebind metodele contraceptive de cele avortive.

Din vasta bibliografie de care dispunem, aflăm că greco-romanii antici utilizau în scopul evitării conceperii poțiuni preparate după cele mai variate rețete, diafragme și spermicide.

Condomul e cunoscut încă din preistoria omenirii. El a fost folosit ca prezervativ împotriva bolilor sexuale cu 15 secole înainte de Cristos și apare pentru prima dată în mitologia greacă, în mitul regelui Minos, fiul lui Zeus, a cărui sămânță "populată de șerpi și scorpioni" era fatală pentru concubinele sale. Una dintre concubine, Proscris, a avut ideea de a se proteja, folosind un condom.

În afară de metodele mecanice și chimice amintite, greco-romanii antici au pus și problema recurgerii la perioada de infertilitate a femeii, pentru evitarea conceperii.

Herodot raportează despre Pisistrate, tiranul Atenei (sec. al IV-lea a.Ch.), că "nu voia să aibă copii de la noua sa femeie și, din acest motiv, avea cu ea raporturi contrare moravurilor". E vorba de coitus interruptus și raporturi anale, singurele considerate imorale în lumea antică păgână.

Anticii foloseau și alte tehnici bazate pe mișcările corpului.

Dar cum nici una din aceste tehnici nu prezenta o garanție absolută, se recurgea foarte mult la magie, adică la purtarea de amulete sau talismane.

În Imperiul Roman sistemul sclavagist descuraja procrearea și încuraja contracepția. Întrucât căsătoria sclavilor nu avea un statut legal, iar copiii sclavilor se nășteau tot sclavi, sclavii, pe cât posibil, evitau procrearea sau așteptau eliberarea pentru a procrea.

Dar contracepția era practicată pe scară largă nu numai în lumea sclavilor, ci și în lumea cetățenilor liberi.

Legislația lui Augustus reflectă preocuparea cauzată de natalitatea scăzută la clasele sus-puse. Lex Iulia din anul 18 a.Ch. și Lex Poppaea din anul 9 p.Ch. îi excludeau de la anumite funcții importante pe cei care nu aveau copii și limitau drepturile de moștenire. Măsurile au fost ineficiente. Istoricul Tacitus în anul 116 p.Ch. raportează că legile lui Augustus nu au mărit numărul căsătoriilor, nici pe cel al copiilor. "Infecunditatea a învins" (Annales 3,25). O familie cu trei copii se considera familie numeroasă. Infecunditatea provocată, la care se adăugau mortalitatea feminină și infantilă ridicată, molimele, războaiele au dus la o depopulare progresivă a imperiului Roman. Din secolul al III-lea Imperiul nu se mai poate apăra decât recrutând mercenari din rândurile barbarilor. Aceasta nu era o rezolvare. Treptat-treptat contracepția avea să ducă la prăbușirea definitivă a Imperiului Roman.

Imperiul Roman, moral și prolific până la cucerirea Greciei, cucerind Grecia și lăsându-se contaminat de cunoștințele contraceptive și de mentalitatea contraceptivă a grecilor, și-a semnat, de fapt, condamnarea la moarte.

O lecție a istoriei din care Europa, și în special Occidentul, se pare că nu a învățat nimic.

 

Evul Mediu

Creștinismul, de la bun început, a luat poziție împotriva contracepției.

Teologia catolică legată de această problemă a fost elaborată, după cum am amintit, de Sf. Augustin. Biserica a fost nevoită să-și afirme învățătura cu privire la contracepție în special în lupta împotriva ereziei Catarilor care condamnau procrearea umană ca fiind lucrarea Satanei.

În Evul Mediu medicina europeană a fost alimentată și dominată de medicina arabă. De fapt, cărțile de medicină răspândite de arabi în teritoriile cucerite de aceștia în Europa cuprindeau cunoștințele medicinei greco-romane pe care medicii arabi le-au găsit în teritoriile grecești smulse de arabi de la Imperiul Bizantin, în Orient.

Astfel cele două cărți: "Canonul medicinei" a lui Ibn Sina (Avicenna) scrisă la Damasc în secolul al XI-lea și tradusă în latină la Toledo în secolul al XII-lea și "Carte pentru Almansor" a persanului Al-Razi, tradusă și ea în latină în secolul al XII-lea, care au dominat medicina occidentală în Evul Mediu, furnizează elementele esențiale ale tradiției clasice antice grecești în materie de contracepție.

Dar până după Evul Mediu contracepția nu e practică curentă în Europa. Puteau să fie doar cazuri cu totul izolate. E o problemă care nu e menționată decât în tratatele de medicină. Marii predicatori ai Evului Mediu care s-au ridicat vehement împotriva tuturor păcatelor, nu pomenesc de contracepție, dovadă că în drogherii nu se vindeau anticoncepționale. Revelator este faptul că, în ciuda mortalității ridicate cauzată de ciuma care a bântuit, populația Europei în Evul Mediu a fost în continuă creștere. De pildă, dacă populația Franței în anul 800 era de zece milioane, în anul 1328 era de șaptesprezece milioane de locuitori.

De abia în secolul al XIV-lea se va vorbi pentru prima dată în Europa creștină de contracepție.

 

Epoca modernă

Cu timpurile moderne începe istoria contracepției în Occidentul creștin. Învățătura creștină, luminată de teologia Sfântului Augustin, va cunoaște, în practică, o degradare progresivă. După anul 1450, adică odată cu Renașterea, se introduce, mai întâi în păturile înalte ale societății, contracepția din motive economice, în special sub forma așa-zisului "amplexus reservatus". E bine de amintit că Renașterea sau Umanismul înseamnă renașterea culturii păgâne greco-romane în Occident. Și știm că la căderea Constantinopolului în 1453 numeroși învățați greci au părăsit Bizanțul și s-au refugiat în Occident: în Italia, la Roma, la Florența, aducând cu ei cărțile cuprinzând cultura păgână greacă antică, inclusiv cea referitoare la contracepție.

Studiile făcute asupra natalității la familiile nobile din țările în care a înflorit Renașterea precum Italia, Franța, Elveția, arată că natalitatea în perioada respectivă se poate compara cu cea a populațiilor moderne la care nașterile sunt limitate în mod voit pe toate căile cunoscute.

În secolul al XIX-lea practica contraceptivă a crescut și a continuat să crească în secolul al XX-lea în special în țările industrializate ale Europei, în Statele Unite și Canada.

Tonul l-a dat Franța. Din 1850 în Franța a scăzut natalitatea, coeficientul nașterilor coborând sub cifra unu, cauza principală fiind contracepția.

Filosoful francez Condorcet (1793) și economistul englez Malthus (1798) s-au numărat printre cei mai pasionați adepți ai prezervativului în intenția de a evita o creștere a populației mai rapidă decât aceea a bogățiilor naturale.

În secolul al XIX-lea și mai ales în secolul al XX-lea știința cea mai avansată s-a pus în slujba perfecționării mijloacelor de contracepție. Fabricarea acestora s-a transformat într-o industrie extrem de profitabilă. În 1935 erau în uz vreo două sute de tipuri de prezervative și diafragme și un larg evantai de metode chimice.

În 1928 medicul berlinez Ernest Gräfenberg inventează steriletul.

În 1924 Ksusaku Ogino publică în Japonia o lucrare cu noi date referitoare la perioada de sterilitate a femeii. Independent de el, medicul austriac Hermann Knaus ajunge la aceleași concluzii pe care le publică în 1929. De unde numele de Ogino-Knaus dat metodei de control al nașterilor elaborată pe baza descoperirii acestor doi medici.

În 1958 medicul american Gregory Pincus lansează celebra pilulă anticoncepțională pe bază de hormoni care va cunoaște imediat o imensă răspândire.

 

Efecte negative

Nu mă voi opri la descrierea detaliată a urmărilor negative pe care le are asupra sănătății fizice și psihice fiecare dintre metodele contraceptive, ci voi aminti pe scurt doar câteva dintre ele.

Metoda contraceptivă folosită de Onan cel menționat în Biblie, "coitus interruptus", poate avea urmări nefaste asupra cuplului deoarece creează o stare de anxietate și tensiune psihică și, pe termen lung, poate provoca dezordini sexuale la parteneri ca impotența la bărbat și frigiditatea la femeie.

Spermicidele pot provoca iritații și infecții și, foarte probabil, în cazul în care totuși a avut loc fecundarea, au un efect avortiv: ucid ovulul fecundat sau împiedică nidarea.

Aceleași efecte, precum și altele de ordin psihic, pot apărea în cazul folosirii condomului și a diafragmei.

Steriletul folosit azi de circa 80 de milioane de femei, - 74 de milioane numai în China -, aduce cu el numeroase riscuri: crampe dureroase, contracții uterine în încercarea de a respinge corpul străin, infecții pelviene, uneori perforarea uterului provocând hemoragie internă și peritonită, obstrucție tubară, și prin aceasta sterilitate, riscul sarcinii extrauterine de zece ori mai mare decât la femeile care nu poartă sterilet. Și ceea ce e mai grav, steriletul, cum am amintit, nu este o tehnică contraceptivă, ci una avortivă.

Datorită efectelor deosebit de dăunătoare, companiile care fabrică sterilete în Statele Unite au fost date în judecată de multe femei care s-au îmbolnăvit. Drept care, din anul 1986, aceste companii au încetat să le mai vândă pe piața americană. Ceea ce nu înseamnă că respectivele fabrici nu mai produc sterilete. Însă din 1986 ele sunt fabricate numai pentru export.

Deosebit de grave pot fi efectele pilulei anticoncepționale pe bază de hormoni.

Ginecologii dau o listă foarte lungă cu bolile și complicațiile pe care le pot avea femeile care recurg la această metodă contraceptivă: tensiune a sânilor, greață, cefalee, amețeli, acnee, frigiditate, sângerări uterine, obezitate, hiperlipemie, stări depresive, oboseală, accidente tromboembolice, diferite forme de cancer hormonodependent: cancer mamar, cancer uterin și al colului uterin; dereglări de natură psihică, dezordini de hipercoagulare cu tromboflebite, tromboze venoase profunde, embolie pulmonară, tromboză cerebrală; accidente cardio-vasculare: infarct, hipertensiune, ateroscleroză, afecțiuni coronariene, în special la fumătoare și la femeile care au trecut de 40 de ani. Un studiu făcut în 1977-1981 în Anglia pe 200.000 de femei arată că la femeile care folosesc pilule procentajul deceselor cauzate de afecțiuni cardiace și vaso-cerebrale e cu 40% mai ridicat decât la femeile care nu folosesc. Riscul hemoragiei cerebrale este de 6,5 ori mai mare iar la femeile care mai și fumează este de 22 de ori mai mare decât la femeile care nu folosesc pilule.

Pericolul de infecții pelviene e de 7 ori mai mare la femeile care folosesc pilule decât la celelalte.

Este apoi riscul sterilității.

În Statele Unite sunt circa un milion de femei devenite sterile din cauza pilulei și numărul lor crește cu circa 100.000 pe an.

S-ar mai putea aminti blocajul permanent al funcției hipotalamice, încetarea creșterii la persoanele care sunt încă în creștere.

Există și alte riscuri: accidente respiratorii, sarcini extrauterine, nașteri premature, tumori benigne, iar unii specialiști consideră că răspândirea SIDEI nu e străină de folosirea pilulei întrucât pilula ar slăbi sistemul imunitar.

Dar aspectul cel mai grav este altul, și despre el nu se vorbește deloc. Și anume, pilula nu este numai contraceptivă dar în același timp este și avortivă interceptivă ca și steriletul. Întrucât modifică endometrul uterin, ea împiedică nidarea în cazurile, destul de numeroase, în care fecundarea totuși a avut loc. Nu e vorba, deci, numai de o inhibare a ovulației, ci în același timp de o inhibare, de o împiedicare, a implantării ovulului fecundat în uter. Citez din câțiva specialiști actuali care au studiat problema și au ajuns la această concluzie. Mutschler: "Contraceptivele orale împiedică implantarea oului, atunci când ovulația a avut loc". Finjentscher (Münster) arată că 7% din cazurile în care are loc fecundarea ovulului la persoanele care iau pilule, contracepția (mai exact avortul) e datorată împiedicării nidării. Beller (Münster) vorbește despre efectul avortiv al pilulei care ar trebui numită "avortiv precoce".

Taubert și Khul vorbesc în cartea lor "Kontrazeption mit Hormonen" (1980) despre "efectul de împiedicare a nidării la aproape toate tipurile de pilule". În 1985 la Congresul "National Abortion Federation" din Boston s-a făcut această declarație: "Nu vă înșelați. Pilula și steriletul sunt avortive". Ar trebui să vorbim și despre riscurile pe care le comportă vaccinurile avortive și mai ales riscurile pilulei RU486, riscuri mult mai mari decât ale avortului chirurgical, dar ne oprim aici.

Ca o concluzie la cele de mai sus citez dintr-un raport al Consiliului Pontifical pentru Pastorala Familiei din 1997 în care se tratează exhaustiv, cu tot aparatul științific, problema contracepției și a urmărilor acesteia. Referitor la pilula hormonală se spune:

"Nu a existat niciodată în trecut un drog atât de puternic, posedând atâtea proprietăți necunoscute, care să fi fost administrat unor persoane atât de sănătoase, fără motive medicale (cum este pilula). Niciodată în trecut, odată descoperite un număr atât de mare de efecte secundare și în același timp atât de serioase, un drog nu a fost pus astfel în vânzare cum sunt puse contraceptivele orale. Niciodată în trecut n-a adus vreun drog atâția bani industriei farmaceutice" câți aduce pilula.

Este limpede că numai mijloacele naturale de reglementare a fertilității sunt absolut nedăunătoare sănătății; în plus, ele nu constă nimic.

 

Evaluare etică

Se împlinesc treizeci de ani de când Papa Paul al VI-lea a publicat enciclica Humanae vitae (1968) în care condamnă contracepția reafirmând, de fapt, ceea ce morala creștină a învățat întotdeauna. A fost documentul papal cel mai contestat și cel mai criticat din secolul al XX-lea. Dar după 30 de ani se poate vedea câtă dreptate avea Paul al VI-lea și mulți dintre cei care l-au criticat atunci, acum regretă. În discursul ținut la al doilea Congres Internațional de Teologie Morală (12.XI.1988), Papa Ioan Paul al II-lea lua act "de încurajatoarele rezultate obținute deja de mulți oameni de știință" în cursul ultimilor ani, grație cărora a fost posibil "să se scoată la lumină bogăția de adevăr, ba mai mult, valoarea luminoasă și oarecum profetică, a enciclicei lui Paul al VI-lea spre care se îndreaptă cu tot mai mult interes atenția persoanelor de cele mai diverse proveniențe culturale". Continuă Papa: "Putem înregistra semne de căință și în acele sectoare ale lumii catolice care au fost la început întru câtva critice cu privire la importantul Document".

Din punct de vedere teologic, Enciclica lui Paul al VI-lea nu aduce nimic nou. Învățătura din totdeauna a Bisericii o reafirmase cu puțin înainte și Pius al XI-lea în Enciclica sa Casti connubii și Pius al XII-lea care afirma într-un discurs din 29.X.1951: "Orice atentat din partea soților în săvârșirea actului conjugal sau în dezvoltarea consecințelor sale naturale, atentat având drept scop privarea de forța care îi este înnăscută sau împiedicarea unei noi vieți, este imoral"... și nimic "nu poate transforma o acțiune din natura ei imorală într-un act moral și permis. Această lege e pe deplin în vigoare astăzi ca și ieri, și așa va fi și mâine și întotdeauna, fiindcă nu e vorba de o simplă lege a dreptului uman, ci este expresia unei legi naturale și divine". Același lucru îl proclamase solemn și Conciliul II din Vatican numai cu câțiva ani mai înainte: "Fiilor Bisericii... nu le este îngăduit, în reglementarea procreării, să meargă pe căi ce sunt condamnate de Magisteriu în interpretarea legii divine" (GS 51).

Iată care a fost motivul intervenției Papei Paul al VI-lea cu Enciclica Humanae vitae. În trecut se cunoștea numai contracepția mecanică ce viciază în mod evident actul conjugal. Această contracepție fusese condamnată anterior. Însă între timp apăruseră mijloacele biochimice, mai precis pilula lui Gregory Pincus, care cunoștea o rapidă răspândire în anii '60. Cu noua metodă, aparent, actul conjugal rămâne intact. Pilula acționează asupra legilor biologice ale fertilității femeii printr-o intervenție anterioară actului conjugal. Mulți credeau că știința a găsit o soluție morală a problemei. Paul al VI-lea dă definiția completă a contracepției: "orice acțiune care, fie în programarea actului conjugal, fie în săvârșirea lui, fie în dezvoltarea consecințelor sale naturale, își propune ca scop sau ca mijloc, să facă imposibilă procrearea" (HV 10). Paul al VI-lea prezintă și motivul pentru care și acesta este un act imoral, și anume, contracepția chimică prin manipularea legilor biologice ca și contracepția mecanică distruge iubirea care este orientată spre o nouă viață.

"Iubirea conjugală își arată adevărata sa natură și noblețe când este considerată în izvorul ei suprem, Dumnezeu care este iubire, «Tatăl de la care își trage numele orice paternitate în cer și pe pământ» (cf. Ef 3,15). Căsătoria este o orânduire înțeleaptă a Creatorului menită să realizeze în omenire planul său de iubire. Prin dăruirea reciprocă personală, proprie lor și exclusivă, soții tind la unirea ființei lor în vederea realizării lor reciproce și personale, spre a colabora cu Dumnezeu la nașterea și la educarea unor noi vieți" (HV 8).

La sfârșitul Sinodului episcopilor din 1980 care s-a ocupat de problema familiei, Papa Ioan Paul al II-lea a publicat Enciclica Familiaris Consortio în care declară solemn:

"Acest Sfânt Sinod întrunit în unitate de credință cu urmașul Sf. Petru ține cu tărie ceea ce a fost propus la Conciliul II Vatican (cf. GS 50) și ce a fost propus în continuare în Enciclica Humanae vitae, în special că iubirea conjugală trebuie să fie pe deplin umană, exclusivă și deschisă noii vieți" (n. 29).

E o învățătură ce nu mai poate fi modificată niciodată, de aceea Papa o scoate în afara oricărei discuții teologice. A lua o atitudine contrară, spune Papa, înseamnă a-i nega lui Dumnezeu "puterea de a decide în ultimă instanță venirea la existență a unei persoane umane".

Procrearea responsabilă nu se poate realiza prin contracepție ci prin înfrânare periodică. Prin învățătura sa, Biserica urmărește, de fapt, să salveze persoana umană.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire