CULTURA VIEȚII 

Omul între "a fi" și "a nu fi"
Probleme fundamentale de bioetică
pr. Claudiu Dumea

achizitionare: 29.10.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior

EUTANASIA

Eutanasia în trecut și în viitor

Cuvântul "eutanasie" creat în secolul al XVII-lea de către Francisc Bacon cu sensul de "a muri ușor și dulce" a căpătat din secolul al XIX-lea sensul de "a omorî din milă". E vorba, așadar, de o omucidere voluntară vizând curmarea unor suferințe considerate inutile.

În istorie au existat întotdeauna cazuri de eutanasie. Popoarele nomade își abandonau pe cale bătrânii și bolnavii care deveneau povară în permanentele lor deplasări. De regulă, răniților în războaie li se dădea lovitura de grație. Uneori, cei încercuiți, pentru a nu cădea vii în mâinile dușmanilor, se omorau reciproc. Așa au pierit cei aproximativ o mie de evrei asediați de romani la Masada.

Practici asemănătoare găsim la popoarele primitive. La Battakii din Sumatra, tatăl ajuns la bătrânețe îi invită pe copiii săi să-i mănânce carnea. Urcă într-un copac, lasă să cadă jos ca un fruct copt, după care cei din familie îl omoară și îl mănâncă. Se practica uciderea bătrânilor la unele triburi din Aracan (India), din Siamul inferior, la triburile Cachibas și Tupi din Brazilia, în Europa la străvechea populație slavă Wendi, iar la începutul secolului nostru o practica în Rusia așa-numita sectă a "strangulatorilor".

Se știe că în Sparta copiii handicapați erau expuși și lăsați să moară, lucru aprobat de Aristotel, pentru motive de utilitate publică (Politica VII). Platon extindea această practică la bătrânii grav bolnavi (Republica 460).

Epicur rezuma astfel curentul general de gândire al grecilor antici:

"Noi suntem stăpânii durerilor, stăpâni în a le suporta, dacă ele sunt suportabile, iar în caz contrar, stăpâni în a părăsi viața cu suflet liniștit, așa cum părăsim teatrul dacă nu ne place".

La Roma, practica de a expune nou-născuții cu malformații a continuat până la împăratul Valens (secolul al IV-lea).

Știm cât de mult prețuiau vechii romani sinuciderea, aceasta fiind considerată o moarte demnă care permitea să scapi de răzbunarea dușmanilor sau de vreo altă umilire. Tacitus descrie în termeni elogioși sinuciderea lui Petronius (Annales XVI, 18-19). Valerius Maximus e fericit să facă cunoscut că Senatul din Marsilia păstra "otrava de stat". Silius Italicus, care avea el însuși să se sinucidă, îi elogiază pe celți care sunt gata să grăbească moartea bătrânilor, a răniților în război și a bolnavilor. La Roma, unde erau exaltate forța, tinerețea, frumusețea, vigoarea fizică, domnea repugnanța absolută față de bătrânețe și de boală. Stoicii se mândreau cu sinuciderea marilor lor reprezentanți: Seneca, Epictet, Pliniu cel Tânăr. Scria Seneca: "Dacă bătrânețea va ajunge să-mi zdruncine judecata, dacă ea îmi va lăsa nu viața adevărată, ci doar existența, voi ieși afară din această locuință ruinată și aducătoare de ruină".

Dar nu toți aprobau acest punct de vedere. Pitagora și mai ales Hippocrate s-au împotrivit eutanasiei. Hippocrate a inclus în faimosul său jurământ această frază: "Nu mă voi lăsa determinat de cuvântul nimănui în a procura o otravă sau în a-mi da consimțământul la așa ceva".

Cicero scria în Visul lui Cicero: "Tu, Publius și toate persoanele drepte, voi trebuie să vă păstrați viața și nu trebuie să dispuneți de ea fără a primi poruncă de la cel care v-a dat-o, ca să nu dați dovadă că v-ați sustras de la misiunea umană pe care Dumnezeu v-a încredințat-o".

În această privință creștinismul a însemnat o schimbare a moravurilor și a modului de a privi moartea. Autorul creștin care a tratat magistral tema sinuciderii legată de porunca a V-a, "Să nu ucizi", a fost Sf. Augustin.

În continuare, în istoria creștinismului, trebuie să așteptăm 16 veacuri pentru a mai auzi pe cineva să ridice problema eutanasiei; și acest cineva e un sfânt al Bisericii, sfântul Tomas Morus (1478-1535) în care unii vor să-l vadă pe cel dintâi susținător al eutanasiei în timpurile moderne. Tocmai un sfânt! În romanul său filosofic, "Utopia", este o pagină în care Tomas Morus îi descrie pe imaginarii locuitori ai insulei Utopia care practică uciderea bolnavilor incurabili, sfâșiați de dureri cumplite. Un asemenea comportament e calificat ca fiind "un act de înțelepciune", mai mult, "un act religios și sfânt".

Desigur că această afirmație, având în vedere genul literar în care este scrisă cartea, trebuie luată ca o utopie, nu ca o realitate. Un sfânt și un martir care și-a dat viața pentru credința Bisericii nu ar fi putut susține o învățătură condamnată de Biserică.

După Tomas Morus, un alt englez, Francisc Bacon (1561-1626) este suspectat de a fi susținut eutanasia. În cartea sa "Novum Organum", Bacon introduce în limbajul modern cuvântul "eutanasie" după ce Morus introdusese cuvântul "utopie". Nu încape îndoială că la Bacon eutanasie nu înseamnă uciderea muribundului, ci administrarea de paliative pentru ca muribundul să poată părăsi calm și liniștit această viață.

De fapt, trebuie să așteptăm nazismul pentru a vedea eutanasia pusă în practică într-o manieră organizată. E primul program politic de eliminare a unor vieți considerate lipsite de valoare vitală. Motivele au fost de ordin utilitarist, rasist, eugenist: trebuiau suprimate gurile inutile și trebuia redresată economia germană afectată de război. Potrivit documentelor tribunalului de la Nürenberg, între 1939 și 1941, naziștii ar fi eliminat 70.000 de vieți omenești.

De fapt, ce au făcut naziștii n-a fost eutanasie propriu-zisă, ci simplă exterminare. Eutanasia înseamnă "moarte dulce"; naziștii nu au avut nici o preocupare ca victimele din camerele de gazare să aibă parte de o moarte dulce.

Primele încercări de legalizare a eutanasiei s-au înregistrat deja la începutul secolului al XX-lea în țări industrializate: Anglia, Statele Unite și Germania. S-au creat asociații de luptă în acest sens. În anul 1903 circa o mie de medici din Asociația Medicală Americană cereau eutanasia pentru bolnavii de cancer, pentru tuberculoșii gravi și pentru paralitici. În 1906 un proiect de lege pentru eutanasie era prezentat în Germania și un altul în Statele americane Ohio și Jawa.

În 1922 sovieticii au decis să nu mai pedepsească delictul de eutanasie, dar și-au retras îndată decizia.

Deși după anii '30 s-au prezentat noi proiecte pentru legalizarea eutanasiei, nici unul n-a fost aprobat de parlamentele respective nici în Germania, nici în America, nici în Anglia.

Lupta s-a reluat după război. În anul 1946, 379 de pastori protestanți și rabini au adresat legislatorilor statului New York o petiție în care invocau în favoarea eutanasiei "drepturile individului". Dar nici aceste încercări nu au avut succes.

În anii '60 s-a adoptat, cu succes, o altă tactică. Lansându-se ideea "morții din milă", tribunalele au început să nu mai pedepsească pe cei care ucideau din milă, cunoscându-se faptul că legislațiile sunt nevoite în cele din urmă să aprobe o practică deja existentă. Tot așa se obținuse puțin mai înainte și legalizarea avortului.

Astfel în 1955 tribunalul din Alpii Maritimi l-a achitat pe Benedetto Gepponi care îi trăsese soției un glonț în inimă fiindcă aceasta suferea de o boală care nu s-a știut niciodată de ce natură a fost; la autopsie nu i s-a găsit nimic anormal. În 1962 în Belgia tribunalul i-a achitat pe Luigi Faita, francmason italian care venise special în Belgia spre a-și ucide fratele lovit de o boală incurabilă, pe soții Vandeputte-Coipel care îl convinseseră pe medicul lor de familie să administreze o doză mortală de sedativ fiicei lor în vârstă de opt ani atinsă de focomelie. În același an tribunalul francez din Seine l-a achitat pe inginerul Dmetro Huzar care își spânzurase fiica atinsă de o boală incurabilă. În 1970 în Italia a fost achitat Livio Daviani care își aruncase în Tibru fiul handicapat, iar în Olanda, în 1973, doctorița Postma van Boven care o omorâse cu o doză puternică de morfină pe mama ei paralizată și cu crize depresive.

Sub presiunea opiniei publice, toți aceștia au fost achitați întrucât omorâseră din compătimire.

Propaganda în favoarea eutanasiei a fost puternic susținută de mass-media care s-a străduit să obțină schimbarea legislațiilor, operând o schimbare în mentalitatea opiniei publice, pedalând pe ideea dreptului omului de a muri cu demnitate. În această propagandă s-a uzat cu succes de autoritatea unor presonalități marcante, mai ales de cea a savanților care, în numele științei, fac abstracție de valorile morale.

Astfel în 1974 trei laureați ai premiului Nobel; Jacque Monod, L. Pauling și G. Thomson au publicat în The Humanist, "Manifestul Premiilor Nobel în favoarea Eutanasiei": "Noi afirmăm că este imoral să tolerezi, să accepți sau să impui suferința. Noi credem în valoarea și demnitatea individului. Acest lucru cere ca el să fie tratat cu respect și să fie lăsat liber să decidă în mod rezonabil cu privire la soarta sa". Alți laureați ai premiului Nobel li s-au alăturat, cerând să li se dea posibilitatea celor afectați de boli incurabile sau leziuni ireparabile să moară "dulce și ușor".

Intenționat s-a creat confuzie în termeni pentru ca, prin cuvinte echivoce care în sine nu exprimă eutanasia propriu-zisă, în opinia publică să se acrediteze ideea eutanasiei propriu-zise. Astfel în 1967 Luis Kutner a publicat un document care a cunoscut imediat o mare răspândire. El apăra dreptul oricărei persoane ca în cazul unei boli mortale, fără speranță de vindecare, să ceară să nu fie menținută în viață artificial și să i se întrerupă procedurile. De asemenea, apăra dreptul bolnavului de a cere să i se administreze medicamente care să-i ușureze suferințele, chiar dacă ele grăbesc momentul morții. Multe dintre statele americane au recunoscut valabilitatea acestor deziderate. Aceste lucruri aprobate prin lege nu veneau în conflict cu morala catolică. Practic însă, efectul a fost altul: creșterea în paralel a cazurilor de eutanasie directă și de sinucidere.

După anul 1970 asistăm la o propagandă din ce în ce mai mare în favoarea eutanasiei, prezentată într-o îmbrăcăminte de expresii foarte atrăgătoare precum: "moarte dulce", "a muri cu demnitate", "a te auto-elibera". Foarte mediatizat a fost cazul soților Koestler. La 3 martie 1984 Arthur Koestler și soția sa Cynthia și-au pus capăt vieții simultan la Londra. Arthur suferea de boala Parkinson. Cuplul a hotărât să moară cu demnitate, pentru a se auto-elibera de o viață considerată insuportabilă. Această dublă sinucidere a fost un act de propagandă în favoarea auto-eliberării. Cu trei ani înainte, Koestler semnase prefața la cartea "Ghidul auto-eliberării" scrisă pentru cei 8.000 de membri ai societății EXIT - societatea britanică pentru eutanasia voluntară. Succesul a fost extraordinar: imediat au apărut alte 18 societăți identice în Statele Unite, Europa, Asia, Australia. Numărul a crescut mereu. Numai în Statele Unite sunt în prezent cel puțin 28 de societăți de acest gen.

În 1990, doctorul american Jack Kervorkian a inventat o nouă metodă: "self-execution device", cu care a ucis-o pe Janet Adkins, în vârstă de 54 de ani care suferea de maladia lui Alzheimer. În continuare, cu metoda sa a pus capăt vieții a cel puțin 15 persoane, având în jur de 50 de ani și nu toate fiind în fază finală. El a știut să utilizeze cu dibăcie televiziunea pentru a influența opinia publică; după ce efectua o eutanasie, apărea la televizor iar avocatul său îi lua apărarea în presă.

În 1991 o carte a lui Derek Humphry cu titlul "Final exit" în care se dădeau instrucțiuni practice pentru sinucidere a fost un adevărat best-seller, întrucât mass-media i-a făcut o publicitate imensă. Cu rețetele oferite, mulți și-au pus capăt vieții, printre aceștia fiind și copii.

Din păcate, în cruciada eutanasiei s-au înrolat și oameni ai Bisericii. În 1975 episcopul american Casey a susținut familia Quinlan în hotărârea de a-i înlătura lui Karen Ann Quinlan aparatul de respirație artificială spre a o ajuta să moară. Bolnava a supraviețuit și a continuat să mai trăiască zece ani cu propria ei respirație.

Deși eutanasia nu a fost legalizată, în ultimii zece ani, diferite tribunale americane au acordat autorizații de ucidere a bolnavilor prin întreruperea hrănirii, a hidratării și a tratamentului.

Primii pași în vederea legalizării eutanasiei i-a făcut Olanda unde din anii '70 eutanasia n-a mai fost pedepsită. Printr-o lege din 1993, confirmată în anul următor, li se permite medicilor să practice liber eutanasia. Curios, eutanasia rămâne interzisă, dar noua lege declară că cine o comite nu e urmărit penal. Numărul cazurilor de eutanasie a crescut în Olanda vertiginos de la an la an. Dacă în 1990 erau 454 de cazuri recunoscute de medici, în 1991 erau 3700 după cifrele date de o comisie de stat. La ora actuală se presupune că 15% dintre olandezi mor prin eutanasie. În 1994 exemplul Olandei a fost urmat de Danemarca, Australia și anumite state americane.

Statele nu se mai interesează de cazurile medicilor care îi ajută pe pacienții lor să moară. Recent Consiliul Europei recunoștea că "a lăsa să moară în totalitate o anumită categorie de bătrâni nu mai este un mit, ci a devenit o realitate".

În Olanda există deja medici specializați în eutanasie.

 

Cauze și pretexte

Care sunt cauzele care au făcut ca, prin eutanasie, lumea să se întoarcă la timpurile întunecate ale barbariei? Răspunsul e simplu: descreștinarea occidentului și curentele de gândire care domină lumea: utilitarismul, hedonismul, liberalismul, materialismul, evoluționismul, ateismul, secularismul care au creat o cultură a morții și chiar o fascinație a morții odată cu pierderea speranței, a sensului și valorii vieții. Tineretul, dezorientat, se refugiază în droguri și sinucidere.

"Manifestul asupra eutanasiei", despre care am amintit, declară că "suferința inutilă este un rău". Idealul omului care nu crede în Dumnezeu și în viața de dincolo este fericirea în această lume. Ceea ce dă sens și valoare vieții este sănătatea, frumusețea, forța, cariera. Când intervine boala, suferința, handicapul, viața își pierde sensul și valoarea și nu merită să fie trăită. Iar omul, considerându-se stăpânul absolut al vieții sale, poate decide să-i pună capăt. Și e logic ca viețile handicapaților, bolnavilor incurabili, bătrânilor, vieți considerate inutile și povară pentru societate, să fie eliminate.

Un alt factor care încurajează practica eutanasiei este ceea ce se numește "înverșunarea terapeutică". Medicii, încurajați de progresele științei, împing cât se poate de departe anumite tratamente, anumite intervenții, în ciuda caracterului fatal al diagnosticului, prelungind de fapt la nesfârșit agonia pacienților. Bolnavii care în țările dezvoltate mor singuri, părăsiți de familie, în spitale, printre aparate mânuite de tehnicieni, constatând adesea că sunt menținuți în viață spre a se face experiențe pe ei, cer să li se curme viața.

Eutanasia vine și ca o urmare logică a avortului. Legalizarea avortului a dus la o rapidă îmbătrânire a popoarelor Occidentului. Bătrânii au devenit o povară pentru cei tineri. În Italia, de pildă, - în celelalte țări occidentale situația e cam aceeași -, în 1958 trei tineri munceau ca să țină un pensionar; la începutul secolului viitor un tânăr va munci ca să țină doi pensionari. Dacă bătrânii de azi au ucis la vremea lor prin avort copiii considerați povară, tinerii de azi de ce nu și-ar permite să-i ucidă prin eutanasie pe bătrânii deveniți povară?

Eutanasia îmbracă haina nobilă a umanismului și a carității. Suferința provoacă milă, compătimire. Din milă e ucis un câine rănit care se zvârcolește în dureri. Din milă se dă lovitura de grație unui condamnat la moarte pus la zid și împușcat dar care se mai zbate încă la pământ. Nu e un act de caritate să pui capăt suferințelor intolerabile pe care le îndură un bolnav, un bătrân, un handicapat și a-l elibera, omorându-l? Cuvântul milă, compasiune, ascunde ipocrizie și interes. Nu e vorba atât de suferințele bolnavului cât mai ales de suferințele celor din jurul bolnavului și uneori de interese meschine cum ar fi moștenirea. Nu e vorba de a-l elibera pe bolnav, ci de a elibera familia și societatea de bolnavul devenit o povară inutilă. Aceasta este concluzia care se desprinde clar din definiția care se dă astăzi eutanasiei:

"A ucide din milă spre a suprima radical suferințe extreme sau pentru a-i cruța pe copiii anormali, pe incurabili și pe bolnavii mintali de prelungirea, poate pentru mulți ani, a unei vieți de suferință care ar putea, în plus, să impună poveri prea grele familiei și societății".

S-a amintit cuvântul "incurabil". Cine poate ști care bolnav este cu adevărat incurabil? Se știe câte erori fac medicii în punerea diagnosticului. Și ceea ce este azi incurabil, mâine poate fi curabil. Se cunoaște cazul unui medic care după ce și-a ucis, din milă, fiul difteric, a aflat că se descoperise serul Roux care putea să-l vindece.

 

Glasul Bisericii

Biserica Catolică a condamnat în repetate rânduri eutanasia, începând cu Papa Pius al XII-lea care în enciclica sa Mystici Corporis din 1943 scria:

"Cu profundă durere aflăm cum uneori ființe diforme, bolnave mintal sau afectate de boli ereditare considerate drept povară inoportună pentru societate, sunt private de viață; și această faptă e ridicată în slăvi de unii ca și cum ar fi vorba de o nouă invenție a progresului uman, absolut în acord cu binele general. Or, care om cu inimă nu înțelege că ea se împotrivește radical nu numai legii naturale și divine săpate în inimile tuturor, dar și sentimentului oricărui om civilizat?"

Biserica și-a ridicat cu hotărâre glasul și la Conciliul II Vatican:

"Tot ce se opune vieții înseși, cum ar fi omorul de orice fel, genocidul, avortul, eutanasia și chiar sinuciderea voluntară... toate aceste practici și altele de acest gen sunt o rușine. Ele otrăvesc civilizația umană și îi pângăresc mai mult pe cei care le comit decât pe cei care le îndură; mai mult, ele constituie o gravă insultă adusă onoarei Creatorului" (GS 27).

În învățătura Bisericii se face distincție clară între eutanasia propriu-zisă care presupune o acțiune directă, de pildă, o injecție cu barbiturice, sau o omisiune, de pildă, a nu mai da hrană, prin care se vizează uciderea spre a suprima orice durere, ceea ce înseamnă totdeauna crimă voluntară, și eutanasia numită impropriu astfel care constă în întreruperea unor tratamente excepționale, costisitoare, care nu fac decât să prelungească artificial agonia, fără a se întrerupe însă îngrijirile obișnuite: hrană, apă, igienă, calmante, etc. În acest caz nu se intenționează curmarea vieții, ci se acceptă cursul normal al vieții spre sfârșitul său natural. Papa Paul al VI-lea într-un mesaj din 3 octombrie 1970 adresat Federației Internaționale a Asociațiilor Medicilor Catolici, dezaprobă înverșunarea terapeutică:

"În multe cazuri nu ar fi o tortură inutilă să impui reanimarea vegetativă în faza finală a unei boli incurabile? În acest caz datoria medicului ar fi mai curând aceea de a se strădui să calmeze suferința în loc să prelungească cât mai mult timp posibil, prin nu importă ce mijloace, și nu importă în ce condiții, o viață care nu mai este pe deplin umană și care se îndreaptă spre deznodământul său natural".

Învățătura Bisericii care condamnă eutanasia se bazează pe câteva principii și adevăruri creștine fundamentale.

Primul principiu este acesta: numai Dumnezeu este stăpânul vieții. Omul nu poate dispune de viața sa sau a altui om fără a atenta la suveranitatea lui Dumnezeu și fără a-și revendica titlul de Dumnezeu. Medicul care, conform jurământului lui Hippocrate, este slujitorul vieții, nu al morții, nu poate lua viața unui om la cerere, căci cel care cere nu-i poate acorda un drept pe care nu-l are. Orice legislație trebuie să recunoască, să consfințească și să apere dreptul fundamental la viață, dar nu la moarte. Căci acordând dreptul și la viață și la moarte, legislația cade în absurd și se autoanulează.

Viața este sacră și inviolabilă. Nu există viață lipsită de sens, de valoare, de demnitate, după cum nu există moarte lipsită de demnitate în afară de cea provocată prin sinucidere sau eutanasie.

În al doilea rând, în viziunea creștină nu există suferință inutilă. Boala, moartea, suferința, au fost răscumpărate, divinizate, sacralizate prin moartea lui Cristos pe Cruce. Unită cu suferința lui Cristos, suferința creștinului, din rod al păcatului se transformă în instrument al mântuirii proprii și al mântuirii lumii.

Drama bolnavului incurabil sau în fază terminală este în primul rând de ordin psihologic. Părăsit de medic și adesea abandonat de propria familie, când își exprimă dorința de a muri, de fapt bolnavul nu-și exprimă dorința de a fi ucis, ci suferința de a nu fi însoțit, asistat, acceptat, ascultat, iubit și ajutat să moară cu demnitate.

Acest lucru îl subliniază Declarația asupra eutanasiei publicată de Congregația pentru Doctrina Credinței la 5 mai 1980:

"Rugămințile bolnavilor foarte gravi, care uneori își cer moartea, nu trebuie înțelese ca fiind expresia unei adevărate voințe de eutanasie; ele sunt aproape întotdeauna cereri de ajutor și afecțiune ale unor suflete răvășite de tulburare".

 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire