CULTURA VIEȚII 

Omul între "a fi" și "a nu fi"
Probleme fundamentale de bioetică
pr. Claudiu Dumea

achizitionare: 29.10.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior

CLONAREA

Ce este clonarea?

Cea mai uluitoare și cea mai tulburătoare dintre toate manipulările genetice este clonarea.

Clonarea este tehnica de producere asexuată de celule și organisme obținându-se celule și organisme genetic identice.

Există două metode de producere a clonilor. Prima, prin scisiune gemelară. Celulele în primele faze embrionare, deci până la nidarea în uter, când sunt încă omnipotente și nediferențiate, sunt divizate și în felul acesta se obțin, artificial, gemeni identici, având același material genetic. Desigur, dintr-un asemenea embrion cu puține celule: 2, 4, 8 maximum 16 blastomeri, obținut pe cale sexuată, adică din întâlnirea unui ovul și a unui spermatozoid, se pot obține puțini cloni.

A doua metodă, aceasta asexuată, constă în transferarea de nucleu: din ovulul nefecundat sau chiar fecundat se extrage sau se inactivează nucleul (eventual nucleii) și se introduce în loc nucleul celulei altui individ, al oricărei celule afară de celula sexuală, adică de spermatozoid. Astfel, clonul obținut, primind în întregime patrimoniul genetic, este identic cu individul de la care s-a preluat nucleul celulei. Prin această metodă, multiplicarea în serie, ca la xerox, nu cunoaște limite.

Prin anii 1950 s-a realizat clonarea la broască. Având în vedere că ovulele mamiferelor sunt de o mie de ori mai mici decât ale broaștelor, de-abia după 1980 s-a realizat clonarea mamiferelor: șobolani, oi, vaci, maimuțe, cu nuclee de embrion la stadiul de 8-16 celule, numite în această fază inițială blastocite. Se credea că după această fază embrionară, deci după circa 14 zile de la fecundare, clonarea nu mai este posibilă întrucât în celulele devenite somatice, diferențiate, pierzându-și totipotențialitatea, ADN-ul este definitiv și ireversibil alterat și, prin urmare, nu mai posedă patrimoniul genetic care să mai dea naștere unui nou organism normal. Dar această certitudine s-a prăbușit la 27 februarie 1997 când revista Nature a lansat vestea că s-a născut, prin clonare, mieluța Dolly. Nașterea lui Dolly a costat un milion de dolari, prețul mediu al clonării unui mamifer. Eroii acestei realizări au fost Jan Wilmut și K.H.S. Cambel împreună cu colaboratorii lor de la Institutul Roslin din Edimburg, Scoția. Marea noutate și marea senzație a constat în faptul că Dolly, tradus = păpușa (numele s-a dat în amintirea celebrei cântărețe Dolly Parton) a fost clonată prin introducerea în ovulul unei oi a nucleului unei celule preluate din ugerul altei oi adulte, în vârstă de 6 ani, în ultimul trimestru al sarcinei, aparținând rasei Fin Dorset. De acum se poate realiza o turmă întreagă de oi Dolly, toate identice cu mama dătătoare de celule. Așadar, nu era adevărat că celulele, după prima fază de dezvoltare a embrionului, își pierd totipotențialitatea și patrimoniul genetic. Statele care au permis avortul și experiențele pe embrion până în ziua a 14-a pe baza afirmației savanților că după această zi celulele embrionului își pierd totipotențialitatea, au comis o eroare enormă. Nașterea lui Dolly a provocat mare panică, alarmă, polemici aprinse în opinia publică mondială. Ecoul lor încă nu s-a stins. Dacă o asemenea clonare s-a realizat la un mamifer aparținând clasei din care face parte și omul, înseamnă că până la clonarea omului prin aceeași metodă nu mai este decât un pas, în cazul că nu s-a făcut deja și se ține secret. De obicei lucrurile acestea nu se dau imediat publicității.

Vestea nașterii lui Dolly a provocat consternare și groază în toată lumea și reacțiile au fost vehemente; de la președintele Clinton care a cerut încetarea experiențelor în vederea clonării omului și a suspendat subvențiile de la stat, la J. Chirac, la Comitetele Naționale de Etică, la Consiliul European, la Parlamentul European, la Organizația Mondială a Sănătății.

"Clonarea ființelor umane, se spune în declarația Parlamentului European, nu poate fi absolut justificată și tolerată de societate, întrucât ea reprezintă o gravă violare a drepturilor fundamentale ale omului, e contrară principiului egalității dintre ființele umane fiindcă permite o selecție eugenistă și rasistă a speciei umane, lezează demnitatea ființei umane..."

În 1979 L.B. Shettles de la Universitatea Columbia din New York a transferat nuclee de celule umane germinale în ovule umane. Embrionii umani clonați s-au dezvoltat până la stadiul de morulă.

În 1983, doi savanți de la Universitatea G. Washington, Jerry Hall și Robert Spillmann, au produs prin scisiune, deci prin prima formă de clonare, embrioni umani. Nici aceștia nu au ajuns la maturitate. După 6 zile de la publicarea clonării, Pp. Ioan Paul al II-lea a reacționat energic într-un discurs în care vorbește despre "experiențe nepermise și tulburătoare", despre "manipulări halucinante", despre "tentațiile unei nebunii autodistrugătoare".

La fel de energic s-a exprimat la nașterea lui Dolly. Într-o predică în care comentează textul evanghelic al izgonirii negustorilor din templu, Sf. Părinte spunea:

"Glasul lui Cristos se ridică cu putere și împotriva «negustorilor din templu» din zilele noastre, adică împotriva celor care fac din negustorie «religia» lor, până acolo încât calcă în picioare, în numele «dumnezeului-puterea și a dumnezeului-banul», demnitatea persoanei umane prin abuzuri de tot felul".

Reacțiile împotriva clonării umane s-au născut în parte și dintr-o frică irațională, amplificată de o mass-media preocupată mai mult de a crea senzație decât de a prezenta adevărul obiectiv. Era teama că ceea ce se citise în romanele științifico-fantastice și ceea ce se văzuse în filmele de ficțiune e pe punctul de a deveni realitate. Era frica, de pildă, că vreun dictator dement se va apuca să fabrice în serie o armată de cloni uriași cu care să cucerească lumea. Multă lume fusese impresionată de filmul "Copiii veniți din Brazilia", după piesa cu același nume, în care este prezentat un oarecare diabolic doctor Mengele, preocupat să producă o armată de cloni ai lui Hitler din celulele dictatorului conservate în acest scop. Mai era apoi frica de pierdere a identității, a personalității. Persoană, cuvânt grec, tradus înseamnă mască, chip. Prin clonare, societatea ajunge o turmă de oi sau un mușuroi de furnici fără chip, adică având toți același chip. Omul identic la chip cu clonatul devine dublura lui, nu mai e nici el însuși, nici altul sau este și el însuși și altul. Desigur, clonul fiind copia clonatului și purtând chipul lui, pierde ceva din personalitatea lui, dar nu se poate spune că nu mai are identitate și personalitate. Această teamă exagerată se naște din faptul că persoana umană este redusă la dimensiunea ei materială, adică biologico-genetică. Ceea ce îi conferă omului unicitate și identitate este sufletul pe care Dumnezeu îl creează când apare o nouă ființă umană, indiferent cum apare aceasta: conform naturii prin fecundare naturală sau împotriva naturii prin fecundare artificială sau clonare. Între clon și clonat este identitate genotipă, având același patrimoniu genetic, dar nu și identitate fenotipă. Între clon și clonat nu există identitate mai mare decât între doi gemeni, care au și ei același patrimoniu genetic, dar fiecare își are identitatea sa, personalitatea sa, destinul său, care diferă în funcție de mediu, educație, cultură, de propriile alegeri și decizii libere, fiecare fiind dotat cu voință. Cu siguranță că dintr-un laureat genial al Premiului Nobel, dacă se clonează, nu rezultă un clon genial ca și el.

Visul dublurii sau al gemenului sau al sosiei sau al clonului se pierde în străfundurile istoriei. Există în mitologie și în toate culturile: la pieile roșii, la greco-romani - gemenii Castor și Polux - la Goethe care descrie în Faust fabricarea unei homunculus în laborator, la Dostoievski, la Oscar Wilde ș.a.m.d.. Dar dacă în cărțile de literatură totul se termină cu uciderea savanților nebuni și devastarea laboratoarelor de către monștrii umani produși în eprubetă, savanții de azi sunt liniștiți: clonii fabricați sau care vor fi fabricați de ei sunt inofensivi și pașnici.

 

Motive pro și contra

Savanții sunt mândri de succesele lor și nu acceptă nici o limită în calea cercetării științifice și, fără îndoială, vor realiza clonarea omului, dacă nu cumva au realizat-o deja în secret. Nici o lege și nici o interdicție nu-i poate împiedica, așa cum nimic nu a putut împiedica fabricarea armei atomice.

Hans Ionas, unul dintre părinții geneticii, dădea anul trecut (1997) lista cu avantajele clonării umane. Amintesc câteva dintre ele:

- Posibilitatea de a produce indivizi geniali, frumoși, cu calități excepționale, ceea ce va îmbunătăți rasa umană.

- Se vor produce indivizi sănătoși, evitându-se riscurile bolilor ereditare care există în înmulțirea pe cale sexuală.

- Toate familiile sterile vor putea să aibă copii.

- Oricine va putea să aibă un copil așa cum îl dorește, băiat sau fată, cu celule luate de la o celebritate pe care o admiră, o actriță, un cântăreț, o rudă, un prieten; un tată se poate multiplica pe el însuși, o mamă pe ea însăși, clonându-se cu celule din propriul organism. Familiile de lesbiene vor putea și ele să aibă copii cu celule somatice luate una de la alta.

- Părinții cărora le moare copilul vor putea să-l reproducă cu celule păstrate de la copil înainte de a muri.

- Apoi, utilizarea clonului, a dublurii în scopuri terapeutice. Dublura, clonul este păstrat ca rezervă, în stare embrionară și la nevoie aceasta poate furniza material biologic, țesuturi, organe pentru transplant. În prezent e greu de obținut organe de transplant și ele sunt costisitoare. Se folosesc organe de la animale transgenice, adică la care s-au injectat gene umane, foarte folosit fiind în acest scop porcul. Însă nu se reușește întotdeauna transplantul și există riscul unor infecții. Organele umane de transplant de la accidentații mortali sunt puține. Inimile cumpărate de la chinezii condamnați la moarte costă 30.000 de dolari; rinichii pe care îi vând indienii și filipinezii costă 5.000 de dolari. Mai ieftin se cumpără de la români. Sunt țigani care-și vând copii pe 100.000 de lei, neștiind ce se întâmplă cu acești copii. Problema se rezolvă mult mai simplu și mai eficient cu organe preluate de la clon. Cu organe preluate de la propria dublură se exclude incompatibilitatea, fenomenul respingerii.

- Mai sunt și alte avantaje. Se pot forma echipe de cloni folosiți în timp de pace și de război, fabricați la comandă în funcție de necesități: cloni mari și puternici pentru anumite munci grele, pentru a forma echipe de sportivi și a câștiga la olimpiade, cloni mici pentru zborurile spațiale, cloni speciali pentru spionaje, ș.a.m.d..

Savantul nu uită să amintească faptul că pentru a-i pune la punct pe chinezi și pe ruși, care sunt o permanentă amenințare pentru omenire prin numărul lor mare, nu este o altă soluție decât o armată de cloni. Multe persoane, în special femei, au cerut deja să fie clonate.

Desigur, nu toți savanții sunt entuziasmați de marile progrese ale științei și optimismul cu privire la binefacerile pe care le vor aduce descoperirile genetice omenirii, în viitor, mai ales după Hiroshima, Nürenberg, Cernobîl, este mai reținut. Totuși cercetările vor continua, așa cum am amintit, și e foarte probabil că se va trece la clonarea omului, indiferent care vor fi urmările pentru omenire, fiindcă știința, mai exact oamenii de știință, nu mai țin cont de valorile etice. Protestele, condamnările, luările de poziție împotriva clonării umane care vin din partea capilor de state, a parlamentelor, a organizațiilor internaționale, sunt lipsite de substanță, de motivație etică și, deci, vor fi absolut ineficiente. În declarațiile lor toți vorbesc de încălcarea drepturilor fundamentale și de lezarea demnității omului. Care om? Omul adult, bineînțeles. Dar în cazul clonării, nu este vorba de omul adult, ci de embrion: de dreptul embrionului de a fi conceput așa cum a orânduit Dumnezeu în natura lucrurilor, de lezarea inviolabilității și sacralității persoanei umane care trebuie recunoscută în embrionul uman din prima clipă a existenței. Or, nici Clinton, nici Chirac, nici alți capi de state, nici parlamentele, nici organizațiile mondiale nu se gândesc la așa ceva de vreme ce aprobă avortul, fecundarea artificială, de vreme ce 50 de milioane de embrioni umani sunt produși în eprubetă și uciși în fiecare an pe planetă cu binecuvântarea lor. De ce clonarea omului ar fi interzisă?

Nu există nici o legislație care să protejeze omul de pericolul clonării. S-a afirmat că, sub acest aspect, bovinele sunt mai protejate decât omul. Urmările clonării, - nu este vorba de clonarea animalelor care poate fi foarte folositoare pentru producția de lapte și de carne, sau pentru salvarea unor specii pe cale de dispariție, deși ecologiștii au mari rezerve și sunt îngrijorați pentru viitorul ecosistemului planetei, ci este vorba de clonarea umană -, urmările clonării nici măcar nu pot fi bănuite pentru viitorul omenirii după cum prin anii 1935, când s-a descoperit posibilitatea fisiunii atomului de uraniu prin bombardarea cu neutroni, nimeni nu bănuia Hiroshima și tona de exploziv pe care o avem pe cap de locuitor, cu posibilitatea de a distruge în prezent de 300 de ori întreaga populație a globului.

Totuși, câteva urmări ale acestei revoluții radicale le putem cunoaște cu certitudine.

Mai întâi este distrugerea familiei, dispariția legăturilor de rudenie, de consangvinitate: soț-soție, tată-fiu sau fiică, mamă-fiu sau fiică. Prin acest sistem de reproducere asexuată pot apărea combinațiile cele mai stranii: un copil, de pildă, poate fi tatăl sau mama fratelui sau surorii sale sau un fiu, o fiică, poate fi frate sau soră cu mama sau cu tatăl.

La un moment dat, femeile, multiplicându-se prin clonare, ar putea să se dispenseze de bărbați și să-i elimine de pe fața pământului, reproducându-se pe ele însele sau reciproc. Mitul amazoanelor, acea populație formată exclusiv din femei războinice de pe țărmul Pontului Euxin (Marea Neagră) practic, prin autoclonare, sau clonare reciprocă, poate deveni realitate. Este expresia absolută a egoismului și narcisismului. Femeia, spre deosebire de bărbat, se poate autocrea, făcându-și o copie identică.

Președintele Bill Clinton, în declarația sa de dezaprobare a clonării umane făcută după nașterea lui Dolly, i-a avertizat pe oamenii de știință "să nu se joace de-a Dumnezeu". Aici e toată gravitatea faptului. Îndărătul clonării se ascunde aceeași tentație luciferică a omului de a fi ca Dumnezeu, de a se substitui lui Dumnezeu, de a-i sustrage lui Dumnezeu prerogativele, de a-și afirma autonomia totală față de Dumnezeu. Omul consideră că poate deveni stăpânul vieții creând ființe umane sau autocreându-se, în alt mod decât o face Dumnezeu; se consideră nemuritor și veșnic perpetuându-și propria ființă în clonii somatic identici pe care îi creează. Ca și Dumnezeu care creează omul după chipul și asemănarea sa, omul creează și el oameni după chipul și asemănarea sa.

"Am furat din nou zeilor focul" - scria Aldo Schiavone în ziarul italian Repubblica, imediat după ce s-a născut Dolly.

Biserica condamnase clonarea umană deja cu zece ani înainte de a veni pe lume Dolly, în documentul Donum vitae, întrucât ea este o negare totală a demnității procreării umane. Clonarea nu este o procreare, ci o reproducere la nivel zootehnic. E un atentat la demnitatea persoanei obținute prin clonare. Un clon nu are un tată și o mamă, nu e rodul unui act de iubire dintre părinți, ci un produs de laborator, obținut cu ajutorul unei mașini de fabricat ființe umane în serie, un obiect făcut la comandă.

"Tentativele sau ipotezele făcute pentru a obține ființe umane fără nici o legătură cu sexualitatea, trebuie considerate ca fiind contrare moralei, deoarece se împotrivesc demnității atât a procreării umane cât și a unirii conjugale" (Donum vitae).

Parlamentul României a votat în anul 1998 o lege prin care este interzisă la noi în țară clonarea.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire