CULTURA VIEȚII 

Omul între "a fi" și "a nu fi"
Probleme fundamentale de bioetică
pr. Claudiu Dumea

achizitionare: 29.10.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior

AVORTUL

Avortul în conștiința umană și în învățătura creștină

Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea a tras, și trage în continuare, nenumărate semnale de alarmă, încercând să trezească conștiințele oamenilor în fața celui mai sângeros război din istoria omenirii: războiul dezlănțuit în ultimele decenii împotriva copiilor care nu s-au născut încă. Spicuiesc din intervențiile sale:

"În realitate, avortul este o înfrângere a omului și a societății civile. Prin el este sacrificată viața unei ființe umane de dragul unor bunuri de mai mică valoare, invocându-se adesea motive inspirate din lipsa de curaj și de încredere în viață... Aceasta este una din urmările cele mai îngrijorătoare ale materialismului teoretic și practic care, eliminându-l pe Dumnezeu, sfârșește prin a elimina și omul" (25 decembrie 1986).

"Ascensiunea unei culturi utilitariste care, după ce a introdus legalizarea avortului, acum cere legalizarea eutanasiei și justifică din ce în ce mai deschis experiențele pe om, fără să țină cont de respectul datorat integrității subiectului, e un fapt alarmant" (5 decembrie 1987).

"Învățătura biblică invită la reflecție și asupra situației ființelor umane pe cale de dezvoltare, destinate plinătății dezvoltării, mai mult, destinate să participe la însăși viața lui Dumnezeu. Din nefericire, noi asistăm la spectacolul frecvent al unei practici care vizează curmarea violentă a drumului atâtor vieți umane, care încă nu s-au născut" (19 octombrie 1986).

La rugăciunea Angelus în ziua de 8 septembrie 1985 Sfântul Părinte a lansat acest strigăt patetic: "Salvați omul care încă nu s-a născut, amenințat de omul care s-a născut".

În istoria omenirii, avortul, chiar dacă în unele perioade de mare decădere morală s-a practicat, n-a fost niciodată justificat, ci a fost considerat întotdeauna ceea ce este în realitate: crimă.

Hippocrate, părintele medicinei, cu patru secole înainte de Cristos, îi punea pe discipolii săi să jure:

"Nu voi da, oricine mi-ar cere, un drog care provoacă moartea și nu voi da niciodată sfaturi de acest fel: de asemenea, nu voi da nici unei femei mijloace abortive... îmi voi păstra viața și îmi voi exercita arta mea întru nevinovăție și neîntinare".

Medicii, de-a lungul veacurilor, au repetat jurământul lui Hppocrate, formulat în diferite moduri, dar în esență același. Ultima formulare o găsim în "Jurământul de la Geneva", după ororile celui de-al doilea război mondial:

"Nu voi consimți ca deosebiri de religie, de națiune, de rasă, de partid sau de clasă socială să se întrepună între datoria mea și pacientul meu. Voi avea respect absolut pentru viața umană, din momentul zămislirii".

Fiecare în limba lui și în cultura lui, medicii au exprimat de-a lungul veacurilor adevărul pe care Papa Pius al XII-lea îl amintea în 1951:

"Orice ființă umană, chiar și copilul în sânul mamei, are dreptul la viață, drept primit direct de la Dumnezeu, nu de la părinți, nici de la vreo societate sau autoritate omenească".

Avortul, întrucât este atentat la viața umană, este condamnat de Sfânta Scriptură în porunca: "Să nu ucizi!" (Ex 20,13). Ceva mai departe, în Cartea Exodului găsim scris: "Nu va fi în țara ta femeie care să-și lepede copilul" (23,26).

Tradiția Bisericii a considerat întotdeauna că viața umană trebuie protejată chiar de la început, în toate fazele ei de dezvoltare și a condamnat avortul în nenumărate documente oficiale și concilii, de la Conciliul din Elvira (Spania) din anul 300 până la Conciliul al II-lea din Vatican unde se spune lămurit:

"Încă de la zămislirea ei, viața trebuie protejată cu grijă; avortul ca și infanticidul sunt crime odioase" (GS 51).

În ultimii ani, documentele Bisericii prin care se condamnă avortul au fost numeroase și în termeni foarte categorici. Să amintim doar enciclica Humanae Vitae din 1968 a lui Paul al VI-lea și foarte recenta enciclică Evangelium Vitae a Papei Ioan Paul al II-lea.

Merită de asemenea să fie menționată Declarația asupra avortului provocat dată de Congregația pentru Doctrina Credinței la 25 noiembrie 1974, cu aprobarea Papei Paul al VI-lea, întrucât pentru prima dată într-un document oficial al Bisericii sunt luate în considerare și cunoștințele științifice cele mai recente referitoare la începutul vieții.

"Din momentul în care ovulul este fecundat, se inaugurează o viață care nu este nici cea a tatălui, nici cea a mamei, ci a unei noi ființe umane care se dezvoltă pe cont propriu. Această nouă ființă nu va fi niciodată o ființă umană dacă nu este din prima clipă umană. La această evidență dintotdeauna... știința genetică modernă aduce prețioase confirmări. Ea a demonstrat că, din primul moment, este fixat programul a ceea ce va fi această ființă vie: un om, acest om individual cu însușirile sale caracteristice deja bine precizate. Din momentul fecundării a început deja aventura unei vieți umane. Fiecare din marile ei capacități are nevoie de timp pentru a se dezvolta și a intra în acțiune".

 

În epoca marilor descoperiri științifice omenirea cade în barbarie

Paradoxal, absurd și scandalos e faptul că tocmai în ultimii ani când genetica a fundamentat științific ceea ce omenirea a acceptat dintotdeauna pe baza revelației creștine, a instinctului și a moralei naturale, parlamentele au votat și statele au acceptat avortul, refuzând în mod arbitrar și nedrept statutul de om celor mai nevinovate și mai neajutorate ființe umane. Dezbaterile în vederea legalizării avortului, aparent, s-au plasat la nivel științific și rațional. În realitate nu a fost o victorie a științei și nici a rațiunii, ci a barbariei, a absurdului, a laxismului moral, a ideologiilor iraționale și, la urma urmei, a ateismului modern. Căci, se întreabă actualul Papă, ce valoare mai are viața și cum mai poate fi salvată viața umană, când dispare Dumnezeu, izvorul și stăpânul vieții?

Primul exemplu l-a dat Anglia care a legalizat avortul în 1967. Au urmat Statele Unite în 1973 cu faimoasa decizie a Curții Supreme care proclama că până în săptămâna a 28-a embrionul nu va mai fi protejat de legile statului, deci poate fi eliminat. Rând pe rând, țările occidentale au legalizat avortul. Irlanda a rezistat cel mai mult. A cedat abia în 1994. În țările comuniste fusese autorizat și practicat pe scară largă cu mult timp înainte.

Desigur, când s-a pus problema legalizării avortului s-au adus argumente de ordin umanitar și, anume, s-a spus: dacă avortul de facto tot se practică în mod clandestin, nu e mai bine să fie reglementat prin lege și astfel, prin condițiile care se pun, să se reducă numărul lor și, făcut cu asistență medicală și în condiții igienice corespunzătoare, să se evite pericolul ca femeile să moară din cauza avorturilor clandestine? Și, desigur, pentru a dramatiza avortul clandestin, s-au umflat cifrele. De pildă, la dezbaterile din parlamentul italian s-a vânturat cifra de două milioane de avorturi clandestine pe an, când, în realitate, cifra verificată nu depășea 200/250.000.

Interesant este faptul că odată cu legalizarea, nu numai că nu s-au eliminat avorturile ilegale, dimpotrivă, numărul lor a crescut, fiindcă clandestinitatea avortului nu provine atât din teama de a fi pedepsit de lege, cât mai ales din dorința de a-l ține secret la nivel familial și social. O lege nedreaptă nu poate șterge sentimentul de rușine și culpabilitate din conștiința celui care săvârșește crima.

Statisticile din 1994 înregistrau circa 40 de milioane de avorturi legale, declarate, pe an în lume. Pe primul loc se situează România cu 172,4 avorturi la mia de femei având vârsta între 15 și 44 de ani, urmată de Rusia cu 119,6, Cuba cu 56,5, China cu 37,5, Statele Unite cu 26,4, pe ultimul loc fiind Polonia cu 3,6.

Legislațiile diferă în ceea ce privește limita întreruperii sarcinii. În general e redusă la primele 12 săptămâni; în Anglia și Olanda merge până la 24 de săptămâni. În Statele Unite prevalează ideea că avortul se poate face până când fătul e capabil să supraviețuiască în afara sânului matern, adică până la cinci-șapte luni. Ba, sunt glasuri care cer să se avorteze până la naștere, sau chiar și după nașterea copilului, până la înregistrarea la starea civilă. Un oarecare doctor Watson propune ca înregistrarea să se facă în a patra zi după naștere spre a se da posibilitatea eliminării noilor născuți cu malformații.

 

Când începe omul să fie om?

O chestiune foarte dezbătută în lumea științei este chestiunea zilei a 14-a a embrionului. Din ziua a 14-a embrionul ar deveni individ uman deoarece în ziua a 14-a se încheie procesul de nidare al embrionului în uterul mamei; în această perioadă apare linia primitivă care prin adâncire formează șanțul neural, iar prin apropierea crestelor neurale, formează în cele din urmă tubul neural. Cu alte cuvinte, în acest moment se formează sistemul nervos și începe viața și activitatea cerebrală.

Pentru alții, din ziua a 14-a embrionul devine ființă umană individualizată întrucât, din acest moment, nu mai este posibilă diviziunea gemelară sau hibridarea.

Și tot în ultima vreme a apărut în lumea medicală expresia gratuită și fără acoperire științifică: aceea de pre-embrion aplicată embrionului în primele zile după fecundare, mai exact până la nidare.

După cum se vede, toate aceste termene-limită ale dreptului de a întrerupe sarcina sunt răspunsuri arbitrare, diferite, contradictorii la întrebarea: cât timp îi trebuie omului ca să devină om? Paisprezece zile de la fecundare, spun unii; 3 luni, 6 luni, nouă luni, spun alții. Douăzeci de ani, spunea Napoleon, gândindu-se că omul este om când poate fi înrolat în armată și trimis la război. O viață întreagă, spunea un filosof. O veșnicie întreagă, ar spune creștinii.

Problema se pune greșit: omul, dacă este om, nu are nevoie de timp ca să devină om, ci are nevoie de timp ca să dezvolte ce este deja: e om din prima clipă a existenței sale, adică din momentul conceperii.

E adevărat că în antichitatea creștină și chiar în Evul Mediu s-a pus problema: când primește embrionul suflet? Când este însuflețit? Căci numai din acest moment embrionul devine ființă umană. A existat în secolul al III-lea o afirmație teoretizată de Tertulian, numită "traducianism". Potrivit acestei teorii, o parte din sufletul părinților se transmite la concepere și formează sufletul copiilor. Se încerca astfel să se explice transmiterea păcatului strămoșesc. Pentru a respinge această învățătură, unii Părinți ai Bisericii, printre care și Sfântul Toma de Aquino, au propus teoria însuflețirii succesive, potrivit căreia sufletul, creat direct de Dumnezeu, ar avea origine diferită de a trupului. După Sfântul Toma, infuzarea sufletului presupune o organizare biologică prealabilă a trupului. El gândea că viața apărută la fecundare aparține regnului vegetal sau regnului animal și primește sufletul după 30 sau 40 de zile de la fecundare. Sfântul Toma se orienta după prescripțiile biblice de purificare a femeii după naștere. În tot cazul, această teorie a rămas la nivelul dezbaterilor academice și magisteriul Bisericii nu și-a însușit-o niciodată. Cei care au pus-o în discuție, inclusiv Sfântul Toma, au susținut pe plan moral ceea ce a învățat Biserica, și anume, că uciderea embrionului uman, în orice fază de dezvoltare, e crimă.

Apropiată de teoria amintită este teoria filogenezei născută din evoluționism și îmbrățișată de marxism. Filogeneza se împotrivește ontogenezei. Ontogeneza este procesul unitar în care orice fază a dezvoltării embrionului și a fătului presupune o fază precedentă până la celula inițială care este zigotul. Filogeneza susține că individul recapitulează în sine toată istoria evoluției formelor de viață din lume, astfel încât umanizarea individului e precedată mai întâi de diferite forme de viață vegetală și apoi animală.

Toate aceste teorii sunt complet spulberate de ultimele descoperiri ale științei genetice. Vă voi expune în continuare câteva lucruri luate din cartea "Embrionul, semn de contradicție" a celebrului genetician Prof. Jérôme Lejeune, care, cum am amintit și cu altă ocazie, a fost nu numai un mare om de știință, ci și un om cu conștiință morală și gânditor lucid, fapt pentru care a fost penalizat cu neacordarea premiului Nobel pe care l-ar fi meritat.

"Nu există materie vie, afirmă Lejeune. Materia nu poate să trăiască, nici nu poate să se reproducă. Există numai materie însuflețită, însuflețită de un mesaj care este viața, care face viața. Și dacă acest mesaj este uman, această viață e viață umană... Pre-embrion: acest termen nu spune nimic. Nu e necesar să stabilești o fază numită pre-embrion, fiindcă nimic nu precede embrionul. Înainte de embrion există numai spermatozoidul și ovulul. Când ovulul e fecundat de spermatozoid se obține zigotul. Iar când zigotul se divide, devine embrion... După conceperea sa, un om e un om".

În momentul în care cei doi gameți fuzionează, zigotul care rezultă este o entitate biologică nouă cu patrimoniu complex, cu un cod genetic propriu înscris în cele 23 de perechi de cromozomi - un cod genetic diferit de al părinților - cu un nou proiect, cu un nou program după care se va dezvolta. Această nouă ființă se autoconstruiește, după proiectul propriu. E o ființă autonomă, deci nu parte din trupul mamei, deși are nevoie de hrană și oxigen de la mamă ca să se dezvolte după cum și mama are nevoie de hrană și oxigen pentru a putea trăi. Faptul că acum fecundarea se poate face și în eprubetă și embrionul poate trăi și în afara sânului matern arată clar că noua ființă concepută se bucură de autonomie și nu e parte din trupul mamei. Și cum nici un om nu poate fi proprietatea altui om, zigotul este deja proprietatea exclusivă a lui Dumnezeu. Nu poate fi nici proprietatea mamei, nici a părinților, nici a statului.

"Fecundarea determină o nouă constituție personală, absolut tipică a acestei noi ființe umane, o constituție unică ce nu s-a întâlnit în trecut și nu se va repeta în viitor. E vorba de o noutate absolută..." - afirmă Profesorul Lejeune.

Dintr-un miliard de ființe umane nu se va găsi o altă ființă umană cu un cod genetic identic. Cantitatea de informații pe care le conține prima celulă umană, ce nu poate fi văzută decât la microscop, e atât de mare încât nu poate intra în memoria niciunui computer făcut de mâna omului, nici în cel utilizat de NASA pentru programele zborurilor spațiale. E ca o minicasetă pe care e imprimată toată simfonia vieții, ca un film minuscul pe care e înregistrat tot filmul vieții. Caseta, filmul, începe să se deruleze în momentul conceperii și derularea sa se termină la moartea naturală a omului. Totul e programat în prima celulă: și culoarea ochilor, și culoarea părului, și chipul feței și firele de păr de pe cap. Înainte de a ne naște, Tatăl ceresc, descifrând codul genetic al zigotului, numărase deja firele de păr de pe capul nostru și le știa pe toate.

Unul dintre cele mai frecvente și cele mai infantile argumente în favoarea avortului e acesta: embrionul în prima fază nu are chip de om, e un boț de carne; el se umanizează din momentul în care se poate recunoaște la el chipul de om. Chipul omului există deja în zigot și Dumnezeu îl privește cu iubire. De unde cuvintele pline de admirație ale psalmistului:

Doamne "tu mi-ai tocmit rărunchii. Tu m-ai țesut în sânul mamei mele. Te laud că sunt o făptură atât de minunată. Minunate sunt lucrările tale, și ce bine vede sufletul meu lucrul acesta! Trupul meu nu era ascuns de tine, când am fost făcut într-un loc tainic, țesut în chip minunat, ca în adâncimile pământului. Când nu eram decât un plod fără chip (un embrion fără chip, în textul ebraic) ochii tăi mă vedeau; și în cartea ta erau scrise toate zilele care-mi erau rânduite mai înainte de a fi fost vreuna din ele. Cât de nepătrunse mi se par gândurile tale, Dumnezeule!" (Ps 139,13-17).

De altfel, spune J. Lejeune, se poate dovedi foarte ușor că ce poartă mama în sânul ei e un om și nu o maimuță, chiar și înainte ca embrionul să aibă chip de om.

"Luați o celulă a unui embrion de patru celule... luați o celulă a unui embrion de cimpanzeu, a unui embrion de gorilă și a unui embrion uman și dați-le unui student de la cursul de citogenetică de la universitatea din Paris. Dacă studentul nu știe să spună: aici e o ființă umană, aici e un cimpanzeu, aici e o gorilă, e căzut la examen. Lucrurile sunt foarte simple".

De altfel, nici nu e nevoie să vină știința genetică și să ne demonstreze că ființa pe care mama o poartă în sânul ei aparține de la concepere speciei umane; e un lucru evident, fiind înscris în instinctul matern. Redau în continuare un pasaj, care este poate cel mai frumos, din cartea lui Lejeune, "Embrionul, semn de contradicție":

"Orice ființă umană este vrednică de respect, fără deosebire de vârstă, de greutate, de statură, de sănătate, de capacități, de culoare. O singură calitate contează: faptul că face parte din specia noastră.

Dar într-o ființă atât de mică și cu un aspect atât de diferit de al nostru (cum este embrionul), cine ar putea să-și recunoască semenul? Cine? Mama! Istoria naturală a cangurilor e deosebit de instructivă în această privință.

După două luni de dezvoltare într-un uter necorespunzător, micuțul cangur este avortat. Are doi centimetri... El nu știe unde este punga maternă și nici măcar că există, dar e sensibil la gravitate. Abia ieșit, se cațără vertical pe blana mamei, ajunge fără greș la marsupiu și își dă drumul înăuntru. Instalat confortabil, ia în gură cu putere o mamelă minusculă și își continuă creșterea timp de șase-șapte luni. Surprinzător este faptul că mama cangurului îl lasă să o facă, fără să primească în marsupiul său vreun alt animal.

Dacă natura a avut grijă «să prevadă» modestul creier al mamei cangur cu circuitele necesare ca să recunoască «canguritatea» micului cangur, cum s-ar putea crede că, cu voluminosul lor creier de un kilogram, un kilogram și jumătate, biologii nu posedă capacitatea de a deosebi foarte devreme caracterul uman al descendenților lor? Și cum să credem apoi că natura nu a întipărit această minunată cunoaștere în inima fiecărei femei, a fiecărei mame?"

Legislația care autorizează avortul nu are nici un suport științific sau rațional. Dosarele pe care le prezintă Biserica parlamentelor și instituțiilor internaționale prin care se cere definirea și statutul embrionului uman sunt respinse categoric de fiecare dată. Acest lucru s-a întâmplat din nou la recenta dezbatere a "Convenției de bioetică" de la Consiliul Europei. Fiind evident, în lumina datelor științifice, că embrionul, din momentul conceperii deja, e ființă umană, parlamentele și instituțiile internaționale nu au curajul să dea o definiție restrictivă embrionului uman. Dar nici definiția corectă nu îndrăznesc să o dea căci, prin aceasta, ar trebui să recunoască caracterul nedrept și criminal al legilor care autorizează avortul și să-și recunoască vinovăția pentru sutele de milioane de vieți nevinovate distruse.

Ființa concepută are calitatea de persoană umană; o are, nu trebuie să i-o dea cineva, așa cum proclamă curentele filosofice de tip behaviorist sau cele sociologice care susțin că, dacă fătul din sânul mamei nu e capabil de comportament uman sau de relații sociale, e mama aceea care acordă calitatea de om copilului, dacă dorește și când dorește, sau e voința suverană a părinților care hotărăște dacă e om sau nu e om, dacă are dreptul la viață sau nu. Dacă omul nu e om din momentul conceperii, el nu mai poate deveni om ulterior printr-o simplă recunoaștere sau printr-o ficțiune juridică. Dacă e om, nu are nevoie de nici o recunoaștere din afară și dacă nu e om, cum poate deveni om prin faptul că alții îl declară om?

Celelalte justificări ale avortului: lipsurile materiale, calitatea vieții, sănătatea copilului sau a mamei ș.a.m.d., nu sunt justificări: dreptul la viață este dreptul fundamental și primar al omului și e valoarea supremă în fața căreia toate celelalte valori trebuie să cedeze.

Poate e bine să amintesc că anumite mijloace vizând împiedicarea nidării embrionului sau vizând eliminarea lui după nidație, cum ar fi diferite pilule ca pilula RU 486, sau așa-numita pilulă din ziua «dinainte» și din ziua «de după», spirala, injecții cu anumite substanțe, chiar dacă propaganda abortistă le numește contraceptive, în realitatea ele provoacă avortul.

"Dumnezeu a zis: Să facem pe om după chipul nostru, după asemănarea noastră... Dumnezeu l-a făcut pe om după chipul său, l-a făcut după chipul lui Dumnezeu; parte bărbătească și parte femeiască i-a făcut" (Gen 1,26-27).

Deja în prima celulă umană, în zigot, e prezent nu numai chipul noii ființe umane, chip primit de la cromozomii părinților, dar e prezent și chipul lui Dumnezeu, întipărit direct de Dumnezeu. Pentru un creștin acesta este aspectul cel mai grav al avortului. A distruge chipul, portretul unui suveran este un delict aproape la fel de grav ca și atentatul la viața suveranului. A ucide un copil nenăscut nu e numai infanticid dar, într-un fel, e și deicid.

Închei cu un gând al unui jurist italian, L. Lombardi Vallauri:

"Problema e crucială sub aspect contemplativ... Omul adult, în prezența embrionului ori simte că este în el un mister sacru, un abis invizibil în fața căruia trebuie să se plece, ori însuși universul lui se destramă și își pierde forma în mod oribil... Ori recunoaște și întâlnește spiritul în embrion, ori istoria se organizează sub mantia de plumb a puterii, sub impulsul instinctelor atavice" (Manipulări genetice și drept, al XXXV-lea Congres Național al Juriștilor Catolici Italieni, Roma, 7-9 decembrie 1984).

 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire