CULTURA VIEȚII 

Omul între "a fi" și "a nu fi"
Probleme fundamentale de bioetică
pr. Claudiu Dumea

achizitionare: 29.10.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprins CE ESTE BIOETICA

Definiția

Cuvântul bioetică e în mare vogă. Cum s-ar putea defini bioetica? Termenul în sine este savant și totodată misterios. Provine din două cuvinte grecești: "bios" - viață și "ethos" - morală. Etimologic, așadar, ar însemna morala vieții. Cea mai bună definiție pe care ne-o dau enciclopediile este aceasta: "Bioetica este studiul sistematic sau știința comportamentului uman în cadrul științelor vieții și al îngrijirii sănătății, când acest comportament este examinat la lumina valorilor și a principiilor morale".

 

Istoricul bioeticii

Bioetica a început odată cu procesul de la Nürenberg când au fost dezvăluite practicile sinistre ale naziștilor. Atunci lumea a aflat, printre altele, că au fost ucise 70 000 de persoane, handicapate fizic sau mintal, considerate "inutile pentru societate", după un program de eutanasie bine pus la punct. Atunci s-a aflat că au fost și medici care, deși făcuseră jurământ să apere viața, au făcut experiențe criminale pe prizonierii de război în lagărele morții, în special la Auschwitz, dezonorând astfel profesia medicală. La Nürenberg, pentru prima dată, lumea a început să se îndoiască de medici și de etica lor.

Ulterior s-a aflat că și medicii japonezi au făcut acest tip de experiențe pe prizonieri în timpul celui de-al doilea război mondial.

Câțiva ani mai târziu, izbucnesc din nou o serie de scandaluri de data aceasta în țara care învinsese nazismul și se prezenta ca cea mai mare promotoare a drepturilor omului: e vorba de Statele Unite. În special două scandaluri au impresionat puternic opinia publică.

În 1963 la Iewish Chronic Disease Hospital din Brooklyn, în cursul unui program de experiențe s-au injectat, cu titlul experimental, celule canceroase active unor bătrâni, bineînțeles fără a li se cere consimțământul.

Din 1965 până în 1971 la Willowbrooke State Hospital din New York s-au efectuat o serie de experiențe asupra hepatitei virale în cursul cărora s-a inoculat virusul responsabil la copii handicapați internați la acel spital.

Scandalurile provocate de experiențele abuzive pe ființe umane au sensibilizat opinia publică cu privire la riscurile și abuzurile pe care le prezenta cercetarea medicală. Dar deocamdată nu se inventase termenul de bioetică. Se folosea expresia Morală sau Etică Medicală, iar Morala Medicală nu ieșea din cercurile medicale. Medicii ar fi considerat că ar fi fost o necuviință ca cineva din afara profesiunii medicale să vină și să le dea sfaturi de morală.

Ceea ce a declanșat un val de neîncredere și de teamă în fața atotputernicei instituții medicale și a "templelor moderne" ale cercetării biologice, aureolate de prestigiul lor de obiectivitate și progres, a fost dezvoltarea rapidă pe care au cunoscut-o științele medicale și biologice între anii 1965 - 1980 când acestea fac pași gigantici: descifrarea codului genetic, noi tehnici medicale: contracepția, sterilizarea, avortul asistat, lupta contra sterilității, diagnosticarea malformațiilor fetale și a tarelor ereditare în timpul sarcinii, organele artificiale în special dializa renală, grefele de organe, reanimarea capabilă să prelungească viața bolnavilor în comă, chirurgia malformațiilor cardiace etc.

În această perioadă ia naștere bioetica propriu-zisă, în afara cercurilor medicale, ca un strigăt de alarmă în fața pericolului unei catastrofe pe care o poate provoca știința, inclusiv știința medicală, care ar putea pune în pericol însăși supraviețuirea ecosistemului și a omenirii.

Mișcarea de contestare a științei s-a declanșat odată cu Revoluția culturală chineză din 1966 și a luat proporții mondiale provocând în Europa marile revolte studențești din anii 1968-1969, mai ales în Franța.

În anul 1971 cancerologul american Van Rensselaer Potter introduce pentru prima dată în lexicul cultural contemporan cuvântul bioetică în cartea sa: "Bioetics: bridge to the future". În lucrarea amintită, autorul își exprimă îngrijorarea pentru destinul omenirii și afirmă că, fără o bioetică, omenirea nu va putea avea un viitor.

În acest context contestatar s-au creat, începând din anul 1969, centre de bioetică pentru a studia problemele de morală aplicate la științele vieții, s-au înființat pe lângă facultățile de medicină, de filosofie și teologie catedre pentru predarea bioeticii, guvernele au instituit comitete de etică, organisme consultative interdisciplinare. Un asemenea comitet are și Parlamentul Consiliului European. Toate aceste comitete sunt formate din persoane în general străine de medicină. Rezultatele acestor comitete sunt nesemnificative, întrucât în sânul lor se confruntă concepții și poziții ireconciliabile.

 

Nu tot ce este posibil este permis

Marea întrebare care se pune în fața tehnicilor rezultate din dezvoltarea științelor bio-medicale, în special în fața tehnicilor fecundării în vitro și ale ingineriei genetice, este următoarea: tot ce e posibil e și permis?

În realitate se constată că, de fapt, ceea ce progresul științific a făcut posibil, mai curând sau mai târziu, dacă nu devine permis, devine, în tot cazul, practică curentă, astfel încât moralistul se află în fața unui spectacol la care asistă complet dezarmat. Cel mult poate să condamne nebunia omenească spunând ce trebuie făcut, dar fără a-și face iluzia că va fi luat în serios.

De pildă, Biserica Catolică a condamnat în repetate rânduri metodele artificiale de contracepție, fecundarea în vitro. Cine a luat-o în seamă?

Orice obiecție pe care morala o ridică în fața descoperirilor științifice și a aplicării lor practice se lovește de un cuvânt: e cuvântul progres. Se pun piedici progresului, ne întoarcem la Evul Mediu, la Inchiziție! Cuvântul progres e un cuvânt magic și ce este magic, prin natura sa este irațional. Atât de irațional încât progresul poate deveni identic cu regresul.

De pildă, în numele progresului s-a legalizat în timpurile noastre avortul care era practicat și în antichitate. În numele progresului se legalizează azi eutanasia - practicată și în antichitate la unele populații primitive. În numele progresului în China sunt sufocați copii, legea admițând un singur copil în familie. Și în antichitate la Sparta și la Roma erau expuși copiii. Unde e progresul? Reîntoarcerea la practici barbare pe care omenirea maturizată din punct de vedere moral le abandonase, se numește progres?

Ar fi absurd să spunem că cercetarea științifică sau știința e rea și de condamnat în sine. Să nu uităm că, de pildă DDT-ul a salvat milioane de vieți omenești. Știința în sine nu e nici bună nici rea. Bun este omul care o folosește bine, rău este omul care o folosește rău. Nu numai cuceririle științei, dar însăși cercetarea științifică e bună și morală dacă cercetătorul respectă în el însuși și în alții persoana umană; în schimb este rea și imorală dacă lezează demnitatea persoanei umane. Astfel, de pildă, sunt imorale experiențele medicale făcute pe bolnavi fără consimțământul lor și chiar cu consimțământul lor dacă le agravează boala sau le pun în pericol viața. Sunt imorale experiențele făcute pe prizonieri, sunt imorale experiențele făcute pe embrionul uman din prima clipă a existenței chiar dacă Comitetul de Bioetică al Consiliului Europei era dispus să permită asemenea experiențe până la a 14-a zi.

Discuții foarte aprinse se ridică în jurul libertății de cercetare. Cercetătorul consideră că orice ingerință sau restricție este o încălcare a libertății sale. În anul 1910 Henri Poincaré, considerând că nici un parlament nu se poate amesteca în cercetarea științifică, scria că trebuie lăsat cercetătorul cu conștiința sa și că orice intervenție din partea legii ar fi inoportună și chiar ridicolă.

Pretenția unei libertăți nelimitate în cercetare ridicată de omul de știință este nejustificată. Cercetările, în general, se fac cu fonduri publice, iar cetățenii au dreptul să controleze dacă ceea ce se face pe banii lor este spre binele sau spre paguba lor.

Este limpede că puterea politică ce ar trebui să exercite controlul în domeniul cercetărilor științifice nu are conștiință morală. Lăsând la o parte cazul nazismului, nu putem crede că experiențele făcute în Statele Unite având ca urmare îmbolnăvirea de cancer, că experiențele făcute de sovietici pe militari pentru a vedea efectele bombei atomice, având aceleași urmări, că sterilizarea cu forța a celor 60.000 de femei în ultimele decenii pentru a menține calitatea rasei în Suedia, țara unde s-a semnat Convenția pentru Drepturile Omului, că sifiliticii din Tuskegee, în Africa, au fost lăsați timp de patruzeci de ani fără tratament pentru a se studia această boală, nu putem crede că toate aceste lucruri s-au făcut fără știrea și fără complicitatea autorităților politice.

Cât despre conștiința morală a cercetătorilor și a medicilor în marea lor majoritate, nimeni nu-și face prea multe iluzii.

 

Temeiurile evaluării etice

În fond, despre ce conștiință morală poate fi vorba?

Pentru a-ți forma o conștiință trebuie să ai o morală. Sunt atâtea conștiințe câte morale sunt. Iar dacă bioetica se referă la comportamentul uman examinat la lumina valorilor și a principiilor morale, putem spune că sunt atâtea bioetici câte etici sau morale sunt, sau mai exact, câte antropologii, câte concepții despre om sunt. Toate eticile, toate antropologiile pe care se bazează toate opțiunile în domeniul bioeticii se grupează în patru categorii sau modele, plus modelul creștin pe care îl propune Biserica Catolică.

Primul model este eudemonismul în forma sa cea mai răspândită care este hedonismul, foarte înrădăcinat în mentalitatea contemporană. E o filozofie care pune fericirea omului în plăcere, în satisfacția simțurilor. În morala hedonistă există un singur principiu al binelui și al răului: tot ce aduce plăcere e bun, restul e rău. În forma sa cea mai grosolană, cea mai senzuală, hedonismul este atribuit lui Aristip din Cirene, un ucenic al lui Socrate. La Epicur hedonismul avea o formă mai elevată. Pentru el plăcerea consta în ceea ce grecii numeau ataraxia - liniștea sufletească, lipsa tulburărilor lăuntrice care se obține prin stăpânirea de sine. La Aristotel, plăcerea stă în contemplația filosofică. În timpurile moderne, Jeremy Bentham (1748-1832) prezintă hedonismul într-o formă care se vrea științifică. Evident că nu se poate construi o morală pe plăcere. O acțiune nu poate fi bună numai pentru faptul că aduce o plăcere a simțurilor. Hedonismul confundă plăcerea cu bucuria sau cu fericirea care este aspirația fundamentală a omului. Or, ca să trăiești o bucurie autentică și să-ți realizezi fericirea trebuie să sacrifici adeseori plăcerea.

În al doilea rând, avem modelul liberal-radical.

Acest model are ca principiu suprem libertatea nelimitată a omului, autonomia sa absolută. E o concepție care s-a născut cu Revoluția franceză și a ajuns la paroxism cu existențialismul ateu al lui J.P. Sartre. Potrivit acestei concepții, nu există nici Dumnezeu, nici vreo lege, nici vreun legislator, nu există acțiune bună sau rea: bine este ce hotărăște fiecare. Libertate fără responsabilitate. Fiecare hotărăște în conștiința sa ce e bine și ce e rău, în funcție de situație. E o filosofie a libertății valabilă numai pentru unii, valabilă, de exemplu, pentru revoluționarii francezi, dar nu și pentru cetățenii cărora cuțitele ghilotinelor le retezau capul, și nici pentru copiii uciși înainte de naștere. Deoarece fiecare acționează în conformitate cu libertatea sa de conștiință, avem de-a face cu un subiectivism radical și cu un relativism moral nelimitat.

Tocmai această concepție antropologică a libertății nelimitate o au la bază toate revendicările și dezbaterile asupra avortului, a alegerii sexului copilului, a schimbării sexului de către adult, a homosexualității, a accesului femeii căsătorite sau necăsătorite la fecundarea extracorporală, a eutanasiei, ș.a.m.d. Și fiindcă omul nu e creat de Dumnezeu și nu are vreun scop, omul are dreptul să se autocreeze în funcție de scopul pe care și-l propune el însuși. Scrie în această privință H.T. Engelhardt:

"În viitor, capacitatea noastră de a forța și de a manipula natura umană, pentru a realiza scopuri stabilite de persoane, va crește. Când vom dezvolta capacitatea de a interveni cu ajutorul ingineriei genetice nu numai asupra celulelor genetice, dar și asupra celor germinale, vom fi în stare să proiectăm și să creăm natura noastră umană după chipul și asemănarea scopurilor alese de persoane... Având în vedere că nu e nimic sacru în natura umană, nu există nici un motiv pentru care... ea (natura umană) să nu trebuiască să fie radical schimbată".

Iar cu privire la eutanasia voluntară, ca expresie supremă a libertății omului, James Rachels scrie:

"Susținătorii legalizării eutanasiei au un argument principal. Îl vor chema "argumentul libertății". Potrivit acestui argument, fiecare pacient în fața morții va trebui să fie liber să aleagă eutanasia, sau să o respingă, aceasta fiind o chestiune de libertate personală. Nimeni, nici guvernul, nu are dreptul să impună unei persoane alegerea pe care urmează să o facă. Dacă un pacient în fază terminală alege eutanasia, e o chestiune privată; la urma urmei, viața îi aparține individului, de aceea individul singur trebuie să hotărască. Acest argument este bazat pe principiul că persoanele trebuie să fie libere să-și trăiască propria viață cum cred mai bine".

Este vorba de cea mai evidentă formă de autonomie luciferiană: omul îl dă la o parte pe Dumnezeu pentru a-i lua locul.

B. Clinton spunea nu de mult savanților, cerându-le încetarea cercetărilor în domeniul clonării omului: "Nu vă jucați de-a Dumnezeu".

În al treilea rând avem modelul pragmatic-utilitarist.

E o antropologie care se naște din filosofia empiristă de origine anglo-saxonă, al cărei reprezentant mai de seamă a fost în secolul trecut John Stuart Mill.

Utilitarismul urmăreșre maximum de fericire (fericire în sensul de bunăstare economică, materială) pentru toți, cu minimum de suferință pentru un număr cât mai mare de indivizi. Etica ce derivă din această concepție este iarăși foarte simplă: e o etică a eficienței,a câștigului,a succesului. Se face un calcul al câștigurilor și al pierderilor. Bună este acțiunea care aduce profit. În alte situații, aceeași acțiune poate să fie rea. Câteva exemple de aplicare a acestei concepții foarte răspândită în lumea capitalistă: experiențele pe embrionul uman în vederea fecundării artificiale, chiar dacă pentru aceasta un număr mare de embrioni trebuie distruși; fecundarea artificială practicată odinioară pentru reproducerea animalelor, aplicată acum în largă măsură pentru reproducerea umană; avortul selectiv, în urma diagnosticului prenatal, considerat ca unic mijloc de prevenire a bolilor ereditare; selectarea pe criterii utilitariste a categoriilor de persoane care să se bucure de asistență medicală preferențială având drept urmare abandonarea indivizilor neproductivi pentru societate, care fac să coboare nivelul de bunăstare comună: bătrânii, handicapații, bolnavii incurabili.

Etica utilitaristă a creat conceptul de "calitate a vieții". Sacralitatea vieții este înlocuită cu calitatea vieții. Un individ, pentru a avea statutul de persoană și, prin urmare, dreptul de a trăi, trebuie să posede un anumit standard de calitate a vieții. Astfel, un copil cu o malformație trebuie avortat dacă s-a depistat malformația în timpul sarcinii, s-au, dacă s-a născut, nu trebuie hrănit, trebuie lăsat să moară, deoarece nu are o suficientă calitate a vieții. Același lucru trebuie spus despre bătrâni, despre handicapați, despre bolnavii incurabili.

Cine hotărăște nivelul calității vieții necesar pentru a avea dreptul la existență? Se hotărăște prin acord de către membrii comunității care au capacitatea de a decide. E un "consensus", un contract social asemănător cu cel al lui J. J. Rousseau. Teoreticianul acestui contractualism utilitarist - pragmatic este același H. Tristram Engelhardt (The foundation of Bioethics).

Societatea care decide prin contract cu privire la binele public se numește comunitate etică. Ea creează astfel o morală publică, o etică a consensului.

Prin acest contract social, comunitatea etică hotărăște cine face parte din comunitate și cine nu, cine e persoană umană și cine nu.

Engelhardt distinge trei tipuri de ființe umane.

Mai întâi, sunt persoanele care fac parte din comunitate.

Apoi, sunt ființele umane care nu fac parte din comunitate, deci nu sunt persoane, dar pot deveni. Acestea sunt embrionul, foetus-ul, copilul. Aceștia nu au de la natură calitatea de persoană, nici drepturi. E comunitatea etică aceea care i le acordă, dacă consideră că e util pentru binele societății. Astfel Engelhardt justifică avortul și infanticidul.

În al treilea rând, sunt indivizii excluși din comunitatea etică. Sunt cei care au pierdut capacitatea de a decide: bolnavii în comă, demenții, bolnavii incurabili. Ei nu pot să facă parte din comunitate. Pot fi eliminați prin eutanasie. Scrie Engelhardt în Manualul de bioetică:

"Nu toate ființele umane sunt persoane. Copiii, întârziații mintali gravi și cei care se află în comă fără speranță constituie exemple de non-persoane umane. Asemenea entități sunt membre ale speciei umane. Însă în sine și prin sine nu au statut în comunitatea etică".

Pentru H.D. Aiken de la Secția de filosofie a Universității Brandeis din Waltham, Statele Unite, avortul eugenetic și eutanasia eugenetică a nou-născuților sunt obligatorii.

"Pretențiile asupra dreptului la supraviețuire biologică depinde în întregime de capacitatea pe care o are individul în chestiune de a-și construi, cu ajutorul altora, o viață umană.

Ceea ce înseamnă că, în situațiile în care nu există posibilitatea nici unei apropieri de o viață cu adevărat umană, dreptul la existența biologică sau fizică își pierde rațiunea de a fi și, ca atare, acea miloasă suprimare a vieții, în sensul biofizic al cuvântului este acceptabilă sau poate chiar obligatorie".

În al patrulea rând avem modelul socio-biologic sau materialist. Această antropologie își are rădăcinile îndepărtate în evoluția cosmologică a lui Copernic, care l-a smuls pe om din centrul universului și a făcut din pământ una din atâtea planete care se învârt în jurul soarelui, făcând să se clatine vechea convingere că omul ocupă un loc privilegiat și dominant în univers. Această convingere a primit o lovitură mortală cu Darwin care a încercat să demonstreze că organismul uman nu numai că funcționează ca și cel al animalelor, dar că are și strânse legături de rudenie filogenetică cu ființele inferioare. Explică Sigmund Freud:

"Omul a început să pună un abis între ființa lor (a animalelor) și propria ființă. Nu le-a recunoscut rațiunea și și-a atribuit un suflet nemuritor, pretinzând că are o înaltă origine divină care să-i permită să rupă legăturile cu lumea animalelor. Știu că cercetările lui Charles Darwin și ale colaboratorilor și predecesorilor săi au pus capăt cu mai puțin de o jumătate de veac în urmă acestei prezumpții a omului. Omul nu e nici mai mult nici mai puțin decât un animal" (O dificultate a psihanalizei).

Freud și urmașii săi fac să dispară și mai mult granițele dintre om și celelalte specii de animale. Omul nu are dreptul să se autoproclame domn și rege peste lumea animalelor deoarece ce numește el suflet nu este decât psihic, iar psihicul său nu este radical diferit de psihicul animalelor. Iar psihicul nu este decât o funcție a neuronilor. De aici unul din argumentele care sunt aduse în favoarea distrugerii embrionului în primele stadii ale dezvoltării până începe să se dezvolte sistemul nervos. Ovulul fecundat, se susține, nu este o ființă umană, o persoană, chiar de la început, ci devine încetul cu încetul. Prin urmare, nu e imorală distrugerea acestui organism în primele zile sau în primele săptămâni.

În această antropologie intră și alte curente de gândire înrudite cum ar fi scientismul lui Comte și școala sociologică a lui Max Weber, E. Durkheim și L. Lévy-Bruhl, care au aceeași orientare evoluționistă.

S-a format astfel o morală cosmică, naturalistă din care transcendentul este exclus. Universul e privit cu un respect aproape religios. Nu pentru că ar avea ceva sacru cum considerau stoicii și, în general, anticii panteiști pentru care Dumnezeu și cosmosul erau una. Dumnezeu este exclus, dar natura ține locul lui Dumnezeu. Avem de-a face cu o morală evoluționistă. Tot ce favorizează evoluția în univers, iar omul este parte a universului, este bun. Tot ce împiedică evoluția este rău. Și dacă în acest proces cosmosul este supus evoluției, societățile sunt supuse și ele evoluției; nu numai religiile, culturile, artele, valorile spirituale sunt supuse evoluției,dar și morala. Avem de-a face deci cu o etică și cu o bioetică evoluționistă. Ceea ce era rău în trecut, poate deveni bun în prezent. Se știe că orice lege, chiar în lumea fizică, prin natura sa e veșnică și universală: 2+2 au făcut și vor face întotdeauna 4. În concepția evoluționistă legea morală devine complet relativă; ea se schimbă în funcție de momentul și stadiul evoluției umane. Această concepție a relativismului moral, foarte răspândită azi, o reflectă expresii ca acestea pe care le auzim la tot pasul: "Trebuie să ții pasul cu timpul! Suntem în pragul mileniului al treilea, nu mai suntem în Evul Mediu! De ce se încăpățânează atâta Biserica și refuză să aprobe avortul? Avortul face parte din cultura timpului nostru, iar Biserica trebuie să se adapteze, să nu fie în contratimp cu mersul lumii!"

Mai merită să fie amintit aici criteriul de evaluare a ființelor vii în funcție de capacitatea lor de a suferi. Având în vedere că embrionul nu are capacitatea de a suferi, el este considerat superior unei frunze de salată, dar inferior unui animal care suferă. Urmând acest criteriu, în Germania, de pildă, se cere interzicerea experiențelor făcute pe animal și acceptarea lor pe foetus-ul uman.

Antropologia personalistă

Antropologia catolică se inspiră din adevărurile revelate de Dumnezeu, dar are și un suport rațional, filosofic, pe care-l oferă gândirea personalistă.

Cuvântul latin "persona" (în grecește prosôpon) înseamnă mască de teatru. Termenul arată caracterul sacru al persoanei: cine purta masca întruchipa divinitatea sau primea ceva din însușirile divinității a cărei mască o purta.

În antropologia personalistă modernă persoana are următoarele caracteristici esențiale:

a) Persoana este o ființă care are un caracter biochimic aparținând speciei umane. Embrionul uman format numai din câteva celule nu poate fi, prin urmare, tratat ca o grămadă de celule sau ca un embrion de șoarece.

b) Persoana este marcată de sexualitate atât pe plan biologic, cât și pe plan psihic. A-i manipula sexualitatea înseamnă a-i manipula ființa într-una din cele mai profunde dimensiuni ale sale.

c) Persoana este un individ, adică o realitate indivizibilă. Nu se poate tăia o bucată din ea sau tăia în două pentru a face din ea două persoane cum se încearcă prin clonare.

d) Persoana este o persoană care comunică cu anturajul. Comunicarea dintre mamă și embrion începe din momentul în care mama știe că este însărcinată.

e) Persoana este capabilă de reflecție. Are o conștiință. E capabilă să spună "eu". E conștientă de ea însăși, de trecutul, prezentul și viitorul ei anticipat.

f) Persoana este liberă. Liberă nu în sensul de a face nu importă ce, dar în sensul că poate să aleagă între a se aliena, a se împuțina pe sine însăși sau de a deveni mai om. Libertatea este lucrul cel mai prețios pentru persoana umană.

g) Persoana este unică în lume. Nu sunt două persoane identice. Unică în ceea ce privește corpul său printre altele în potențialul genetic și creierul cu legăturile dintre neuroni, unică în ceea ce privește psihicul, unică prin istoria vieții sale pe care și-o construiește uzând de libertatea sa.

Antropologia personalistă se întemeiază pe reflecția profundă asupra omului și a naturii umane și asupra cuvântului "persoană". Omul este persoană deoarece este unica ființă capabilă de reflecție și de liberă alegere, este unica ființă capabilă să descopere sensul lucrurilor. Distanța ontologică și axiologică ce desparte ființa umană de animal este infinit mai mare decât cea care desparte planta de reptilă sau piatra de plantă. În fiecare om, în fiecare persoană umană, este sintetizată lumea întreagă și cosmosul este depășit. Fiecare om conține în el sensul universului și toată valoarea umanității.

Există mai multe tipuri de personalism dintre care se remarcă în mod deosebit personalismul ontologic care definește omul în primul rând prin ceea ce este el și nu prin ceea ce face sau posedă. Omul constituie o unitate existențială și esențială de la început până la sfârșit, de la concepere și până la moartea sa naturală. Persoana este un trup spiritualizat, un spirit întrupat care valorează pentru ce este în ea însăși. În toate deciziile sale, persoana angajează ceea ce este ea, existența și esența sa, trupul și spiritul său. Obiectivul moralei personaliste este realizarea esenței umane, realizarea omului în om. De aceea, prima întrebare pe care și-o pune înainte de a săvârși o acțiune cel care urmează etica personalistă este aceasta: "Acest lucru contribuie la umanizarea persoanelor?"

Etica filosofică personalistă, de inspirație tomistă, se îmbină armonios cu etica teologică pe care o propune Biserica Catolică.

Principiile teologice ale bioeticii catolice

Elementul fundamental al antropologiei creștine este statutul de creatură al omului. Omul este o creatură și, ca orice creatură, nu poate fi gândit decât raportat la Creator, la Dumnezeu. Raportul creaturii umane cu un Dumnezeu personal este un raport absolut unic și personal, ceea ce face din om o persoană. Despre legătura personală a omului cu Creatorul vorbesc multe texte biblice printre care Psalmul 139:

"Doamne, tu mă cercetezi de-aproape și mă cunoști... Tu mi-ai întocmit rărunchii, tu m-ai țesut în sânul mamei mele... Trupul meu nu era ascuns de tine când am fost făcut într-un loc tainic, țesut în chip minunat în adâncimile pământului. Când nu eram decât un plod (un embrion) fără chip, ochii tăi mă vedeau și în cartea ta erau scrise toate zilele care-mi erau rânduite, mai înainte de a fi fost vreuna dintre ele" (Ps 139,1.13.15-16).

Valoarea, sacralitatea și inviolabilitatea oricărei vieți umane își au rădăcina în Dumnezeu. Valoarea oricărei ființe umane: tânăr sau bătrân, sănătos sau bolnav, embrion sau nou-născut, geniu sau redus mintal, nu depinde de ceea ce în limbaj hedonist și utilitarist se numește "calitatea vieții". Nu există viață lipsită de calitate.

"Viața umană e sacră, scrie un document recent al Bisericii, fiindcă de la începutul ei comportă acțiunea creatoare a lui Dumnezeu și rămâne pentru totdeauna într-o legătură specială cu Creatorul său care este unicul său scop" (Congr. pentru Doctrina Credinței, Instr. Donum vitae).

În al doilea rând, în antropologia creștină omul formează o unitate bidimensională. Nu poate fi redus nici la dimensiunea sa fizică, biologică, nici la cea spirituală. Nu e nici animal, nici înger. "E unul în trup și suflet" - cum se exprimă Conciliul Vatican II în Gaudium et Spes.

Prima consecință a acestui fapt: orice intervenție asupra trupului afectează persoana. Cine mutilează, ofensează, manipulează, ucide un trup uman, mutilează, ofensează, manipulează, ucide însăși persoana umană. De acest lucru trebuie să țină cont medicii, biologii, savanții care pretind că nu descoperă cu instrumentele lor în om decât un corp de animal asemănător cu al celorlalte mamifere superioare.

A doua consecință: actele biologice, fiind acte ale persoanei umane și nu numai ale trupului, nu pot fi neutre din punct de vedere etic.

În continuare, antropologia creștină ține cont de adevărul revelat că omul poartă într-însul chipul și asemănarea lui Dumnezeu. "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său" (Gen 1,27). În calitatea persoanei umane de chip al lui Dumnezeu își au temelia solidă drepturile omului și bioetica creștină. Omul este chip și asemănare a lui Dumnezeu nu numai în dimensiunea sa spirituală, întrucât sufletul său spiritual este înzestrat, asemenea lui Dumnezeu, cu rațiune și voință liberă, dar și în dimensiunea sa corporală, după cum citim în Catehismul Bisericii Catolice:

"Cuvântul suflet desemnează adesea în Sfânta Scriptură... persoana umană în întregime... Trupul omului este părtaș la demnitatea de «chip al lui Dumnezeu" (nn. 362-363).

Omul este chip și asemănare a lui Dumnezeu și în sensul că, asemenea lui Dumnezeu și subordonat lui Dumnezeu, este stăpânul lumii și al vieții. Așa trebuie înțelese cuvintele Genezei:

"Dumnezeu i-a binecuvântat... și le-a zis: «Creșteți, înmulțiți-vă, umpleți pământul și supuneți-l. Stăpâniți peste peștii mării, peste păsările cerului și peste orice viețuitoare care se mișcă pe pământ" (Gen 1,28).

Omul, nefiind stăpân absolut ci doar asociat al lui Dumnezeu la putere, nu se poate erija în proprietar al lumii create: e administrator și nu despot. Să nu-și depășească limitele. El trebuie să respecte sensul, finalitatea naturii și legile stabilite de Creator. Se impune respect față de viață, față de propriul trup și de legile biologice voite de Dumnezeu. Contracepția, fecundarea in vitro, menținerea în viață în mod artificial a unui bolnav terminal în comă ani sau zeci de ani, sunt câteva exemple de nerespectare a legilor și finalității stabilite de Creator în natură.

Scrie Papa Ioan Paul al II-lea în enciclica Evangelium vitae:

"A apăra și a promova, a venera și a iubi viața e o misiune pe care Dumnezeu o încredințează fiecărui om, chemându-l în calitate de imagine vie a sa, să fie părtaș la stăpânirea pe care El (Dumnezeu) o are asupra lumii" (n.42).

În sfârșit, bioetica creștină ține cont de un alt adevăr de credință fundamental: Întruparea Fiului lui Dumnezeu și Răscumpărarea. "Făcându-se trup, scria Tertulian pe la anul 200, Fiul lui Dumnezeu a unit pentru totdeauna trupul nostru cu al său" (De carnis resurrectione, 8). Prin taina botezului, creștinul a devenit, în totalitatea persoanei sale: trup-suflet, o celulă vie a acelui Trup Mistic (Biserica) ce îl are drept cap pe Cristos. De unde respectul profund pentru trupul devenit mădular al lui Cristos și templu al Duhului Sfânt. Trupul nu trebuie degradat prin transformarea lui într-un simplu instrument de procurat plăceri. E tema pe care o dezbate apostolul Pavel în prima scrisoare către Corinteni:

"Trupul nu este pentru desfrâu: el este pentru Domnul și Domnul este pentru trup... Nu știți că trupul vostru este templul Duhului Sfânt care locuiește în voi și pe care l-ați primit de la Dumnezeu și că voi nu sunteți ai voștri? Căci ați fost răscumpărați cu un preț. Preamăriți-l, așadar, pe Dumnezeu în trupul și în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu" (1Cor 6,13.15.19-20).

Consecințe practice ale antropologiei personalist-creștine în bioetică

a) Corpul uman nu este un simplu obiect care poate fi cântărit, manipulat, descompus, ci este parte consubstanțială a persoanei.

b) Viața fizică nu constituie toată valoarea persoanei, dar e o valoare fundamentală deschisă spre veșnicie.

c) Libertatea este și ea un drept fundamental și o valoare fundamentală, dar dreptul la viață este mai presus decât dreptul la libertate, fiindcă pentru a exercita libertatea trebuie să posezi mai întâi viața.

d) Se poate sacrifica o parte a corpului pentru binele corpului întreg, dar nu se poate distruge o parte a ființei umane pentru binele altei părți, de pildă, a schimba sexul fizic (transsexualism) pentru a vindeca psihicul.

e) Medicul va respecta omul, pe toți oamenii și pe fiecare în parte. Acesta e un imperativ categoric, după expresia lui Kant. El nu tratează trupuri, ci persoane. Prețuindu-și și respectându-și propriul trup, el va prețui și va respecta trupul oricărui om. El va considera persoana umană drept scop și nu mijloc. De aceea nu va distruge și nu va degrada o viață umană cu scopul de a face experiențe medicale.

f) Medicul trebuie să săvârșească orice act medical cu responsabilitate, nu călăuzindu-se după criterii subiective, de ordin emoțional, în funcție de situație, ci apelând la conștiința sa, ținând cont de legile morale. Deoarece conștiința poate fi ușor victima ignoranței și a iluziei, ea trebuie formată și educată cu grijă prin studierea și însușirea normelor deontologice.

g) Comunitatea nu trebuie să urmeze principiile hedonist-utilitariste care îl sacrifică pe cel considerat ineficient, dimpotrivă, va ajuta acolo unde nevoia este mai urgentă și va cheltui mai mult pentru cel care este mai bolnav.

Concluzie

Cultura laicistă care-și imagina că va construi o societate perfectă și că-l va înălța pe om, eliminându-l pe Dumnezeu, s-a dovedit a fi falimentară. Odată eliminat Dumnezeu, se nasc idolii: individualismul, utilitarismul, hedonismul, consumismul, materialismul. S-a impus în lume o cultură a morții care amenință viața omului, ținându-l pe om încătușat în nenumărate structuri ale păcatului.

Bioetica personalist-catolică e angajată în apărarea și promovarea vieții omului de la naștere până la sfârșitul ei natural și-i invită pe toți creștinii și pe toți oamenii de bună voință să participe la realizarea mărețului proiect al noii culturi a vieții.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire