CULTURA VIEȚII 

Manual de bioetică
Elio Sgreccia și Victor Tambone

achizitionare: 20.09.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul al VI-lea
Prima parte: Bioetica și experimentul asupra omului
Experimentul clinic cu medicamente

Experimente asupra fetușilor umani avortați

Atunci când vorbim despre fetuși umani avortați ne referim la fetusul din afara uterului, independent de ființa vie, viabilă sau nu, sau moartă, condiție care trebuie să fie mereu îndeplinită. De exemplu, atunci când avortul se produce prin expulzare sau histerotomie, unii fetuși supraviețuiesc procedurii și uneori sunt chiar viabili. Dacă, deci, fetușii avortați sunt vii, viabili sau nu, sunt valabile indicațiile amintite pentru intervențiile intrauterine și pentru minori. Practica de a menține în viață fetuși sau embrioni umani, in vivo sau in vitro, în scopuri experimentale sau comerciale este cu totul contrară demnității umane. (60)

În privința fetușilor deja morți, lucru care, repetăm, trebuie să fie constatat cu siguranță, trebuie să se facă distincție între fetuși proveniți din avort spontan și fetuși din avort voluntar.

Când fetusul provine dintr-un avort voluntar, și acest lucru este știut de cercetători, o utilizare din partea acestora de la sine ar putea fi licită dacă nu există nici o legătură cu acorduri stabilite anterior și participare la avort; de fapt, această legătură se stabilește întotdeauna, direct sau indirect - chiar și prin intermediul Comitetelor Etice, cum ar dori unii - în măsura în care, pentru întrebuințarea fetușilor, avortul este mereu urmărit ad hoc și deci la sfârșitul intervenției fetusul poate fi încă viu chiar dacă nu viabil. În plus, practica riscă astfel să fie încurajată pe considerentul de a cere consimțământul mamei. (61) Chiar dacă nu se ține seama de această circumstanță, oricum, eventuala legătură implică colaborarea la avort.

Și normativa franceză în privința cazului analog de prelevare de țesuturi din fetuși proveniți din avortul voluntar pune această problemă etică și o declară relevantă până la punctul de a admite posibilitatea obiecției de conștiință din partea acelora care ar fi chemați să colaboreze în domeniul acesta, și nu s-ar simți capabili în conștiință să dirijeze experimentele pe fetuși proveniți din întreruperea voluntară a sarcinii. (62)

În cazul fetușilor proveniți din avorturi spontane, dincolo de constatarea morții, va trebui să existe acordul părinților sau al mamei, va trebui exclusă orice formă de speculare sau chiar de compensare de tip comercial, va trebui să existe un avantaj rezonabil și previzibil ala cestor cercetări pe plan uman, în scopul studierii bolii. În sfârșit, Instrucțiunea "Donum Vitae" (63) amintește că "Cadavrele de embrioni sau de fetuși umani, avortați în mod voluntar sau nu, trebuie să fie respectate ca rămășițele celorlalte ființe umane".

 

Note


60 Ibidem.

61 Su questo problema si veda: A.G. Spagnolo-E. Sgreccia, Prelievi di organi e tessuti fetali a scopo di trapianto. Aspetti conoscitivi e istanze etiche, in Bompiani-Sgreccia (a cura di), Trapianti d'organo, pp. 47-84; A.G. Spagnolo, L'inevitabile complicita nel trapianto di tessutifetali da aborti volontari; "L'Osservatore Romano" del 28 gennaio 1995.

62 Tettamanzi, Feti umani..., pp. 46-47; Id., Intercenti su embrioni/feti umani, "La Famiglia", 1986, 120, pp. 31-53. La normativa francese e stata data dal "Comite Consultatif National d'Ethique pour les sciences de la vie et de la sante" ed e intitolata Avis sur les prelevements de tissus d'embryons ou de foetus humains morts, a des fins therapeutiques, diagnostiques et scientifiques.

63 Congregazione per la Dottrina della Fede, Istruzione...
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire