CULTURA VIEȚII 

Manual de bioetică
Elio Sgreccia și Victor Tambone

achizitionare: 20.09.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul al V-lea
A doua parte: Bioetica și tehnologiile de fecundare umană

Transferul intratubaric al gameților (GIFT) și alte tehnici de fecundare intracorporală

GIFT este o tehnică de fecundare artificială intracorporală care comportă transferul simultan, dar separat, al gameților masculini și feminini în interiorul trompei lui Fallopio.

Această tehnică este indicată în unele forme de sterilitate feminină (endometrioză pelvică, sterilitate idiopatică) sau masculină (oligoastenospermie), nesoluționabilă prin inseminare artificială, cu condiția ca femeia să aibă cel puțin o trompă permeabilă.

Susținătorii acestei tehnici afirmă că s-ar putea vindeca astfel aproximativ 40% din cazurile de sterilitate, cu patologie cunoscută sau încă necunoscută, și nu întotdeauna rezolvabile prin inseminare artificială.

Recurgerea la această tehnică ar fi motivată și de intenția de a preîntâmpina rezervele de ordin etic ( în lumea catolică, dar și în alte medii: ale lumii medicale și juridice), față de fertilizarea in vitro. Tehnica GIFT, într-adevăr, ar putea fi utilizată în cadrul unui cuplu legitim, reducând la minimum manipularea gameților și respectând actul conjugal. În acest caz, vor trebui prelevate puține ovocite și la un mic interval de timp, introduse în trompe împreună cu spermatozoizii prelevați în timpul sau imediat după un act conjugal.

Urmând aceste criterii, tehnica GIFT ar putea, după unii moraliști, să constituie o formă de ajutor și nu de substituire a actului conjugal, cu timpi scurți de permanență a gameților în afara organismului, cu fecundare intracorporală și cu nici o manipulare de embrioni: într-adevăr, conștiința morală "nu condamnă neapărat utilizarea unor mijloace artificiale destinate doar facilitării actului natural, procurării și obținerii propriului scop în actul natural îndeplinit normal." (50)

Nu toți moraliștii concordă în această interpretare - dacă GIFT poate fi considerat un ajutor adus actului conjugal - , sau oricum, nu se pronunță în mod clar asupra calificării acestei tehnici. (51) Conform unora, prin această tehnică s-ar veni în întâmpinarea sensibilității atât a unor credincioși cât și a celor care pregetă să încredințeze momentul fecundării și manipularea embrionului uman laboratorului și tehnicienilor.

În mod voit am folosit "condiționalul": într-adevăr, tehnica GIFT este cauza - după cum am spus - a unei ridicate pierderi de embrioni umani: este suficient să ne gândim că doar 2/3 din sarcinile clinic inițiate ajung la termen și că lipsește orice informație asupra "destinului" gameților introduși în trompele lui Fallopio (adică dacă a avut loc sau nu fecundarea și deci dacă s-au produs avorturi înainte de implantare) până când nu apar primele semne de graviditate clinică prin creșterea semnificativă a nivelelor de human Chorionic Gonadotropin (hCG) (52)

Instrucțiunea "Donum Vitae" nu s-a pronunțat nici implicit nici explicit în privința tehnicii GIFT, atâta vreme cât noutatea metodei și modalitatea de efectuare lasă încă loc unor dubii și perplexități. De fapt, în practică se poate constata cu ușurință că de multe ori nu se regăsesc indicațiile date de Instrucțiune pentru a se putea vorbi de un simplu ajutor dat procreării, din care cauză procedura ar putea deriva ușor într-o efectivă și adevărată substituire a actului conjugal.

 

Alte tehnici de fecundare intracorporală sunt Low Tubal Ovocyte Transfer (LTOT) și

 

Transferul Intrauterin de Gameți (TIUG).

 

În timp ce LTOT pare să se configureze ca un ajutor dat actului conjugal, întrucât nu ar exista o disociere între dimensiunile unitivă și procreativă ale actului conjugal atunci când prelevarea spermei se petrece în conexiune cu actul conjugal, tehnica TIUG nu ar respecta o atare unitate întrucât procedura tehnică ar necesita prelevarea doar prin masturbare.

De aici rezultă că este imposibil ca tehnica TIUG să fie considerată un ajutor, configurându-se extremele unei substituiri a actului conjugal.

În plus, atât LTOT cât și TIUG devin "prilej" de ridicată pierdere de embrioni: într-adevăr, doar puține sarcini clinice inițiate (< 30% pentru LTOT și pentru TIUG) ajung la termen.

 

Fecundarea in vitro prin transfer embrionar (FIVET)

 

Note


50. Pius al XII-lea: Ai partecipanti al IV Congresso Internazionale dei Medici cattolici, p. 119, reluat de Congregația pentru Doctrina Credinței, Istruzione...

51. Asupra subiectului v. J. Seifert, Substitution of the conjugal act or assistamce to it? IVF, GIFT and some other medical interventions. Philosophical reflections on the Vatican Declaration "Donum Vitae", "Anthropotes" 1988, 2, pp 273-286; JW Carlson, Donum Vitae on homologus interventions: is IVF-ET acceptable gift than GIFT?, "J. Med. Philos", 1989, 5, pp. 523-540; N. Toni Filippini, Donum Vitae and Gamete Intra Fallopian Transfer, în Atti del II Congresso Internazionale di Teologia Morale, pp. 791-802; J. F. Doerfler, Is GIFT Compatible with the Teaching of Donum Vitae, "Linacre Quarterly" 1997, 64 (1), pp. 16-29.

52. Di Pietro-Spagnolo-Sgreccia, Meta-analisi...
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire