CULTURA VIEȚII 

Manual de bioetică
Elio Sgreccia și Victor Tambone

achizitionare: 20.09.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul al IV-lea
A doua parte: Bioetica și avortul

Prevenirea avortului spontan

Ne vom opri în concluzie și la aspectele etice legate de întreruperea spontană a sarcinii, fapt ce se manifestă cu o anumită frecvență ce reprezintă evoluția a circa 15% din sarcinile clinic recunoscute. (85)

Este dificilă o evaluare a numărului de avorturi spontane care au loc în fazele precoce pre-clinice: din unele studii se deduce că cel puțin 60% din zigoții concepuți nu urmează evoluția normală și se pierd. (86)

Avortul spontan se poate datora mai multor factori: cromozomici, endocrini, boli infecțioase, afecțiuni dismetabolice, malformații ale traiectului genital, factori imunitari, cauze psihologice. In majoritatea cazurilor acest avort constituie un episod izolat și deseori nu se cunoaște etiologia.

In 0,3-0,5 din cazuri aceast eveniment se poate întâmpla de trei sau patru ori consecutiv, configurând cadrul semiologic al avortului repetat spontan (ARS). ARS-ul poate interveni în prima sau a doua etapă, dacă într-un cuplu în care partea feminină nu a avut nașteri la termen sau înainte de termen, din care să rezulte copii în viață, sau a avut deja unul sau doi copii și apoi avorturi repetate.

Printre cauzele ARS-ului - care nu pot fi identificate întotdeauna cu multă ușurință - putem aminti:

  1. factori de mediu ( mediu de viață și /sau de muncă);

  2. factori cromozomici;

  3. factori hormonali;

  4. malformații, fibroame sau sinechii uterine (aderența anormală între ele a două membrane seroase) endometrite;

  5. infecții (Ureaplasma Urealyticum; Mycoplasma Hominis; Chlamydia Trachomatis);

  6. factori autoimunitari;

  7. cauze psihice (de exemplu în mod conștient femeia poate dori un copil, dar în același timp, în mod inconștient, îl refuză).

După identificarea cauzei este posibil să se intervină ori îndepărtând-o, ori oferind sprijin pentru înlăturarea ei: în urma unor tratamente specifice a fost posibilă asistarea nașterii unor fetuși vii într-un procent superior celui existent în grupuri de pacienți netratați.

Se naște întrebarea legitimă dacă există o obligație morală în a evita sau nu avortul spontan. Cine nu recunoaște o astfel de obligație, susține că dacă natura recurge la avort pentru a menține stabilitatea genetică eliminând embrionii cu malformații, nu se poate înțelege de ce trebuie să se intervină pentru a împiedica acest lucru. (87) Deci dacă este adevărat - după cum s-a arătat deja - că erorile naturii nu trebuie repetate, este la fel de adevărat faptul că dacă în natură există boli, aceasta nu înseamnă că fătul, expus ARS-ului, nu trebuie îngrijit la fel ca cel care este deja născut : din acest motiv orice femeie și cuplu, în momentul în care bănuiește că ar exista începutul unei sarcini, trebuie să apeleze la toate observațiile care pot reduce riscul unui avort spontan.

In cazul în care factorii de risc țin de mediu, obligația de a inteveni privește nu numai individul, ci întreaga societate. După constatarea necesității unei intervenții trebuie precizat că ea se va face cu mijloacele adecvate, evitând exagerarea terapeutică: ARS-ul se poate prezenta atunci ca o consecință a unei incapacități patologice de continuarea a sarcinii și deci a insista cu terapii eroice poate avea semnificația unei exagerări terapeutice față de fetus, pentru care momentul morții - în acest caz - ar fi amânat doar cu câteva ore sau zile.

 

Note


85. Pentru o aprofundare a subiectului a se vedea B. Cinque-M.Pelagalli-S. Daini-S. Dell'Acqua-A.G.Spagnolo, Aborto ripetuto spontaneo. Aspetti scientifici e obbligazioni morali, "Medicina e Morale", 1992,5, pp. 889-910

86. D.K. Edmonds-K.D. Linsday, Early embrionic mortality in women, "Fertility and Sterility" 1982, 38, p. 447.

87. C.J. Robert-C.R. Lowe, Where are all the conceptions gone?, "Lancet", 1975, pp. 498-499
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire