![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Catehismul Bisericii Catolice achizitionare: 28.08.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București ARTICOLUL 5
631. «Isus s-a coborât în părțile cele mai de jos ale pământului. Cel ce s-a coborât, acela este care s-a și suit» (Ef 4, 9-10). Simbolul apostolilor mărturisește în același articol de credință coborârea lui Isus în iad și Învierea lui din morți a treia zi, deoarece în Paștele său el a făcut să țâșnească viața din străfundurile morții:
PARAGRAFUL 1. Cristos s-a coborât în iad 632. Afirmațiile frecvente din Noul Testament după care Isus «a înviat din morți» (Fapte 3, 15; Rom 8, 11; Cor 15, 20) presupun că, înainte de Înviere, El a locuit în lăcașul morților [975]. Aceasta este cea dintâi semnificație pe care predicarea apostolilor a dat-o coborârii lui Isus în iad: Isus a cunoscut moartea ca toți oamenii și a coborât la ei cu sufletul său în lăcașul morților. Dar El s-a coborât acolo ca Mântuitor, proclamând Vestea cea bună spiritelor care erau prizoniere [976]. 633. Scriptura numește iad, Șeol sau Hades [977], lăcașul morților în care s-a coborât Isus cel mort, fiindcă cei care se află acolo sunt privați de vederea lui Dumnezeu [978]. Într-adevăr, aceasta este, în așteptarea Răscumpărătorului, condiția tuturor celor care au murit, răi sau drepți [979], ceea ce nu înseamnă că soarta lor este identică, după cum arată Isus în parabola săracului Lazăr care a fost primit în «sânul lui Abraham» [980]. «Tocmai pe aceste suflete sfinte care îl așteptau pe Eliberatorul lor în sânul lui Abraham le-a eliberat Isus când s-a coborât în iad [981].» Isus nu s-a coborât în iad ca să-i scape pe cei osândiți [982], nici ca să distrugă iadul osândirii [983], ci ca să elibereze pe cei drepți care l-au precedat [984]. 634. «Vestea cea bună a fost adusă deopotrivă și morților...» (1 Pt 4, 6). Coborârea în iad este împlinirea, până la desăvârșire, a vestirii evanghelice a mântuirii. Este ultima fază a misiunii mesianice a lui Isus, fază condensată în timp, dar nemărginit de vastă în semnificația sa reală de extindere a lucrării răscumpărătoare asupra tuturor oamenilor din orice timp și orice loc, căci toți cei mântuiți au fost făcuți părtași la Răscumpărare. 635. Deci Cristos s-a coborât în străfundurile morții [985] pentru ca «cei morți să audă glasul Fiului lui Dumnezeu și, auzindu-l, să învie» (In 5, 25). Isus, «Începătorul vieții» (Fapte 3, 15), «a surpat prin moartea sa pe cel ce are stăpânirea morții, adică pe diavolul, și a izbăvit pe acei pe care frica morții îi ținea în robie toată viața» (Evr 2, 14-15). De acum înainte, Cristos cel înviat «are cheile morții și ale iadului» (Ap 1, 18) și «în numele lui Isus tot genunchiul se pleacă, al celor cerești și al celor pământești și al celor dedesubt» (Fil 2, 10).
Note 974. Cf. Evr 13, 20. 975. Cf. 1 Pt 3, 18-19. 976. Cf. Fil 2, 10; Fapte 2, 24; Ap 1, 18; Ef 4, 9. 977. Cf. Ps 6, 6; 88, 11-13. 978. Cf. Ps 89, 49; 1 Sam 28, 19; Ez 32, 17-32. 979. Cf. Lc 16, 22-26. 980. CR 1, 6, 3. 981. Cf. Cc. Roma (în 745): DS 587. 982. Cf. DS 1011; 1077. 983. Cf. Cc. Toledo IV (în 625): DS 485; Mt 27, 52-53. 984. Cf. Mt 12, 40; Rom 10, 7; Ef 4, 9. 985. Veche omilie pentru Sâmbăta Sfântă. 986. Liturgia bizantină, Troparul de Paști. |
![]() |
![]() |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|