CATEHEZĂ 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul II.
Semnificația nupțială a trupului

Secțiunea 3.
De ce două relatări ale Creației?

Din primele patru discursuri ale seriei Teologiei trupului, proiectul papal este clar. Metoda fenomenologică va fi aplicată la experiențele redate în al doilea capitol al Genezei. Această examinare ne conduce la misterul persoanei umane (așa cum o fac toate studiile fenomenologice) și în același timp ne va conduce la ceea ce revelează Dumnezeu prin aceste experiențe. Adevărurile revelate, în special cele care privesc trupul, vor trebui apoi să fie văzute în lumina experiențelor ulterioare. Papa a ținut de asemenea cont în timpul examinării sale de adevărurile revelate într-un mod obiectiv în primul capitol al Genezei. Acestea vor constitui un fel de "control" al analizei experienței făcute din punct de vedere fenomenologic.

Acest studiu nu este o simplă investigație istorică asupra primelor ființe umane de pe pământ, fiindcă toți putem să ne punem în poziția fariseilor care se apropie de Cristos și îi pun întrebări legate de căsătorie. Mai mult, orice ființă umană care a trăit, trăiește sau va trăi "este înrădăcinată în preistoria sa teologică revelată", adică în experiențele redate în Geneză 2 înainte de căderea în păcat [10]. Deși toți ne-am născut cu păcatul strămoșesc, acest adevăr este, să spunem așa, polul negativ al existenței noastre. Acest pol negativ nu poate fi înțeles suficient fără a cunoaște polul pozitiv, adică cum este ființa umană fără păcat.

Este ușor de înțeles de ce Papa a ales să analizeze capitolele de început ale Genezei. Primul capitol al Genezei oferă adevărurile obiective ale Creației. Al doilea capitol este relatarea experiențelor inițiale ale primelor ființe umane. Cu adevărurile Revelației prezentate în capitole succesive în două moduri diferite, obiectiv și subiectiv, cu greu se mai găsesc în întreaga Scriptură sau Tradiție capitole mai potrivite pentru aplicarea metodei fenomenologice. Mai mult, de la publicarea lucrării sale, Iubire și responsabilitate, Papa Ioan Paul al II-lea a studiat misterul creației ființelor umane ca bărbat și femeie. Cu acest interes și cu juxtapunerea modurilor obiectiv și subiectiv de exprimare în capitole succesive, Papa Ioan Paul al II-lea nu putea să nu facă un studiu al primelor capitole ale Bibliei.

Mai apare, de asemenea, o altă întrebare. Dacă cunoaștem deja adevărurile Creației într-un mod obiectiv din primul capitol al Genezei, de ce ar trebui să ne mai preocupe revelarea subiectivă a acelorași adevăruri în al doilea capitol? De ce este necesar să înțelegem ambele moduri dacă ele ne învață aceleași adevăruri? Ambele capitole sunt parte a Revelației lui Dumnezeu, și dacă Dumnezeu ne-a dat ambele moduri este evident că amândouă sunt necesare într-un anumit fel. În ce fel însă? O parte a răspunsului constă în faptul că ceva ni se pare mai real atunci când îl experimentăm - în special nouă celor care trăim în secolul XXI. Așa cum am menționat în capitolul precedent, dacă știu teoretic (pentru că am citit sau pentru că mi s-a vorbit despre acest lucru) că mașina mea se va strica fără ulei, atunci am cunoștința obiectivă a unui aspect al mecanicii vehiculului cu motor. Însă dacă mașina mea se strică din cauza lipsei uleiului, tocmai atunci când eu mă aflu pe autostradă, experiența aceasta are un impact semnificativ asupra vieții mele. Pentru majoritatea dintre noi, cunoașterea experențială (mașina oprindu-se pe autostradă) va fi memorată și pusă în aplicare mult mai repede (împiedicând ca acest lucru să se întâmple din nou, prin faptul că întotdeauna vom verifica dacă motorul are suficient ulei) decât faptul obiectiv. Majoritatea oamenilor de astăzi își amintesc și prelucrează cunoașterea experențială mult mai repede decât faptele teoretice, obiective. Cunoașterea experențială este "mai reală" pentru mulți dintre noi. Dumnezeu ne-a dat ambele moduri deoarece în timp ce unii învață doar într-un mod obiectiv și alții doar într-un mod experențial, mulți dintre noi vor beneficia enorm din ambele moduri.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire