APOLOGETICĂ 

Existența istorică a lui Isus Hristos
Ioan Miclea

achizitionare: 28.08.2003; sursa: Casa de Editură Viața Creștină

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior "Acta Pilati" - Actele lui Pilat

Aici credem că este locul să amintim și despre aceste acte la care se referă scriitorii creștini din primele veacuri. Ele ar fi un raport oficial pe care Pilat l-ar fi făcut cu privire la evenimentele din urmă, care marcaseră viața lui Isus.

Existența acestor documente nu-i neverosimilă, însă nici nu-i dovedită, fiindcă Sfântul Iustin nu a cunoscut direct actele lui Pilat, ci a auzit numai vorbindu-se despre ele; deci presupune doar existența lor în arhivele imperiale. Tertullian putea să se refere la un raport fals, pe care l-ar fi făcut Pilat către Tiberiu. În orice caz, problema până acum încă n-a fost cercetată "à fond". O relatare autentică despre chinuirea lui Isus de către procuratorul roman este cu putință.

Cu toate aceste ipoteze, Sfinții Iustin și Tertullian insistă asupra faptului că Pilat a făcut un raport către Tiberiu și-i provoacă pe romani să caute raportul în arhive: "Toate acestea, zice Tertullian, le-a raportat despre Hristos împăratului Tiberiu, Pilat, și el creștin în conștiința sa - Ea omnia super Christo Pilatus et ipse iam pro sua conscientia Christianus Caesarie... Tiberio nunciarit - (Tertull., Apologia adversus gentes, Cap.21).

Iar Sfântul Iustin îi invită pe romani să citească rapoartele pe care le-a făcut Pontiu Pilat despre Isus, la Roma. "Că a făcut toate acestea (adică minuni) puteți ști din actele scrise sub Pontiu Pilat - Et quod ista fecerit, ex eis, qui sub Pontio Pilato conscripti sunt commentarris cognoscere Botestis - (S. Iustin Martyris, Pro Christianis Apol., II, Ed. col. 1686, p.84).

Istoricul Eusebius ne spune și motivul pentru care Pilat trebuia să facă raportul: "Era un obicei la Romani ca guvernatorii provinciilor să raporteze împăratului tot ce se întâmplă în guvernământul lor, ca să nu se petreacă nimic fără știrea lui. De aceea Pilat îi face lui Tiberiu raportul despre învierea Mântuitorului nostru Isus Hristos". În urma acestui raport, spun Tertullian și Eusebiu din Cesareea, Tiberiu vru să numească pe Isus printre zei, însă senatul s-a opus (Historia Eccl., lib. II, cap. 2).

Dacă ne este permis să avem o părere în această problemă, spunea că ni se pare adevărată presupunerea existenței unei notificări oficiale din partea lui Pilat către Tiberiu. Motivul care ne sprijină părerea este faptul că Isus a fost un "tulburător de ordine" neobișnuit, care a mers până acolo încât s-a proclamat pe Sine împărat. Pilat însuși îi scrie osânda: Iesus Christus, Rex Iudeorum. Evreii merg până acolo încât îl amenință pe Pilat că o să-l pârască la Tiberiu dacă nu-L osândește, deoarece S-a făcut pe Sine împărat, deci este împotriva împăratului.

Cum ar fi putut Pilat să treacă sub tăcere un fapt ca acesta?

Al doilea motiv pentru care susținem existența unui astfel de document este mărturia celui mai mare istoric roman: Cornelius Tacitus, despre Hristos și uciderea lui.

Toți criticii istorici susțin că Tacitus este istoricul cel mai bine și mai temeinic informat cu privire la evenimentele pe care le descrie; că în expunerea sa nu s-a rezumat niciodată la versiuni orale, tradiții, legende și povești, ci s-a bazat exclusiv pe documente oficiale. Prin urmare, nu se pune niciodată la îndoială mărturia sa. Or, acest celebru istoric scrie despre Hristos, cu toată claritatea și preciziunea sa caracteristică. Întrebarea este: de unde deținea el informația cu privire la cele petrecute în Palestina, în timpul lui Pilat? Dacă el nu s-a bazat decât pe documente autentice? Iată pentru ce ni se pare verosimil raportul lui Pilat.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire