Existența istorică a lui Isus Hristos
Ioan Miclea
achizitionare: 28.08.2003; sursa: Casa de Editură Viața Creștină
Rivalii creștinismului primitiv
Și dânșii confirmă existența lui Hristos. Seria acestora o deschid gnosticii, eretici care aveau la temelia concepției lor dualismul încercării de îmbinare a doctrinei evanghelice cu filosofia elenistică și mitologia religiilor orientale. Amintim numai pe cei mai marcanți. Prin anii 120-140 ai erei creștine, în capitala Egiptului învață Basilides. Despre acesta spune S. Hypolit: "În ce privește persoana Mântuitorului, după ei, totul s-a petrecut după cum stă scris în Evanghelii" (Philosophumena, lib. VII nr.27).
Valentin, în Roma anilor 135-160, recunoaște valoarea istorică a Evangheliilor; nu le sfârtecă, ci brodează în jurul lor învățătura sa (Tertullianus, De Prescriptione, lib. XXVII). Hristos este exact cel de-al 31-lea eon.
Carpocrat pe la 160 brodează și el pe textul Evangheliilor filosofia lui Platon.
Marcion, născut în anul 85, în provincia Pontului, rupe cu Biserica Romei pe la anul 140, făcând antiteza între Dumnezeul Vechiului Testament și Dumnezeul Noului Testament, al cărui trimis este Isus Hristos.
Bazilidenii, valentinienii, carpocratienii îl prezintă pe Hristos ca pe un eon, o ființă divină trimisă de Tatăl cel negrăit. Marcioniștii declară că El a fost însărcinat de Dumnezeul suprem să smulgă pe oameni de sub jugul zeului creștin. Discipolii lui Simon Magul (contemporan cu Sfântul Pavel) spuneau că Simon a făcut în Samaria ca Tatăl, ceea ce Isus a făcut în Iudeea ca Fiul.
Toți acești eretici cred în existența istorică a lui Hristos.